«پرنفوذترین منتقد» شی جین‌پینگ در چین بازداشت شد

شو ژانگرون بنا بر گفته دوستانش بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شده است

یک معترض به سیاست‌های چین در هنگ‌کنگ، پای خود را روی عکس شی جین‌پینگ گذاشته است،۲۰۱۹-  
Nicolas ASFOURI / AFP

شو ژانگرون یکی از حقوقدانان چین و از منتقدان صریح حزب کمونیست، توسط پلیس بازداشت شد.

دوستان شو ژانگرون ۵۷ ساله به رویترز گفتند که او در صبح دوشنبه از خانه خود در حومه پکن توسط بیش از ۲۰ مأمور پلیس بازداشت شد. آن‌ها پس از تفحص خانه، کامپیوتر او را نیز ضبط کردند. مشخص نیست آقای شو در حال حاضر کجا نگهداری می‌شود.

آقای شو که یک‌بار رئیس‌جمهور چین، آقای شی را فردی «بی‌خرد» نامید در ماه ژوئیه ۲۰۱۸ معروف شد. وقتی با حذف محدودیت دو دوره‌ای برای رهبر چین که به آقای شی اجازه می‌داد بعد از دوره دوم فعلی نیز در قدرت باقی بماند، مخالف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای شو که استاد سابق دانشگاه معروف سینگوا بود بعد از انتشار مجموعه‌ای از مقالات که در آن‌ها قدرت و اقتدارگرایی حزب کمونیست را محکوم کرده بود از تدریس ممنوع شد.

او پیش‌تر در سال جاری میلادی تحت حبس خانگی رفت ولی به گزارش‌های واصله در تاریخ ۳۰ ژوئن و پیش از سالگرد تأسیس حزب کمونیست از آن آزاد شد.

این سالگرد همچنین مصادف است با انتقال حاکمیت هنگ‌کنگ از بریتانیا به چین که تحت سیاست «یک کشور، دو نظام سیاسی» اتفاق افتاد.

اما کنشگران دموکراسی خواه هنگ‌کنگ می‌گویند آن سیاست بعد از اقدام چین در هفته گذشته در تحمیل قانون امنیت ملی خود به این منطقه از هم فروپاشیده است.

این قانون که تحت آن هرگونه «بی‌احترامی» به سرود ملی چین جرم تلقی می‌شود از شامگاه سه‌شنبه در هنگ‌کنگ اجرایی شد. مقامات جزئیات کامل آن را مخفی نگه داشتند تا بعدازآنکه تصویب و اجرایی شد.

این قانون، جدایی‌طلبی از چین، تخطی و سرپیچی از دستورات حکومت مرکزی، تروریسم و توطئه با دولت‌ها و نیروهای خارجی را ممنوع اعلام می‌کند.

منتقدان می‌گویند بسیاری از بندهای این قانون به‌عمد مبهم نوشته‌شده‌اند.

معرفی این قانون باعث شد صدها نفر از تظاهرکنندگان در خیابان‌ها حاضر شوند تا علیه چیزی که آن را تهدیدی بنیادین علیه آزادی‌های شخصی خود تلقی می‌کردند اعتراض کنند.

روز جمعه، پلیس اولین نفر را تحت این قانون بازداشت و تفهیم اتهام کرد.

بنا بر مدارک دادگاه که روز جمعه منتشر شد، تونگ یینگ کیت ۲۳ ساله با یک فقره اتهام تروریسم و یک فقره اتهام تجزیه‌طلبی روبه‌رو است.

سازمان ملل هشدار داده است که بندهای «مبهم و گسترده» این قانون به بازداشت و تعقیب قضایی کنشگران مدنی منجر خواهد شد که ناقض آزادی‌های بنیادین شهروندان و حقوق آزادی تجمعات و آزادی بیان است.

کنشگران هنگ‌کنگی بنا دارند «مجلسی در تبعید» را بر پا کنند و افراد دیگر نظیر نیتن لا به خاطر ترس از بازداشت شدن تحت قانون جدید تصمیم به ترک کشور گرفته‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از رویترز

© The Independent