واکنش جهانپور به واردات ۴۰ میلیون واکسن: خالی می‌بندند 

اتاق بازرگانی از واردات واکسن‌های فایزر، جانسون‌‌ اند جانسون و آسترازنکا به ایران خبر داده است

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت - عکس از موج

نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده است که بخش خصوصی۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر و جانسون‌‌ اند‌ جانسون به کشور وارد خواهد کرد. به گفته او، تأمین این واکسن‌ها در راستای سازوکار کوواکس انجام می‌شود و شرکت‌های نماینده به همراه سازمان غذا و دارو در حال مذاکره برای واردات واکسن‌‌اند اما کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، واردات واکسن از طریق سازوکار کوواکس را «خالی‌بندی» خوانده است.

روز یکشنبه (۳۱ مرداد)، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو اتاق بازرگانی، در خبری اعلام کرد که شرکت بایون‌تک آلمان که با فایزر به صورت مشترک واکسن تولید کرده‌اند، در ایران نماینده دارد و از آنجا که امکان واردات از آلمان وجود دارد، در صورت صدور مجوز، تا ۲۰ میلیون دوز واکسن فایزر به ایران وارد خواهد شد.

او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا این را هم اضافه کرد که شرکت جانسون‌‌اند‌جانسون هم در ایران نماینده دارد و از این محل نیز می‌توان انتظار داشت که ۲۰ میلیون دوز واکسن از طریق سازوکار کوواکس به کشور بیاید. 

مرجع صادر‌کننده مجوز واردات دارو و واکسن در ایران سازمان غذا و دارو است. پیش‌تر، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی، این سازمان را متهم کرده بود که از واردات شش میلیون دوز واکسن کرونا توسط بخش خصوصی به کشور ممانعت کرده است. به‌تازگی، محمد قوسیان‌ مقدم، سخنگوی جمعیت هلال‌احمر، نیز در یک برنامه تلویزیونی اظهار داشت که سازمان غذا و دارو تا فروردین ۱۴۰۰ مجوز واردات واکسن را صادر نکرده بود و به همین دلیل، جمعیت هلال‌احمر نیز نتوانست واکسن وارد کند. حالا هم با وجود اینکه عضو اتاق بازرگانی و نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو ادعا کرده است که مذاکره برای واردات واکسن‌های فایزر و جانسون‌‌ اند‌ جانسون با همراهی سازمان غذا و دارو در حال انجام است، کیانوش جهانپور این خبر را «خالی‌بندی» خوانده و از مردم خواسته است آن را جدی نگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ناصر ریاحی در خبر روز یکشنبه گفته بود که این واکسن‌ها از طریق سازوکار کوواکس به کشور وارد می‌شوند اما جهانپور در توییتی اعلام کرد: «سهمیه ایران از محل سازوکار کوواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کرونا است که سفارش‌گذاری شده و ۲.۲ میلیون آن تحویل شده است؛ لذا اگر شنیدید ۲۰ میلیون دوز واکسنی خاص از طریق کوواکس ارائه می‌شود، شما با یک خالی‌بندی مواجه شده‌اید. جدی نگیرید!» 

هنوز مشخص نیست که ادعای ناصر ریاحی به واقعیت نزدیک‌تر است یا تکذیب کیانوش جهانپور ولی ناصر ریاحی در خبر خود اعلام کرد که اتاق بازرگانی با محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی، در تماس بوده است. او گفت که در صورت نیاز به مجوز برای واردات واکسن از طریق بخش خصوصی، رئیس‌جمهور‌ آن را صادر خواهد کرد.

این گفته ناصر ریاحی که آن را بار دیگر روز سه‌شنبه (۲شهریور) در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تکرار کرد، این شائبه را ایجاد می‌کند که میان مدیران منصوب سازمان غذا و دارو در دولت دوازدهم، دولت ابراهیم رئیسی و اتاق بازرگانی تهران سر واردات واکسن اختلاف‌هایی وجود دارد. 

محمد مخبر که با ممانعت از واردات واکسن‌های معتبر در هفت ماه گذشته موفق شد از واکسن برکت به لحاظ اقتصادی و تبلیغی بهره زیادی ببرد، حالا با واردات واکسن موافقت کرده است. از سوی دیگر به نظر می‌رسد وزارت بهداشت تحت مدیریت سعید نمکی، همچنان می‌کوشد مانع از واردات واکسن شود. در این میان، بخش خصوصی راه میانبر را انتخاب کرده و از طریق مذاکره مستقیم با معاون اول رئیس‌جمهور، در تلاش برای واردات واکسن است. 

به گفته ریاحی، واکسن‌های بخش خصوصی تا پایان سال ۱۴۰۰ به کشور وارد خواهند شد. به گزارش خبرگزاری فارس، ریاحی در پاسخ به پرسشی درباره قیمت و زمان رسیدن اولین محموله به کشور، گفت: «با توجه به اینکه مذاکرات نهایی نشده، هنوز قیمت و زمان حمل اولین محموله به ایران مشخص نشده است.» 

بر اساس اعلام عضو اتاق بازرگانی و نایب‌رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، واکسن‌های وارداتی تولیدات سه شرکت دارویی فایزر، جانسون‌ اند جانسون و آسترازنکا هستند.