از دروغ «برکت» تا موج ششم کرونا در پاییز

سازمان بهداشت جهانی از روند کند واکسیناسیون در ایران ابراز نگرانی کرد

بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، فقط ۱۳ درصد مردم ایران دوز اول واکسن را زده‌اند‌ـ‌ ATTA KENARE / AFP

آمار رسمی جان‌باختگان کرونا در ایران از مرز ۱۰۰ هزار نفر عبور کرد و تلاش‌ها و هشدارهای متخصصان برای منع برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، نتیجه‌ای در پی نداشت. پلیس تهران مدعی است که عزاداری‌ها با رعایت موارد بهداشتی انجام شد اما مصطفی معین، رئیس سازمان نظام پزشکی، می‌گوید برگزاری مراسم ماه محرم موج ششم کرونا در پاییز را به دنبال خواهد داشت.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که تنها راه نجات از سویه دلتای ویروس کرونا واکسیناسیون است اما همین سازمان از روند کند واکسیناسیون در ایران ابراز نگرانی کرده است و می‌گوید فقط ۱۳ درصد مردم ایران دوز اول واکسن را زده‌اند. حسینعلی شهریاری، نماینده مجلس شورای اسلامی، به‌تازگی در برنامه‌ای رادیویی گفت واردات واکسن به‌دلیل تولید داخل منع شد و مسئولان پرژوه واکسن برکت خودشان هم نمی‌دانستند که نمی‌توانند به قولشان عمل کنند.

دروغ برکت

سازمان بهداشت جهانی از شیوع ویروس کرونا در ایران و تاثیر آن بر زندگی، رفاه و معیشت شهروندان ابراز نگرانی کرد. این سازمان با تاکید بر اینکه به همکاری با همه شرکا برای نجات جان انسان‌ها و اطمینان از مهار سرایت بیماری در کشورها متعهد است، اعلام کرد: «سطح پوشش واکسیناسیون در ایران پایین است، به‌طوری که تا ۱۶ اوت (۲۵ مرداد) فقط ۱۳.۱ درصد از کل جمعیت ایران دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند.» بر اساس این گزارش، آمار افرادی که هر دو دوز واکسن را زده‌اند نیز به‌نسبت کل جمعیت ایران حدود ۵ درصد است. در بیانیه سازمان بهداشت جهانی آمده در دسترس نبودن دوزهای کافی واکسن و تاخیر در واردات عامل اصلی پوشش پایین واکسیناسیون در ایران بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دی‌ سال ۱۳۹۹ که رهبر جمهوری اسلامی واردات واکسن‌های معتبر به کشور را ممنوع اعلام کرد تاکنون، درباره واردات واکسن و خرید آن از کشورهای خارجی خبرهای متناقضی به نقل از مسئولان منتشر شده است. با وجود اینکه سعید نمکی، وزیر بهداشت، در خرداد ۱۴۰۰ مدعی شد که «بدعهدی» کشورهای دوست در واکسیناسیون عمومی اختلال ایجاد کرد، اما گفته‌های اخیر برخی دیگر از مقام‌ها نشان می‌دهد که مسئولان با هدف بی‌رقیب ماندن واکسن‌های تولید داخل، برای خرید و واردات واکسن‌های خارجی اقدام نکردند.

این در حالی است که بنا بر آمار رسمی، از زمستان ۱۳۹۹ تاکنون، بیش از ۵۰ هزار نفر از شهروندان ایران در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و گفته می‌شود آمار واقعی جان‌باختگان سه تا چهار برابر آمار رسمی است.

سخنان علیرضا زالی، رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا، اثبات می‌کند که حکومت ایران با نگاه اقتصادی به ویروس کرونا و برای کسب منفعت مالی، با جان مردم ایران معامله کرد. به‌تازگی حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، نیز در برنامه‌ای رادیویی، اعتراف کرد پروژه خرید واکسن به‌دلیل تولید واکسن‌های داخلی به تاخیر انداخته شد. او در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره اینکه آیا مسئولان به مردم ایران دروغ گفتند، گفت: «مدیران پروژه واکسن برکت خودشان هم نمی‌دانستند که نمی‌توانند به قول ۲۰ میلیون واکسن تا پایان مرداد عمل کنند.»

واکسن برکت در «ستاد اجرایی فرمان امام»، نهاد اقتصادی زیرمجموعه علی خامنه‌ای، تولید شد و رئیس آن، محمد مخبر، کسی است که حالا در سمت معاون اولی رئیس‌جمهوری قرار گرفته است. از گفته‌ها و اعتراف‌های این روزهای برخی مسئولان مشخص است که منع واردات واکسن‌های معتبر نه به‌دلیل نگرانی درباره اثربخشی آن‌ها که با هدف ایجاد فرصت برای نهاد ثروتمند زیرمجموعه رهبر بوده است.

وزیر بهداشت به نامه خودش رای نداد

نگاهی به عملکرد حکومت در دوران همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد که علاوه بر تاخیر در واکسیناسیون عمومی، سوءمدیریت در بخش‌های دیگر نیز گسترش بیشتر ویروس کرونا در کشور را به دنبال داشت، نمونه‌اش مراسم ماه محرم بود که در بحبوحه موج پنجم کرونا برگزار شد، آن هم در شرایطی که بسیاری از بیمارستان‌ها تخت خالی نداشتند و آمار رسمی فوت‌شدگان از روزانه ۶۰۰ نفر عبور کرده بود.

نهادهای مذهبی، هیئت‌ها و پلیس ادعا کرده‌اند که عزاداری‌ها با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام شد؛ به‌عنوان مثال حمید هداوند، جانشین رئیس پلیس پایتخت، به خبرگزاری ایسنا گفت: «امسال نیز مانند سال قبل، پلیس بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری نظارت داشت.»

در سال ۱۳۹۹ نیز مراسم عزاداری ماه محرم در حالی برگزار شد که کشور درگیر موج دوم کرونا بود و عزاداری‌ها آغاز زودهنگام موج سوم را به همراه داشت. حالا، مصطفی معین، رئیس شورای عالی نظام پزشکی، می‌گوید با توجه به وضعیت عزاداری‌ها، در پاییز موج ششم کرونا را خواهیم داشت. به گفته او، پیامدهای تجمع‌های ماه محرم در پاییز خود را نشان خواهد داد.

مصطفی معین با انتقاد از وزیر بهداشت که به علی خامنه‌ای برای تعطیلی کشور نامه نوشت، به پایگاه خبری جماران گفت: «وقتی موضوع تعطیلی در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح شد، خود وزیر بهداشت به آن رای نداد و این از طنزهای روزگار است و باید از خود ایشان پرسید که چه فلسفه‌ای داشته است.»