بحران تغییرات اقلیمی به خشونت علیه زنان دامن زده است

«خیلی مهم است که در حوادث طبیعی، زنان و دختران که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، به حال خود رها نشوند»

مسایل اقتصادی ناشی از حوادث طبیعی و بحران اقلیمی از عوامل بروز خشونت است - Justin Sullivan/AFP

بررسی جدیدی نشان می‌دهد که فجایع طبیعی ناشی از بحران تغییرات اقلیمی، خشونت علیه زنان و دختران را افزایش می‌دهد.

طبق پژوهشی که در نشریه «بهداشت جهانی بی‌ام‌جِی» منتشر شده است، افزایش ضربه‌های روانی وارده، مشکلات سلامت روان و مسایل اقتصادی ناشی از حوادث طبیعی، از عوامل بروز این خشونت است.

در این گزارش همچنین آمده است که علت افزایش خشونت خانگی، تجاوز، و سایر اشکال خشونت جنسیت‌محور، می‌تواند کمبود نیروی انتظامی، امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی و سایر خدمات ضروری در مواقع بروز حوادث طبیعی باشد.

این پژوهشگران همچنین اعلام کردند که بحران تغییرات زیست‌محیطی باعث شده است که پیوندهای خانوادگی از هم بگسلد و قربانیان خشونت در خانه محصور شوند و راه‌های حمایتی معمول‌شان بسته شود.

طبق این گزارش که در نوع خود بدیع است، افزایش آمار خشونت علیه زنان و دختران منجر به بارداری ناخواسته قربانیان تجاوز یا سقط جنین زیرزمینی یا ابتلای آنان به عفونت‌‌های آمیزشی می‌شود. این خشونت‌ها ممکن است به خودکشی یا قتل زنان به دست مردان نیز بینجامد.

آلیسا ترستون، نویسنده ارشد این تحقیق، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت، «نبودِ اعمال قانون» ممکن است باعث ایجاد «محیط‌های خطرناک» در اردوگاه‌ها یا پناه‌گاه‌های آوارگان شود. او افزود که طبق یافته‌های این بررسی، خشونت علیه زنان و دختران «در شرایط حوادث طبیعی، از مشکلات شایع در سطح جهان است.»

خانم ترستون افزود: «شاید مهم‌ترین موضوع مطرح‌شده در این پژوهش، این باشد که حوادث طبیعی به بسیاری از عوامل فعلی اعمال خشونت خانگی علیه زنان و دختران دامن می‌زند؛ عواملی هم‌چون نابرابری‌های جنسیتی، جایگاه ضعیف زنان و دختران و وابستگی اقتصادی زنان به مردان.»

«خیلی مهم است که در حوادث طبیعی، زنان و دختران که نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند، به حال خود رها نشوند.»

خشونت مورد توجه در این بررسی، عمدتاً از نوع جسمی، روانی و جنسی بوده است و محققان، موارد قتل، رفتارهای پرخاشگرانه و اعمال قدرت سرکوب‌گرانه، ازدواج اجباری زودهنگام، و سوء‌استفاده مالی را در پیوند با آن بررسی کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمی بیش از یک سوم خشونتگران، شریک فعلی یا قبلی زندگی قربانیان بوده‌اند، حدود ۱۵ درصد آنان از اعضای خانواده، و ۱۲ درصدشان هم غریبه بوده‌اند. یازده درصد خشونتگران مقامات قانونی بوده‌اند، حدود ۸ درصدشان دوست یا همسایه، و ۱۷ درصد نیز در هیچ‌یک از این دسته‌بندی‌ها جای نگرفتند.

به گفته این پژوهشگران، باید در سیاست‌گذاری‌ها و نیز در اقدامات حین وقوع حوادث طبیعی، آگاهی‌‌بخشی بیشتری در خصوص خشونت علیه زنان و دختران «در جریان وقوع حوادث طبیعی» شود تا جنسیت افراد در این اقدامات مد نظر قرار گیرد.

این پژوهشگران افزوده‌اند: «ضروری است از زنان در مدیریت حوادث طبیعی استفاده کنیم. به علاوه، آشکار است که باید سامانه‌هایی برای همکاری فوری و مؤثر بین مدیران کنترل حوادث طبیعی، دستگاه قضایی، و بخش بهداشت و درمان طراحی کنیم تا از بروز [این نوع خشونت] جلوگیری، و به اثرات آن بر سلامت زنان و دختران رسیدگی کنیم.»

در این گزارش همچنین آمده است که حوادث طبیعی می‌تواند به پیچیدگی نابرابری‌های اجتماعی و جنسیتی موجود دامن بزند و باعث وخامت وضعیت حضور زنان در عرصه‌های قدرت شود که به نوبه خود، خشونت جنسیت‌محور را افزایش می‌دهد.

در بیست سال اخیر حدود ۷ هزار و ۳۴۸ حادثه ناشی از بلایای طبیعی در سراسر جهان رخ داده است. به گفته محققان، تعداد این حوادث در ۲۰ سال اخیر نسبت به بازه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۹، دو برابر شده است. ۸۴ درصد کل این حوادث ثبت‌شده، با افزایش سرعت گرمایش زمین بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ مرتبط بوده است.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و وقوع موج گرما نمونه‌هایی از این حوادث هستند که تلفات انسانی و خشکسالی و از بین رفتن محصولات کشاورزی را در پی داشتند.

روت داویسون از مؤسسه رفیوج، بزرگترین تأمین‌کننده سرپناه برای قربانیان خشونت خانگی در بریتانیا، در مصاحبه با ایندیپندنت گفت:‌ «وقوع حوادث طبیعی ممکن است به تجربه خشونت خانگی زنان از سوی مردان دامن بزند، اما علت ریشه‌ای خشونت خانگی، وقوع این حوادث نیست.»

«خشونت خانگی ریشه در قدرت و کنترل دارد و رفتاری نظام‌مند، عمدی و هدفمند است. زنان به روش‌های مختلفی خشونت می‌بینند که شایع‌ترین آن‌ها خشونت جسمی، عاطفی، روانی، جنسی و اقتصادی است.»

«خشونت خانگی بزرگترین معضل اجتماعی اثرگذار بر زندگی زنان این کشور  و سراسر جهان است. در بریتانیا از هر چهار زن یک نفر در مقطعی از زندگی با این مشکل دست به گریبان است. خشونت خانگی از جرایم نامحسوسی است که کمتر از حد واقعی تشخیص داده و ثبت می‌شود. هیچ بهانه‌ای برای اعمال خشونت خانگی پذیرفته نیست. اگر تحت خشونت خانگی هستید، بدانید که تنها نیستید.»

در انگلستان و ولز، هر چهار روز یک زن به دست شریک فعلی یا قبلی زندگی‌اش به قتل می‌رسد.

طبق این گزارش، «فراوانی»، «شدت» و «مدت» این فجایع در سراسر جهان نشان می‌دهد که باید اثرات آن‌ها را در اقدامات سلامت عمومی «به رسمیت شناخت.»

پژوهشگران تمام اسناد منتشرشده‌ از ارتباط میان وقوع حوادث طبیعی و خشونت خانگی علیه زنان و دختران را بررسی کرده‌اند.

خشونت و سوء‌استفاده تنها اثرات جنسیتی بحران تغییرات اقلیمی نیست. متخصصان اغلب هشدار می‌دهند که به علت نفوذ و برتری کمتر زنان در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی، گرمایش جهانی نابرابری‌های موجود را تشدید می‌کند.

داده‌های پیشین سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که ۸۰ درصد آوارگان ناشی از تغییرات زیست‌محیطی، زنان هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان