طالبان نقاب از چهره برداشت؛ کشتار مردم معترض

در شهرهای اسدآباد و جلال‌آباد تعداد زیادی از مردم کشته یا زخمی شده‌اند

تعدادی از شهروندان معترض افغان با تیراندازی مستقیم طالبان کشته شدند. این معترضان قصد داشتند در روز ملی افغانستان پرچم‌های طالبان را که به اهتزاز درآمده بود، پایین بکشند.

تظاهرات اعتراضی علیه طالبان که از روز چهارشنبه ۲۷ مرداد، در برخی شهرهای افغانستان شروع شده بود، روز پنجشنبه نیز ادامه یافت. گزارش‌ها حاکی از آن است که در شهرهایی چون اسدآباد و جلال‌آباد، مردم معترض پرچم‌های گروه طالبان را پاره کردند و طالبان نیز با تیراندازی مستقیم، تعدادی از معترضان را کشتند.

طالبان در حالی به‌سوی معترضان شلیک کردند که پیش‌تر وعده صلح در افغانستان داده بودند. بر اساس گزارش‌ها، تعداد کشته‌شدگان در اسدآباد و شهر خوست «زیاد» است اما هنوز معلوم نیست که همه تلفات به‌دلیل شلیک مستقیم گلوله بوده یا در پی حوادث ناشی از درگیری رخ داده است.

رسانه‌ها روز چهارشنبه نیز اعلام کردند که در جریان تیراندازی طالبان به مردم معترض در جلال‌آباد، دست‌کم سه نفر کشته شده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از شاهدان عینی گزارش داد که تعداد زیادی از تظاهرات‌کنندگان نیز زخمی شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویدیوهایی که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شده است، نشان می‌دهد تعدادی از زنان و مردان افغان با در دست گرفتن پرچم ملی افغانستان، شعار می‌دهند «پرچم ما، هویت ما است». معترضان قصد داشتند روز ملی افغانستان را جشن بگیرند اما با برخورد خشونت‌آمیز طالبان روبه‌‌رو شدند. افغانستان در ۱۹ اوت ۱۹۱۹ (۲۸ مرداد ۱۲۹۸) به رهبری شاه امان‌الله استقلال خود را به دست آورد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، طالبان در روزهای اخیر تلاش کرده‌اند چهره‌ای معتدل از خود به جهان نشان دهند و حتی مدعی شدند که خواهان صلح‌اند و از مخالفان خود انتقام نمی‌گیرند و حقوق زنان را رعایت می‌کنند اما برخورد آنان با معترضان و کشتار مردم نشان می‌دهد که فرقی نکرده‌اند و همان گروهی‌اند که در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ زنان را به شدت محدود کردند، مجسمه‌های بودا را نابود کردند و اعدام‌های در ملاءعام اجرا کردند.

تلاش رسانه‌ها برای گفت‌وگو با سخنگوی گروه طالبان درباره تیراندازی‌های اخیر تاکنون بی‌نتیجه بوده اما امرالله صالح، معاون اول رئیس‌جمهوری، با حمایت از اعتراض‌های مردمی، در توییتر نوشت: «سلام بر کسانی که پرچم ملی بر دوش دارند و عزت ملت را حفظ می کنند.»

احمد مسعود، پسر احمد شاه مسعود، نیز که در پایگاه قدیمی ضد طالبان در دره پنجشیر مستقر شده، از غرب خواسته است برای مبارزه با طالبان، به آنان کمک کند.

هم‌زمان با تصرف شهرهای مهم افغانستان به دست طالبان، هزاران نفر از مردم این کشور از شهر و خانه خود آواره شده‌ و هزاران نفر نیز به سمت مناطق مرزی رفته‌اند. بسیاری از مردم نیز با هدف خروج از کشور، به فرودگاه کابل هجوم بردند. نیروهای ناتو تایید کرده‌اند که دست‌کم ۱۲ نفر در نا آرامی‌های اطراف فرودگاه کابل کشته شده‌اند.

طالبان قصد داشتند با اعمال خشونت مانع از رفتن مردم به سمت فرودگاه شوند. روز پنجشنبه ۲۸ مرداد نیز به سمت چند در ورودی فرودگاه تیراندازی شد و حتی زنانی که نوزاد در آغوش داشتند پراکنده شدند. هنوز مشخص نیست نیروهای طالبان تیراندازی‌ کرده‌اند یا کارکنان امنیتی فرودگاه که به نیروهای آمریکایی کمک می‌کنند.

جمهوری اسلامی ایران با وجود آوارگی مردم افغانستان از طالبان دفاع کرده است. وزارت ارشاد در بخشنامه‌ای از رسانه‌های داخلی ایران خواسته است از به کار بردن کلماتی مثل «وحشیگری» و «جنایت» درباره طالبان خودداری کنند. ابراهیم رئیسی نیز با حمایت تلویحی از تسلط طالبان بر افغانستان، آن را نشانه شکست آمریکا در این کشور دانسته است.