تاجر چینی شی جین‌پینگ را «دلقک» خواند؛ از حزب کمونیست اخراج شد

رن ژی‌کیانگ به اتهام اختلاس، رشوه‌گیری و سوءاستفاده از موقعیت خود، محاکمه می‌شود

حزب کمونیست گفت که این مرد ثروتمند به جرم فساد تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت-AP

یک ملّاک بزرگ چینی که علنا از نحوه اداره بیماری جهان‌گستر کووید-۱۹ به دست شی جین‌پینگ انتقاد کرد، از حزب حاکم کمونیست اخراج شد و به فساد متهم شد.

رن ژی‌کیانگ، رئیس سابق هیات مدیره شرکت املاک «هایوان گروپ» که متعلق به دولت است، بعد از آن که رهبر چین را «دلقک» نامید، از تاریخ ۱۲ مارس ناپدید شده است.

در شامگاه پنجشنبه، کمیته نظارت داخلی این حزب در پکن اعلام کرد که این تاجر ۶۹ ساله به اتهام اختلاس، رشوه‌گیری و سوءاستفاده از منصب خود، محاکمه خواهد شد.

آقای رن به خاطر اظهارات جسورانه خود درباره دولت به «رن توپخانه» معروف بود و بی‌بی‌سی در سال ۲۰۱۵ او را به عنوان «دونالد ترامپ چین» توصیف کرد. او در سال ۲۰۱۶ توسط حزب به نقض «نظم سیاسی» متهم شد و حکم تعلیق موقت به وی تعلق گرفت.

بعد از آن که آقای شی در ۲۳ فوریه در نشستی ویدیویی با ۱۷۰ هزار مقام آن کشور درباره واکنش خود به بیماری جهان‌گستر کووید۱۹ توضیح داد، آقای رن مقاله‌ای منتشر کرد و در آن دولت را به مخفی‌کاری  مراحل اولیه شیوع این بیماری متهم کرد.

بر اساس نسخه‌ای که در نشریه چاینا دیجیتال تایمز منتشر شد، آقای رن نوشت: «مردم شاهد طرح هیچ انتقادی در این نشست نبودند، در این نشست حقیقت اظهار نشد و حتی مورد تحقیق قرار نگرفت. کار هیچ کسی بررسی نشد و هیچ کس مسئول تلقی نشد. اما آنها فقط با اظهار تمام دستاوردهای عالی و گوناگون خود، تلاش دارند حقیقت ماجرا را مخفی کنند.»

آقای رن هیچ نامی از آقای شی نبرد، ولی گفت: «امپراتوری که لباس‌های نو را خود را به رخ می‌کشد آنجا نایستاده بود، بلکه در واقع دلقکی عریان که اصرار می‌کند امپراتور است.» (اشاره به روایت تمثیلی «امپراتورعریان است» که ثمیل غرور و نادانی رهبران است.)

او همچنین از تبلیغات جاری برای نشان دادن آقای شی و سایر رهبران چین به عنوان ناجیان این کشور از ویروس کرونا انتقاد کرد، چرا که به هیچ وجه اشاره نمی‌کنند که شیوع آن ویروس از کجا آغاز شده است.

کمیسیون تحقیقات انضباطی  (Discipline Inspection Commission) حزب در پکن با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت که آقای رن «با انتشار علنی مقالاتی، چهار اصل اساسی حزب کمونیست را نقض کرده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه افزود که او همچنین «سعی در سیاه‌نمایی تصویر حزب و کشور داشت، تاریخ نظامی و حزبی کشور را تحریف کرد و به حزب کمونیست وفادار نبود.»

آقای رن همچنین به استفاده غیرقانونی از وجوه دولتی برای صرف غذا و مشروب و نیز خرید کارت معلولیت برای گلف بازی کردن متهم شد.

این کمیته افزود: «رن ژیکیانگ نظم سیاسی حزب، نظم سازمانی، اصل امانت‌داری، نظم کاری و نظم زندگی را به شدت نقض کرده است که نقض جدی (مسئولیت‌های) شغل او بوده است و مظنون به ارتکاب فساد، رشوه‌‌گیری، اختلاس وجوه دولتی و شرکت متعلق به دولت، و سوءاستفاده شخصی از قدرت و منصب خود است.»

آقای شی از زمان به عهده‌گیری رهبری حزب حاکم در سال ۲۰۱۲ هرگونه انتقادی را سرکوب کرده است و سانسور آرای مخالف را افزایش داده و ده‌ها خبرنگار و کنشگر حقوق بشر را به زندان افکنده است.

 

گزارش‌های تکمیلی از اسوشیتدپرس

© The Independent