ورود «تفکرات شی جین‌پینگ» به برنامه درسی تمام مقاطع تحصیلی چین

«اندیشه‌های سوسیالیستی شی جین‌پینگ با توجه به ویژگی‌های چین در عصر جدید» از سال ۲۰۱۸ وارد متن قانون اساسی این کشور شده است

در متن ۱۴ بندی «تفکرات شی جین‌پینگ» آمده رهبر حزب کمونیست چین بر «تمام انواع کار در چین» رهبری دارد - ANTHONY WALLACE / AFP

وزارت آموزش و پرورش چین روز سه‌شنبه، ۲ شهریور، اعلام کرد برای آشنایی نسل جوان این کشور با «اندیشه‌های مارکسیستی» قرار است نسخه‌ای از این اندیشه‌ها منطبق با «تفکر شی جین‌پینگ»، رئیس‌جمهور چین، وارد برنامه درسی ملی شود.

«اندیشه‌های سوسیالیستی شی جین‌پینگ با توجه به ویژگی‌های چین در عصر جدید» که از سال ۲۰۱۸ وارد متن قانون اساسی این کشور شده است حالا قرار است در برنامه درسی هزاران دانش‌آموز و دانشجو در تمام مقاطع از دبستان تا دانشگاه گنجانده شود.

به گزارش روزنامه دولتی گلوبال تایمز به نقل از بیانیه‌‌ای رسمی، هدف از وارد کردن «اندیشه‌های شی جین‌پینگ» به کتاب‌های درسی نهادینه کردن آموزه‌های مارکسیستی و وفاداری به حکومت کمونیستی چین در ذهن کودکان و کمک به تقویت «عزم پیروی از حزب» در آن‌ها است.

در این گزارش آمده است این اقدام همچنین به نوجوانان کمک می‌کند به «راه، نظریه، نظام و فرهنگ سوسیالیسم بومی چین» اعتقاد و اعتماد پیدا کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با ایجاد این تغییرات در برنامه درسی ملی، متن عقیدتی شامل ۱۴ بند به آن اضافه می‌شود و در سطوح ابتدایی، هنرستان و تحصیلات تکمیلی در مدارس و دانشگاه‌ها تدریس خواهد شد. بنا به این گزارش به نقل از یک عضو کارگروه تدوین کتاب‌های درسی، این متن به برنامه درسی رشته‌های مختلف نیز اضافه خواهد شد.

بر اساس این گزارش، در پایین‌تر سطح آموزشی یعنی مدارس ابتدایی، به دانش‌آموزان عشق به وطن، حزب کمونیست و سوسیالیسم آموزش داده خواهد شد. در مدرسه‌های راهنمایی تمرکز بر ترکیب تجربه ادراکی و مطالعه علمی خواهد بود تا تفکر و دیدگاه‌های سیاسی در ذهن دانش‌آموزان شکل بگیرد. در سطح دبیرستان نیز تفکر نظری فرا خواهند گرفت.

در متن ۱۴ بندی «تفکرات شی جین‌پینگ» آمده رهبر حزب کمونیست چین بر «تمام انواع کار در چین» رهبری دارد و حزب باید رویکردی مردم‌محور برای تامین منفعت عمومی داشته باشد و باید چین را بنا به قانون و بر اساس ارزش‌های اساسی سوسیالیستی مانند مارکسیسم و کمونیسم اداره کند.

در این متن هم‌چنین آمده حزب تحت هدایت شی جین‌پینگ باید «رهبری مطلق» بر نیروهای مسلح داشته باشد و در بحث مرزها نیز اعتقاد راسخ به راهبرد «چین یکپارچه» داشته باشد.

این اقدام جدیدترین حرکت چین برای تحکیم جایگاه کلی حزب کمونیست چین و خصوصا جایگاه آقای شی است. این رهبر ۶۸ ساله در سال ۲۰۱۸ با لغو محدودیت دوره ریاست‌جمهوری، به ریاست مادام‌العمر این کشور رسید.

© The Independent

بیشتر از جهان