ارزش مالی مدال‌های پارالمپیک چقدر است

بردن مدال، نقطه عطف و اوج فعالیت ورزشی هر ورزشکار پارالمپیک است

کمیته بین‌المللی المپیک جز مدال‌ به ورزشکاران المپیک یا پارالمپیک مبلغی نمی‌پردازد - Joe TOTH / AFP

بردن مدال طلا، نقره یا برنز جایزه‌ای برای سال‌ها تلاش بی‌وقفه و تمرین‌های طاقت‌فرسایی است که از دید عموم مردم مخفی می‌ماند و اکنون برای نخستین بار، دستمزد تیم ورزشکاران ایالات متحده در بازی‌های پارالمپیک امسال (۲۰۲۱) در توکیو با ورزشکاران المپیکی برنده مدال برابر خواهد بود؛ چرا که بعد از تصویب قانونی جدید در سپتامبر ۲۰۱۸، ورزشکاران پارالمپیک هم برای بردن مدال جایزه‌ای مساوی با ورزشکاران المپیک دریافت خواهند کرد.

این اولین بار است که جایزه‌ای برابر برای این بازی‌ها در نظر گرفته می‌شود؛ البته قانون مذکور با عطف به ماسبق شدن ورزشکاران شرکت‌کننده در المپیک زمستانی کره جنوبی در سال ۲۰۱۸ را هم شامل شد.

سارا هرشلند، مدیرعامل کمیته المپیک ایالات متحده در آن زمان گفت: «پارالمپیکی‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از جامعه ورزشکاران مایند و باید مطمئن شویم آن‌ها هم برای دستاوردهای خود از جوایزی درخور برخوردار می‌شوند. در ایالات متحده سرمایه‌گذاری مالی ما برای پارالمپیک و ورزشکاران آن بیشترین میزان خود در طول تاریخ بود ولی یکی از اموری که در آن تفاوت وجود داشت، الگوی بودجه بود که احساس کردیم به تغییر نیاز دارد.»

به عنوان بخشی از این تلاش، در سال ۲۰۱۹، کمیته المپیک ایالات متحده هم نام خود رابه کمیته المپیک و پارالمپیک ایالات متحده تغییر داد.

قبل از این تغییر، ورزشکاران پارالمپیک بابت بردن مدال طلا، هفت هزار و ۵۰۰ دلار، برای نقره، پنج هزار و ۲۵۰ دلار و بابت مدال برنز، سه هزار و ۷۵۰ دلار جایزه می‌گرفتند که بعد از تغییر، افزایشی حتی ۴۰۰ درصدی را شاهد بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون آن‌ها هم به اندازه ستارگان تیم المپیک ایالات متحده جایزه می‌گیرند که معادل ۳۷ هزار و ۵۰۰ دلار برای مدال طلا، ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار برای نقره و ۱۵ هزار دلار برای برنز است.

بعد از آنکه این تصمیم در سال ۲۰۱۸ اعلام شد، اکسانا مسترز در رسانه‌های اجتماعی این اقدام را «واقعا متحول‌کننده زندگی ورزشکاران» توصیف و اعتراف کرد که با شنیدن خبر گریسته است.

کمیته بین‌المللی المپیک جز مدال‌ به ورزشکاران المپیک یا پارالمپیک مبلغی نمی‌پردازد و ایالات متحده هم تنها کشوری نیست که به ورزشکاران خود جایزه نقدی می‌دهد.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، هنگ کنگ به ورزشکاران خود در المپیک بابت بردن مدال طلا ۶۴۴ هزار دلار، برای نقره ۳۲۲ هزار دلار و برای برنز ۱۶۱ هزار دلار جایزه می‌دهد اما ۲۴ ورزشکار پارالمپیکی آن یک ششم این مقدار جایزه می‌گیرند.

ورزشکاران پارالمپیکی هنگ کنگ ۱۰۲ هزار و ۶۶۰ دلار برای طلا، ۵۱ هزار و ۳۳۰ دلار برای نقره، ۲۵ هزار و ۶۶۵ دلار برای برنز، ۱۲ هزار و ۸۳۲ دلار برای مقام چهارم و شش هزار و ۴۱۶ دلار برای مقام پنجم تا هشتم جایزه می‌گیرند و این میزان برای مدال‌های تیمی دو برابر است.

مالزی علاوه بر پرداخت ۲۴۱ هزار دلار برای طلا، ۷۲ هزار و ۲۰۰ دلار برای نقره و ۲۴ هزار و ۱۰۰ دلار برای برنز به ورزشکاران المپیک و پارالمپیک، به مدال‌آوران خود تا آخر عمر حقوق ماهیانه هم می‌دهد. این حقوق حدود یک هزار و ۱۸۲ دلار برای طلا، ۷۰۹ دلار برای نقره و ۴۷۳ دلار برای برنز است.

تیم بریتانیا به مدال‌آوران خود جایزه نمی‌دهد ولی به آن‌ها کمک‌هزینه سالانه برای تمرین‌های ورزشی می‌پردازد.

دولت بریتانیا اعلام کرده است ۲۳۲ میلیون پوند برای کمک به ورزشکاران بریتانیای کبیر و ایرلند شمالی اختصاص خواهد داد تا برای بازی‌های المپیک و پارالمپیک ۲۰۲۴ پاریس آماده شوند.

علاوه بر بودجه تامین شده از بخت‌آزمایی ملی، سرمایه‌گذاری در این عرصه برای حمایت از ورزشکاران و همچنین مربیان و دست‌اندرکاران تیم صرف خواهد شد.

۷۷.۴ میلیون پوند به کمیته سرمایه‌گذاری در المپیک و پارالمپیک بریتانیا اختصاص یافته است که از ۵۴ میلیون پوند بودجه سالانه برای المپیک ۲۰۲۰ توکیو ۴۴ درصد بیشتر است.

© The Independent

بیشتر از ورزش