چرا آدم‌ها در هوای گرم بیشتر دعوا می‌کنند؟

هوای گرم احساسات عصبانیت و خشونت را افزایش می‌دهد، و هشیاری و انرژی را کاهش می‌دهد

در روزهای بسیار داغ، چنان که تحقیق فوق دریافته است، نرخ جر‌ائم تا ۱۰ درصد نیز ممکن است افزایش یابد- AFP

اگر فکر می‌کنید که در هوای گرم تابستان به آسانی تحریک و عصبانی می‌شوید، دلیل دارد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد که خلق‌وخوی افراد نه‌ تنها در هوای گرم بدتر می‌شود، بلکه تمایل آنان به خشونت‌ورزی نیز افزایش می‌یابد.

تحقیق اداره ملی مطالعات اقتصادی که ماه گذشته انتشار یافت، به بررسی شش‌ ساله زندانیان می‌سی‌سی‌پی در ۳۶ مرکز اصلاح‌ و تربیت بدون تجهیزات تهویه و سرمایش هوا در این ایالت داغ و شرجی آمریکا پرداخته است.

این تحقیق می‌گوید در روزهایی که دمای هوا بالای ۲۷ درجه سانتیگراد بود، احتمال وقایع خشن افزایش چشمگیر داشت.

‌آنیتا موخرجی و نیکلاس جی.سندرز، دو کارشناس اقتصاد در دانشگاه کرنل و نویسندگان این تحقیق، گفته‌اند:‌ «در روزهایی که شاخص گرما در وضعیت ناامن است، شدت و میزان حاشیه خشونت تغییر می‌یابد و در این روزها موارد روزانه خشونت ۲۰ درصد و احتمال هرگونه خشونت‌ورزی ۱۸ درصد افزایش می‌یابد.»

آنان نوشته‌اند: «تنظیمات ما تاثیر گرما بر خشونت‌ را به روشنی شناسایی می‌کند… افزایش دمای جهان می‌تواند خشونت را در صورت عدم تعدیل، به میزان چشمگیری افزایش دهد.»

تحقیق دیگری که ماه مه در «نشریه اقتصاد عمومی» منتشر شد، به نتایج مشابهی دست یافته است. این بار تحقیقات بر لس‌آنجلس متمرکز بود. محققان با استفاده از داده‌های اطلاعاتی درباره دما و جرم به این نتیجه رسیدند که بین درجه حرارت و ارتکاب جرم و جنایت ارتباط مستقیم وجود دارد.

یافته‌ها «نشان می‌دهد در مقایسه با روزهای خنک‌تر، در روزهایی که حداکثر درجه حرارت از ۲۴ درجه و ۳۲ درجه سانتیگراد فراتر می‌رود، نرخ کلی جرم به ترتیب ۱.۷۲ درصد و ۱.۹۰ درصد بالاتر است».

این تحقیق می‌گوید: «این رابطه مستقیم میان گرما و جرم در محله‌های کم‌درآمد به مراتب قوی‌تر است و بیشتر ناشی از جنایات غیر مالی ناشی از هیجان مانند جرائم خانگی و جرائم علیه شریک زندگی است.»

در روزهای بسیار داغ، چنان که تحقیق فوق دریافته است، نرخ جر‌ائم تا ۱۰ درصد نیز ممکن است افزایش یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین تحریک‌پذیری نیز به وضوح افزایش می‌یابد، به ویژه وقتی که پای روابط بین فردی در میان باشد. با آنکه عوامل دیگر نیز نقش دارند، پژوهشگران لس‌آنجلس دریافتند که «افزایش موج خشونت حاصل کاهش فعالیت پلیس نیست».

به طور خلاصه: وقتی که هوا گرم می‌شود، افراد بدرفتارتر می‌شوند.

این نظریه که افزایش دما با غلیان عصبانیت مرتبط است، از دیرباز مورد مطالعه قرار گرفته است.

دو دهه پیش، کریگ اندرسون، روانشناس اجتماعی، تحقیقی با نام «درجه حرارت و پرخاشگری» را در نشریه «پیشرفت‌های روانشناسی اجتماعی تجربی»‌ منتشر کرد.

به نوشته نشریه «نیوز ساینس» او ‌‌و همکارانش چهار ویدئو از زوج‌های در حال گفت‌وگو را برای دانشجویان دوره لیسانس نمایش دادند. لحن یکی از ویدئوها خنثی بود و سه ویدئوی دیگر افزایش تنش میان زوج‌ها را نشان می‌داد.

دانشجویانی در اتاق‌های مختلفی به تماشای ویدیوها نشستند که دمای هر یک روی پنج درجه خاص، از دمای خنک ۱۴ درجه سانتیگراد تا گرمای ۳۶ درجه تنظیم شده بود. پژوهشگران سپس از دانشجویان خواستند تا به سطح پرخاشگری زوج‌ها نمره بدهند.

این تحقیق دریافت که «دانشجویانی که در اتاق‌های گرم و ناراحت بودند نسبت به دانشجویانی که در اتاق‌های با دمای مناسب نشسته بودند، همه زوج‌های نمایش‌داده‌شده، حتی زوجی که لحن خنثی داشتند را پرخاشگر ارزیابی کردند.»

آقای اندرسون گفت که وقتی هوا گرم است، «در مقایسه با وقتی که افراد در یک دمای دلپذیرند، تمایل دارند که مسائل را تلخ‌تر قلمداد کنند.»

آن‌طور که ناشر در خلاصه مطلب گفته است:‌ «افراد معتقدند که هوای گرم احساسات عصبانیت و خشونت را افزایش می‌دهد، هشیاری و انرژی را کاهش می‌دهد و موجب افزایش پرخاشگری و خشونت می‌شود.»

مطالعات همچنین حاکی است که دما کاهش بهره‌وری را نیز به همراه دارد.

مینا تواری، برنامه‌ریز شهری که با دانشگاه کارولینای شمالی همکاری می‌کند، سال‌ها‌ مشغول مطالعه روی کارگران و محیط‌های مختلف در هند بوده است.

بر اساس مقاله‌ای که در ماه ژوئن در نشریه «اقتصاد سیاسی»‌ منتشر شد، او و همکارانش دریافتند ‌که «کنترل آب‌وهوا تاثیر چشمگیری در جلوگیری از ضررهای بهره‌وری دارد».

این مقاله می‌افزاید: «در فهرست ملی کارخانجات هند، تولید سالانه کارخانه‌ها با هر درجه سانتیگراد افزایش دما، حدود دو درصد کاهش می‌یابد.»

یک استاد روانشناسی ناکس، بخش‌های بزرگی از این پژوهش درباره رابطه بین گرما و پرخاشگری را در سال ۲۰۱۹ در مقاله‌ای که در نشریه «روانشناسی امروز»‌ منتشر شد خلاصه کرد و تجربه شخصی خود را نیز به آن افزود.

دکتر فرانک مک‌اندرو نوشت: «پیامی که با خود به خانه می‌بریم این است که واکنش منفی ما به گرما یک عمل کاملا انسانی است.»

او نوشت:‌ «بنابراین اگر فکر می‌کنید در تابستان امسال از دست اطرافیانتان از کوره درمی‌روید، نفس راحتی بکشید؛ این مختص شما نیست و خودتان را خنک کنید!»

© The Independent

بیشتر از زندگی