رهبران سیاسی افغانستان برای مذاکره با طالبان جبهه متحد تشکیل می‌دهند

خالد نور، فرزند عطا محمد نور می‌گوید مارشال دوستم هم به این جبهه می‌پیوندد

 مارشال عبدالرشید دوستم و ژنرال عطا محمد نور، دو رهبر مخالف طالبان، خارج از افغانستان به سر می‌برند - فیس‌بوک عطا محمد نور

رهبران سیاسی افغانستان به همراه مارشال دوستم و عطا محمد نور از ایجاد جبهه متحدی در برابر طالبان خبر می‌دهند. این رهبران با ایجاد جبهه واحد می‌خواهند با گروه طالبان سر تشکیل دولت آینده مذاکره کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، دو رهبر احتمال دارد در هفته‌های آینده با طالبان نیز گفت‌وگو کنند.

مارشال دوستم رهبر ترک‌تباران افغانستان است و از نفوذ چشمگیری در مناطق ازبک‌نشین به ویژه در شمال کشور برخوردار است. عطا محمد نور رهبر شاخه انشعابی جمعیت اسلامی یکی از احزاب بزرگ افغانستان است.

منابع آگاه به خبرگزاری رویترز گفته‌‌اند جبهه‌ای که در حال شکل گرفتن است متشکل از اغلب گروه‌های مخالف طالبان خواهد بود.

در گزارش به این نکته که مقاومت پنجشیر نیز شامل آن است، اشاره‌ای نشده است.

خالد نور، پسر عطا محمد نور گفته است: «ما ترجیح می‌دهیم به صورت جمعی با طالبان مذاکره کنیم زیرا مشکل افغانستان با یک گروه حل نمی‌شود.»

مارشال دوستم و عطا محمد نور افغانستان را بیشتر از دو هفته قبل و پس از سقوط شهر مزار در شمال به دست طالبان ترک کردند و به خارج از افغانستان فرار کردند.

این دو رهبر در مکان نامعلومی پناه گرفته‌‌اند و هشدار داده‌اند که اگر مذاکرات نتیجه ندهد به مقاومت ادامه خواهند داد و تسلیم نخواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که طالبان افغانستان را از طریق نظامی تصرف کرده است و تمامی رهبران مخالف این گروه در خارج از کشور بدون امکانات و در دست داشتن ابزار فشار بر طالبان به سر می‌برند.

با این حال احمد مسعود، جبهه مقاومت دیگری در پنجشیر تشکیل داده و از طالبان خواسته است تا در مورد ایجاد حکومت همه شمول با تمام گروه‌ها گفت‌وگو کند.

مقاومت پنجشیر به رهبری احمد مسعود ساعاتی پس از ورود طالبان به شهر کابل در پنجشیر اعلام شد.

طالبان مذاکره با همه گروه‌های مخالف را تایید یا رد نکرده است و نیز نگفته که حاضر است حکومت همه شمول مورد نظر گروه‌های مخالف را به شکل ائتلافی بپذیرد. این گروه گفته است از همه گروه‌ها می‌خواهد به کشور بازگردند و برای افغانستان کار و خدمت کنند.

گروه طالبان هنوز درباره نظام آینده افغانستان توضیحی نداده است اما بر اساس خبرگزاری رویترز مقام‌های ارشد طالبان گفته‌اند که نظام آینده افغانستان با یک شورای رهبری ۱۲ نفره اداره خواهد شد. ذبیح‌الله مجاهد، وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان نیز در کنفرانس خبری که هفته پیش در کابل برگزار شد به روشنی به خبرنگاران گفت که نظام آینده افغانستان دموکراسی نخواهد بود.

معلوم نیست گروه طالبان حاضر خواهد شد تا با رهبران مخالف این گروه سر نظام آینده کشور کنار بیاید و خواست‌ها آن‌ها را در نظام آینده کشور انعکاس دهد اما از آنجا که افغانستان یک کشور چندین ملیتی است، کارشناسان سیاسی و امنیتی هشدار می‌دهند بعید به نظر می‌رسد که این کشور با یک گروه قومی به ثبات و آرامش دست یابد.