اسرائیل: پهپادی که مرسر استریت را هدف قرار داد از خاک ایران پرتاب شده بود

بنی گانتز گفت که در صورت لزوم و برای توقف دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی، اسرائیل به تنهایی اقدام خواهد کرد

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل-MENAHEM KAHANA / AFP

وزیر دفاع اسرائیل، ایران را به حمله پهپادی به نفتکش مرسر استریت در ماه گذشته متهم کرد و گفت که در صورت لزوم برای توقف دستیابی جمهوری اسلامی ایران به سلاح اتمی، اسرائیل به تنهایی اقدام خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از وزارت دفاع اسرائیل، بنی گانتز در دیدار با دیپلمات‌های خارجی در اسرائیل گفت: «برآورد ما این است که پهپاد مورد استفاده در حمله به مرسر استریت با تایید دستگاه رهبری جمهوری اسلامی و از خاک این کشور پرتاب شده بود.»

وزیر دفاع اسرائیل، این سخنان را روز چهارشنبه و در حالی ایراد کرد که نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن کشور، برای دیدار و مذاکره با مقام‌های دولت جو بایدن درباره مسئله ایران، به واشنگتن سفر کرده است. این اولین سفر رسمی بنت در مقام نخست‌وزیر اسرائیل به واشنگتن است.

در جریان حمله پهپادی ‌هفتم مرداد در دریای عمان به کشتی مرسر استریت (با پرچم لیبریا، تحت مالکیت ژاپن و مدیریت شرکت اسرائیلی «زودیاک ماریتایم»‌) دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند.  اسرائیل، ایالات متحده آمریکا، و بریتانیا، ایران را مسئول آن حمله اعلام کرده‌اند؛ هرچند برای تایید ادعای خود شواهد و مدارکی ارائه نداده‌اند. ایران دست داشتن در آن حمله را رد کرده آن و آن اتهام را ادعای «واهی و بی‌پایه» خوانده است.

نفتکش مرسر استریت از دارالسلام در تانزانیا عازم بندر فجیره در امارات متحده عربی بود که هدف حمله قرار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، پیش‌تر گفته بود که کشورش در تلاش است برای اقدام جهانی علیه ایران بر سر حمله به نفتکش مرسر استریت، حمایت بین‌المللی کسب کند. بنت همچنین گفته بود که اسرائیل در صورت لزوم، می‌تواند به تنهایی دست به اقدام بزند.

گانتز، فرمانده سابق ارتش اسرائیل، قبلا هشدار داده بود که کشورش آماده اقدام نظامی علیه ایران است و از جامعه بین‌الملل خواسته بود تا رفتارهای تهاجمی ایران را متوقف کند.

ایران و اسرائیل از چند سال پیش درگیر جنگ در سایه بوده‌اند که در ماه‌های اخیر و پس از حمله به چند کشتی تجاری اسرائیل، شدت گرفته است.

اسرائیل می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است و  آن را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند. تهران اصرار دارد که برنامه‌ اتمی‌اش صلح‌آمیز است.

روز چهارشنبه ۲۵ اوت، بنی گانتز با تاکید بر تهدید‌ها از جانب جمهوری اسلامی ایران، گفت: «احتمال اقدام اسرائیل در آینده را برای جلوگیری از اتمی شدن ایران، رد نمی‌کنم.»‌ او گفت که اسرائیل «امکانات اقدام» (علیه ایران) را دارد و «در انجام آن تردید ندارد.»

بیشتر از جهان