مرسر استریت؛ بلینکن ایران را به پاسخ مشترک تهدید کرد

بوریس جانسون: «ایران باید با عواقب این حمله خشونت‌بار رو‌به‌رو شود»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته «مطمئنیم ایران پشت این حمله است»-Brendan Smialowski / POOL / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در واکنش به حمله پنجشنبه شب به کشتی «مرسر استریت» در آب‌های عمان گفت که ایران باید پیامد این حمله «خشونت‌بار» را بپذیرد. همزمان آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته «مطمئنیم ایران پشت این حمله است.» او به سابقه حمله‌های پهپادی مشابه اشاره کرده که به ایران و گروه‌های نیابتی‌اش نسبت داده شده است. بلینکن هشدار داده که یک پاسخ جمعی به ایران داده خواهد شد.در این حمله پهپادی دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند و این کشورها سفرای جمهوری اسلامی را فراخواندند.

جانسون روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که ایران باید با عواقب اقدامات خود پس از حمله به نفتکش و کشته شدن یک بریتانیایی رو‌به‌رو‌ شود. به گفته او، این حمله فجیع در خطوط کشتی‌رانی تجاری غیرقابل پذیرش است.

دامینیک راب، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز می‌گوید به احتمال بسیار زیاد ایران پشت این حمله است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل «اقدام ایران در حمله به کشتی تجاری در دریای عرب را دامن زدن به دشمنی‌ها» توصیف کرد و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی شد. او گفت که این حمله نقض قوانین بین‌الملل است. بنی‌گانتز در عین حال جمهوری اسلامی را متهم کرد که در یک سال گذشته پشت پنج حمله به خطوط کشتی‌رانی قرار داشته است.

آمریکا، بریتانیا و اسرائیل درموضعی مشترک و نادر بلافاصله پس از این حمله پهپادی در روز پنجشنبه انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی ایران نشانه رفتند. مرسر استریت کشتی تحت مدیریت شرکت زودیاک متعلق به خانواده اسرائیلی اوفر است.

سابقه انفجار نفتکش‌ها و کشتی‌ها در آب‌های منطقه در دو سال اخیر وجود داشته و همواره این اقدامات به جمهوری اسلامی و گروه‌های نیابتی تحت فرمان آن نسبت داده شده است.

اتهامی که مقامات جمهوری اسلامی آن را نپذیرفته‌اند. در مورد موضع اخیر آمریکا، بریتانیا و اسرائیل نیز مقامات در تهران هشدار داده‌اند که اقدام علیه امنیت ملی با واکنش شدید جمهوری اسلامی مواجه می‌شود.

دور جدید حمله به خطوط کشتی‌رانی در حالی انجام می‌شود که دولت جو بایدن به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی برای احیای برجام است.

روزنامه وال استریت ژورنال در سرمقاله روز دوشنبه خطاب به دولت بایدن نوشته بود که او باید چند سیلی دیگر از ایران بخورد تا متوجه شود ماهیت رفتار منطقه‌ای جمهوری اسلامی تغییر نمی‌کند.