برگزاری رقابت‌های پارالمپیک بدون تماشاچی و در اوج بحران کرونا

به‌دلیل مشکلات سلامتی زمینه‌ای ورزشکاران پارالمپیک، نگرانی از خطر بیشتر ابتلای آن‌ها به کرونا تشدید شده است

رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک گفت که آن کمیته قانع شده است که بازی‌های می‌توانند با ایمنی برگزار شوند و اکثر ورزشکاران حاضر در آن واکسینه شده‌اند-Yasuyoshi CHIBA / AFP

ژاپن پس از اینکه بالاترین اوج‌گیری موارد ابتلا به کووید-۱۹ را در دوره برگزاری مسابقات المپیک شاهد بود، بازی‌های پارالمپیک را شامگاه سه‌شنبه ۲۴ اوت (۲ شهریور) افتتاح کرد که میزبان هزاران ورزشکار است.

به‌رغم نگرانی‌های موجود درباره سلامت و ایمنی ورزشکاران مبتلا به نارسایی‌های جسمانی، شانزدهمین پارالمپیک تابستانی که به‌دلیل شیوع همه‌گیری یک سال به تعویق افتاد، با حضور بی‌سابقه ۴۴۰۳ ورزشکار از ۱۶۱ کشور و منطقه برگزار می‌شود.

به‌دلیل مشکلات سلامتی زمینه‌ای ورزشکاران پارالمپیک، نگرانی از خطر بیشتر ابتلای آن‌ها به کرونا تشدید شده است.

مسئولان برگزاری بازی‌ها هفته گذشته گفتند پارالمپیک تحت شرایط «بسیار دشوار» برگزار می‌شود، چون ظرفیت بیمارستان‌ها در ژاپن سرریز شده است و موارد وخیم ابتلا بعد از اوج‌گیری بیماری به‌دلیل شیوع گونه دلتا، مشاهده می‌شود.

هیدماسا ناکامورا، مسئول برگزاری بازی‌های توکیو ۲۰۲۰، در نشستی خبری گفت: «با نگاهی به وضعیت پزشکی جاری چاره‌ای نداریم جز اینکه بگوییم بازی‌های پارالمپیک را در بحبوحه شرایطی خیلی سخت برگزار می‌کنیم. از آن‌جا که تخت‌‌های بیمارستان‌ها پر است، اگر شخصی به بیماری وخیم مبتلا شد،  چه کار می‌توانیم بکنیم؟ باید جریان تماسی داشته باشیم و تمام بیمارستان و تسهیلات پزشکی را در آن بگنجانیم.»

این بازی‌ها هم مانند بازی‌های المپیک بدون تماشاچی برگزار می‌شوند، با این استثنا که تعدادی از کودکان از طریق برنامه‌های مدارس خود برای تماشا خواهند رفت.

اندرو پارسونز، رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک گفت که آن کمیته قانع شده است که بازی‌های می‌توانند با ایمنی برگزار شوند و اکثر ورزشکاران حاضر در آن واکسینه شده‌اند.

او گفت: «اگر همه همراه با هم در کنار برنامه آزمایش‌گیری، از راهنما پیروی کنند، و با توجه به این که ۸۸ تا ۹۰ درصد ورزشکاران و دست‌اندرکاران تیم‌هایی که به توکیو می‌آیند واکسینه شده‌اند، قانع شده‌ایم که می‌توانیم بازی‌هایی ایمن را برگزار کنیم.»

یوریکو کویکه، شهردار توکیو، روز سه‌شنبه گفت که شهر میزبان سخت خواهد کوشید تا مطمئن شود که «بازی‌های زیبای» پارالمپیک، «ایمن و سلامت» برگزار خواهد شد.

او گفت: «ورزشکاران پارالمپیک به‌‌رغم همه‌گیری و با غلبه بر موانعی چند از سراسر دنیا، در توکیو جمع شده‌اند. دوست دارم عمیقا از صمیم قلب احترام خود را به تلاش‌های آنها ادا کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما به‌‌رغم این اطمینان خاطر، نرخ ابتلا در توکیو در حال صعود است و از زمان برگزاری المپیک که از ۲۳ ژوئیه تا ۸ اوت رخ داد، روزانه بیش از ۵۰۰۰ هزار مورد جدید ابتلا داشته است. بیشترین میزان موارد ابتلا در یک روز، سه برابر بیشتر از همین شاخص قبل از برگزاری مراسم المپیک است. 

روز دوشنبه، دولت یوشیهیده سوگا و مسئولان کلان‌شهر توکیو از بیمارستان‌های پایتخت خواستند تخت‌های بیشتری را آماده و بیماران مبتلا به کووید بیشتری را پذیرش کنند. این اولین بار بود که چنین خواسته‌ای مطرح شد.

نشریه کیودو نیوز گزارش کرد صعود جدید موارد ابتلا در کشور باعث ورود فشار زیادی به نظام پزشکی شهر شده  است و دولت اکنون سعی دارد ۶۰۰ تخت به دیگر هم بیمارستان‌ها اضافه کند تا ظرفیت کلی را به ۷ هزار تخت برساند.

توکیو روز یکشنبه، ۲۲ اوت، دوباره بیشترین میزان موارد ابتلا در یک روز را با ۴۳۹۲ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا ثبت کرد، در حالی که آمار کلی موارد ابتلا در کشور برای اولین بار طی ۴ روز گذشته به ۲۲۲۸۵ نفر کاهش یافت.

تعداد مبتلایان به کووید با علایم وخیم آن برای دهمین روز متوالی صعودی بود و شامل ۱۸۹۱ مورد از موارد ابتلا در کشور است.

در ۱۷ اوت دولت وضعیت اضطراری در توکیو و سایر مناطق کشور را تا ۱۲ سپتامبر تمدید کرد.

آقای سوگا گفت: «گونه دلتا که در سراسر دنیا در حال شیوع است، باعث ابتلای تعداد بی‌سابقه افراد به این بیماری در کشور ما شده است.»

او افزود: «موارد وخیم هم، به‌ویژه در پایتخت، به سرعت در حال افزایش است و به شدت بر نظام پزشکی ما فشار آورده است.»

بنگاه خبری کیودو با نقل قول از منابع نزدیک به حزب حاکم روز سه‌شنبه گزارش کرد که دولت همچنین بنا دارد به دلیل افزایش موارد ابتلا، وضعیت اضطراری را دوباره تمدید کند.

این تصمیم احتمالا در پی درخواست چند استان از دولت برای وضع محدودیت‌هایی به‌منظور برگزاری ایمن بازی‌ها، اتخاذ می‌شود.

© The Independent

بیشتر از ورزش