بحران کرونا در ایران؛ تعطیلی مراکز واکسیناسیون در عاشورا و بازداشت معترضان

بازداشت وکلای معترض به عملکرد حکومت در برابر کرونا با اعتراض گسترده و طوفان توییتری مواجه شد

کاربران شبکه‌های اجتماعی با هشتگ «آمران بازداشت، عاملان کرونا» به علی خامنه‌ای و سیاست‌هایش که منجر به مرگ و میر ایرانیان شد، اعتراض کردند-عکس از ایرنا

با وجود روند فراینده ابتلا به بیماری و ضرورت سرعت بخشیدن به واکسیناسیون، هم‌زمان با روز عاشورا مراکز واکسیناسیون در قم، قزوین، آذربایجان شرقی و برخی دیگر از شهرها تعطیل شده‌اند. این در حالی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت، پیشتر گفته بود در روزهای تاسوعا و عاشورا، مراکز واکسیناسیون تعطیل نخواهند شد.

واکسیناسیون کرونا با وجود اینکه دغدغه اساسی مردم به شمار می‌رود از زمستان سال ۱۳۹۹ تاکنون همواره با حاشیه‌هایی همراه بوده است. دستور علی خامنه‌ای مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر و کشته شدن هزاران نفر به دلیل کرونا باعث شده است که مردم او را مقصر اصلی وضع موجود بدانند. با این حال نهادهای امنیتی با هرگونه انتقاد و اعتراضی به رهبر جمهوری اسلامی به‌شدت برخورد می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا به نقل از معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم از تعطیلی مراکز واکسیناسیون در دانشگاه، مصلای قدس و امامزاده سید معصوم قم هم‌زمان با تاسوعا و عاشورا خبر داده است.

خبرگزاری ایسنا نیز اطلاعیه عباسعلی درستی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز را مبنی بر تعطیلی مراکز تجمیع واکسیناسیون آذربایجان شرقی در روز عاشورا منتشر کرده است.

دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز اعلام کرده است که امروز پنج‌شنبه، ۲۸ مرداد، مصادف با روز عاشورا، مجتمع واکسیناسیون کرونا مستقر در نمایشگاه بین‌المللی قزوین تعطیل است.

تعطیلی مراکز واکسیناسیون به مناسبت روزهای تاسوعا و عاشورا در حالی انجام گرفته است که براساس آمار رسمی روزانه بالغ‌بر ۶۰۰ نفر از شهروندان ایرانی جان خود را از دست می‌دهند و متخصصان تنها راهکار مهار و کنترل بیماری کرونا را سرعت بخشیدن به واکسیناسیون می‌دانند. این در حالی است که در جمهوری اسلامی نه تنها اراده‌ای برای نجات جان مردم از کرونا وجود نداردُ بلکه برخی افراد و نهادها در وضعیت فعلی به بهره اقتصادی خود فکر می‌کنند.

پس از دستور علی خامنه‌ای در دی‌ماه مبنی بر ممنوعیت واردات واکسن‌های معتبر جهانی، «ستاد اجرایی فرمان امام» که نهاد اقتصادی ثروتمند زیر مجموعه رهبر جمهوری اسلامی است، مدعی شد کار تولید واکسن داخلی را آغاز کرده است. وزارت بهداشت نیز به پشتوانه واکسن‌ داخلی از خریداری و واردات به موقع واکسن از کشورهای خارجی امتناع کرد.

در بهار امسال، وقتی که وعده‌های وزارت بهداشت و تولیدکنندگان داخلی محقق نشد و مراکز واکسیناسیون عمومی به دلیل پایان یافتن ذخایر واکسن، تعطیل شدند، سعید نمکی تقصیر را به گردن «کشورهای دوست» انداخت و مدعی شد آن‌ها با «بد عهدی» از ارسال محموله‌های واکسن به ایران خودداری کرده‌اند. او بار دیگر وعده تولید انبوه واکسن‌های داخلی را داد و گفت که تا خرداد و تیر ۱۴ میلیون نفر از جامعه هدف ایران واکسینه می‌شوند.

حالا هم‌زمان با شیوع موج پنجم کرونا و جان باختن روزانه بیش از ۶۰۰ نفر در روز بر اساس آمار رسمی، کمتر از پنج میلیون نفر در ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند. در این شرایط که برخی آن را «نسل‌کشی ایرانیان» با کرونا خوانده‌اند، انگشت‌های اتهام به سوی کسی نشانه گرفته شده است که با ممنوع اعلام کردن واردات واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی باعث مرگ هزاران نفر از شهروندان ایران شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز شنبه،۲۳ مرداد، چهار وکیل و دو فعال مدنی و سیاسی در حالی که قصد داشتند علیه علی خامنه‌ای و دیگر مسئولان شکایت‌نامه‌ای را ثبت کنند، بازداشت شدند. مصطفی نیلی، آرش کیخسروی، لیلا حیدری و محمد فقیهی وکلای دادگستری به همراه مریم افرافراز و مهدی محمودیان، فعالان مدنی و سیاسی، افرادی بودند که به جرم دادخواهی برای مردم ایران روانه زندان شدند.

اما دستگیری آنان پایان ماجرا نبود، چرا که روز چهارشنبه، ۲۷ مرداد، بیش از ۵۰ وکیل دادگستری در نامه‌ای خطاب به محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، از او خواستند وکلا و فعالان بازداشت شده را آزاد کند. امضاکنندگان این نامه افشا کرده‌اند که افراد دستگیر شده در هنگام «تدارک دادخواهی نسبت به قصور حکمرانی پیرامون مدیریت کرونا» از سوی ضابطین قضایی تهدید و سپس بدون هیچ جرمی «خودسرانه» بازداشت شدند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز شامگاه چهارشنبه با هشتگ «آمران بازداشت، عاملان کرونا» به علی خامنه‌ای و سیاست‌هایش که منجر به مرگ و میر ایرانیان شد، اعتراض کردند.

کمپین حقوق بشر، بازداشت کنشگران مدنی را مصداق بارز مقابله با حق دادخواهی دانست و ضیا نبوی، در توییتی نوشت: «دقیقاً همان‌ها که مستعان می‌ساختند و با در قابلمه به جنگ با کرونا می‌رفتند، فعالان مدنی و وکلائی که قصد دادخواهی داشتند را بازداشت کرده‌اند...»