شیوع عفونت قارچ سیاه در تهران و کابوس داروی نایاب

به دلیل نبود داروی قارچ سیاه، بیماران مبتلا یا فوت می‎کنند یا بینایی خود را از دست می‎دهند

برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در ایران به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند - خبرگزاری فارس

قارچ سیاه نوعی بیماری تهاجمی نادر است که هم‌زمان با شیوع سویه دلتای ویروس کرونا در برخی نقاط جهان گزارش شده است. این بیماری اغلب افرادی را مبتلا می‌کند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. اگرچه قارچ سیاه یک بیماری جدید نیست اما همه‌گیری کرونا باعث شده است که میزان ابتلا به قارچ سیاه نیز افزایش یابد.

این بیماری در هند مرگ بسیاری از بیماران پس از بهبودی ازکووید-۱۹ را سبب شد و حالا گزارش‌ پزشکان و متخصصان حاکی از آن است که این بیماری در ایران نیز در حال شیوع است؛ آن‌هم در حالی‌ که داروی آن در کشور موجود نیست.

«آمفوتریسین بی» یکی از داروهای مناسب برای درمان بیماران مبتلا به قارچ سیاه است که به گفته محمدرضا صالحی، متخصص بیماری‌های عفونی بیمارستان امام خمینی، در صورت تامین نشدن سریع ممکن است به کور شدن بیماران مبتلا به قارچ سیاه منجر شود.

محمدرضا صالحی در یک برنامه تلویزیونی از ابتلای برخی بیماران مبتلا به کووید-۱۹ به قارچ سیاه در بیمارستان امام خمینی خبر داد و با تاکید بر اینکه این بیماران به  آمفوتریسین بی نیاز فوری دارند، گفت: «این دارو در آسیا کمیاب شده است. امیدواریم مسئولان کمک کنند تا شرمنده بیماران نشویم.» به گفته صالحی، در حال حاضر به دلیل نبود این دارو بیماران مبتلا به این عفونت یا فوت می‎‌کنند یا بینایی خود را از دست می‎‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبر ابتلای بیماران مبتلا به کرونا به قارچ سیاه در تهران در حالی منتشر شده است که پیش‌تر بهروز کلیدری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نیز از شیوع این بیماری در اصفهان خبر داده بود. این پزشک متخصص در گفت‌وگو با خبرگزاری ایمنا، درباره شیوع قارچ سیاه در میان کودکان اصفهانی نیز هشدار داده و گفته بود که پزشکان مجبور شدند قسمت‌هایی از گونه و چشم یک کودک هشت ساله را تخلیه کنند تا بتوانند جانش را حفظ کنند.

کلیدری تنها راه پیشگیری از ابتلا به قارچ سیاه را در پیشگیری از کرونا و واکسیناسیون عمومی عنوان کرد؛ چرا که به گفته او، هرچقدر افراد بیشتری به ویروس کرونا مبتلا شوند، به همان میزان احتمال ابتلای افراد به قارچ‌های فرصت‌طلب مانند قارچ سیاه نیز بیشتر خواهد شد.

تاخیر در تشخیص و درمان قارچ سیاه ممکن است به از دست رفتن بینایی، نقص عضو یا حتی مرگ بیمار منجر شود. تب، سرفه، تنگی نفس، حالت تهوع و استفراغ، خونریزی گوارشی، اسهال، تورم صورت و شکم‌درد برخی از علائم ابتلا به قارچ سیاه‌اند.

پزشکان برای درمان این بیماری گاه ناچار می‌شوند بافت‌های مرده بدن فرد مبتلا در برخی نواحی مثل فک، چشم یا بینی را تخلیه کنند تا از سرایت عفونت به مغز مانع شوند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات‌متحده آمریکا متوسط نرخ مرگ‌ومیر به دلیل ابتلا به قارچ سیاه را ۵۴ درصد از کل مبتلایان اعلام کرده است. این بیماری در سیستم ایمنی بدن اختلال ایجاد می‌کند و برخی پزشکان درمان کورتون را برای آن تجویز می‌کنند که با افزایش سطح قند خون محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها فراهم می‌کند.

مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی، با تایید اینکه عفونت قارچ سیاه در نتیجه مصرف کورتون و دگزامتازون به وجود می‌آید، پیش‌تر به خبرگزاری رکنا گفته بود که مواردی از ابتلا به این بیماری در برخی بیمارستان‌های تهران دیده شده است. او از مردم خواست تا در صورت ابتلا به ویروس کرونا از مصرف خودسرانه دگزامتازون و کورتون خودداری کنند. پیشنهاد مردانی به پزشکان نیز این است که اگر برای بیمار خود مصرف طولانی مدت کورتون یا دگزامتازون را تجویز می‌کنند، حتما او را زیر نظر داشته باشند تا به محض مشاهده نشانه‌های ابتلا به عفونت قارچی، درمان مناسب ضد قارچی را آغاز کنند.