لغو مرخصی کادر درمان، بیمارستان‌ها ظرفیت خالی ندارند

موج پنجم کرونا در ایران سیستم درمان را فلج کرده است

KOOSHA MAHSHID FALAHI / MIZAN NEWS AGENCY / AFP

هم‌زمان با اوج گرفتن موج پنجم کرونا با سویه دلتا، وزارت بهداشت ایران وضعیت اضطراری اعلام کرد. قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در نامه‌ای از روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خواست مرخصی کادر درمان را تا دو هفته لغو کنند و همه ظرفیت بیمارستان‌ها را به بیماران کووید-۱۹ اختصاص دهند.

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت، در موج پنجم ابتلا به ویروس کرونا با سویه دلتا که اینک به نقطه اوج رسیده، آمار جان‌باختگان بار دیگر از مرز ۲۰۰ تن فراتر رفته و تعداد مبتلایان در تهران نیز در حال افزایش است. محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، روز یکشنبه (۲۷ تیر) از عبور از مرز ۱۰۰ نفر تعداد فوتی‌ها در تهران ‌خبر داد و ستاد ملی مقابله با کرونا بالاخره پس از انتقادهای بسیار، دستور تعطیلی شش روزه دو استان‌ تهران و البرز را صادر کرد.

گزارش‌ها از دیگر استان‌های کشور نیز از روند فزاینده ابتلا، بستری و مرگ‌و‌میر بر اثر ویروس کرونا خبر می‌دهند. علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از ابتلای روزانه ۲۰ هزار نفر به کووید-۱۹ در کشور خبر داد و گفت که در دو هفته آینده، آمار مبتلایان و به دنبال آن مرگ‌ومیر بازهم افزایش خواهد یافت. علیرضا ناجی قرنطینه نکردن شهرها، روند کند واکسیناسیون و رعایت نکردن بهداشت اجتماعی را دلایل اصلی «سهمگین‌تر» شدن موج پنجم نسبت به موج‌های قبلی برشمرد.

اعلام شرایط اضطراری کرونا در کشور و تخصیص ظرفیت همه بیمارستان‌ها به بیماران مبتلا به کرونا در حالی است که از روزهای گذشته ظرفیت بسیاری از بیمارستان‌ها تکمیل شده است. در همین زمینه حسین کرمانپور، پزشک متخصص اورژانس، به خبرگزاری ایسنا گفت: «در حال حاضر بیمارستان‌ها پر، نگران‌کننده و خسته‌کننده‌اند. روزانه ده‌ها تماس داریم که افراد برای بستری بیمار مبتلا به کرونا دنبال تخت می‌گردند.»

سویه دلتای ویروس کرونا در حالی کشور را با وضعیت اضطراری مواجهه کرده است که در صورت واکسیناسیون عمومی و قرنطینه شهرها، امکان جلوگیری از گسترش و شدت آن وجود داشت اما حالا پس تکمیل ظرفیت بیمارستان‌ها و خستگی کادر درمان، قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در اقدامی دیرهنگام نامه‌ای خطاب به روسای دانشگاه‌های پزشکی کشور ارسال کرده است که تا دو هفته تمام مرخصی‌های کادر درمان لغو شود و ظرفیت بیمارستان‌ها به طور کامل به کووید -١٩ اختصاص یابد.
کارشناسان تاکید کرده‌اند که دولت باید برای کنترل ویروس کرونا و جلوگیری از گسترش آن اقدام‌های همه‌جانبه‌ای انجام دهد؛ به خصوص اینکه سویه دلتا نسبت به دیگر انواع کرونا مسری‌تر است.

«واکسیناسیون عمومی»، «محدودیت‌های پیشگیرانه بیشتر»، «سکون جمعیت» و «قرنطینه‌سازی شهرها» راهکارهایی‌اند که به گفته علیرضا ناجی می‌توانند از عواقب موج پنجم کرونا بکاهند.