سفیر سابق اسرائیل به تیم «مشاورانِ ایران» وزارت خارجه آمریکا پیوست

نخست‌وزیر اسرائیل به بایدن اطمینان داده که در محافل عمومی به طور علنی از استراتژی آمریکا مبنی بر بازگشت به برجام انتقاد نکند

دنیل.بی شاپیرو (دن شاپیرو)، سفیر سابق اسرائیل در ایالات‌متحده و از حامیان بازگشت به برجام و به‌روزرسانی آن به عنوان مشاور عالی به تیمِ ایران وزارت امور خارجه آمریکا پیوست. اکسیوس این خبر را به نقل از یک مقام عالی وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شاپیرو، بررسی‌های امنیتی را پشت سر گذاشته و از هفته گذشته کار خود را به عنوان مشاور عالی نیمه‌وقت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، رابرت مالی، آغاز کرده است. او پیش از سفر هفته گذشته نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا در واشینگتن حضور داشت. مقامات وزارت امور خارجه آمریکا به اکسیوس گفتند که شاپیرو نیمی از زمان را در واشینگتن و نیم دیگر را در اسرائیل سپری خواهد کرد.

دولت جدید اسرائیل به نخست‌وزیری نفتالی بنت از دولت جو بایدن می‌خواهد که در صورت به نتیجه نرسیدن هدف احیای برجام، «پلن بی» یا برنامه‌ای جایگزین آماده کند. طرحی که جایگزین شکست احتمالی دیپلماسی خواهد شد و اسرائیل علاقمند است در تدوین آن با آمریکا همکاری داشته باشد. از این رو حضور شاپیرو در تیم مشاوران ایران وزارت خارجه آمریکا با توجه به روابط نزدیک او با مقامات اسرائیلی، اهمیت زیادی دارد. دستور کار او بررسی جنبه‌های منطقه‌ای مساله ایران و هماهنگی آن با اسرائیل است. اسرائیل و آمریکا پیش‌تر درباره همکاری و مشورت برای هماهنگی استراتژی خود درباره ایران به توافق رسیده بودند.

شاپیرو در دسامبر ۲۰۲۰ پس از اعلام پیروزی بایدن در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در یادداشتی در روزنامه واشینگتن‌پست بر اهمیت برقراری دیالوگ نزدیک بین اسرائیل و آمریکا تاکید کرده بود. به گزارش اکسیوس شاپیرو از حامیان توافق هسته‌ای با ایران و از چهره‌های نزدیک به دمکرا‌ت‌ها به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایران و آمریکا پس از به قدرت رسیدن بایدن، شش دور مذاکره غیرمستقیم برای بازگشت به برجام برگزار کرده‌اند. آمریکا امیدوار است با توجه به تشکیل دولت ابراهیم رئیسی، دور هفتم مذاکرات احیای برجام به زودی برگزار شود. با این حال مقامات اسرائیل با توجه به تحولات ماه‌های گذشته، بازگشت به برجام را بی‌معنی توصیف کرده‌اند. آنها در عین حال نگرانند که گذشت زمان بدون حل مساله هسته‌ای ایران به نفع پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی باشد. اسرائیل این برنامه‌ها را تهدیدی برای امنیت خود ارزیابی می‌کند.

با این حال اکسیوس گزارش داده که بنت در دیدار اخیر با بایدن به او اطمینان داده باوجود اینکه با احیای برجام مخالف است، در محافل عمومی به طور علنی از استراتژی آمریکا مبنی بر بازگشت به برجام انتقاد نکند.

بلومبرگ نیز به نقل از بنت گزارش داد که دو کشور استراتژی مشترکی را در قبال مساله هسته‌ای ایران دنبال خواهند کرد.