دادخواهی زنان افغان برای مشارکت سیاسی و اجتماعی

زنان افغان و جامعه جهانی بیشتر از پیش نگران قربانی شدن حقوق زنان در نظام آینده افغانستان هستند

کمتر از یک هفته پس از تسلط طالبان بر افغانستان، روز گذشته ۱۸ اوت، شماری از زنان فعال مدنی افغان در  کابل دست به تجمع دادخواهانه زدند و خواستار حفظ حقوق مدنی و سیاسی‌ شان در نظام طالبان شدند.

این زنان از طالبان خواسته‌اند که به حضور اجتماعی و مشارکت سیاسی زنان احترام بگذارند. برگزار کنندگان این تجمع می‌گویند که با راه‌اندازی این دادخواهی خواسته‌اند به طالبان پیام بدهند که آنها باید واقعیت‌های امروزی و غیر قابل انکار جامعه افغانستان را در نظر بگیرند و بدانند که زنان افغان دیگر به عقب بر نمی‌گردند.

کیارنگ سعادت، یکی از برگزارکنندگان‌ این دادخواهی، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «یک تعداد از فعالان حقوق زن جامعه مدنی که تعدادشان ۱۰ نفر بود، دیروز در مقابل حوزه سوم پلیس کابل که فعلا تحت تصرف طالبان است، البته از آنها (طالبان) اجازه گرفتیم. آنها اجازه دادند و ما تظاهرات را راه انداختیم. خواست همه زنان این بود که زنان در ساختار نظام بعدی سهم داشته باشند و حق تحصیل، حق کار و تعلیم گرفته نشود و شعارشان این بود که زنان افغانستان زنان بیست سال قبل نیستند و به عقب بر نمی‌گردند. کسی نمی تواند زنان افغان را نادیده بگیرد.»

معترضان از وضعیت زنان در روزهای پیش رو نگرانند و می‌گویند آنها خیلی خواست‌های فراوانی داشتند، اما امروز به نقطه صفر برگشته‌اند و برای ابتدایی‌ترین حقوق خود که آموزش است هم باید دادخواهی کرد.

خانم کیارنگ می‌افزاید: « خواست‌هایی که داشتیم از جامعه جهانی بود نه از امارت اسلامی. چون ما هنوز امارت اسلامی را به رسمیت نشناخته‌ایم و از آنها هیچ خواستی نداریم.»

روز پیش از این نیز یک گروه از زنان افغان برای اعاده حقوق‌شان از سوی طالبان در شهر کابل دادخواهی کردند.

در همین حال انتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا امروز با انتشار توییتی خواستار حفاظت از دختران و زنان و حقوق آنها از سوی افرادی شده است که اکنون در قدرت هستند. آقای بلنیکن گفته است: « همراه با متحدان بین‌المللی ما از آنهایی که در مسند قدرت و مقام در افغانستان هستند، می‌خواهیم که حفاظت زنان و دختران و حقوق‌شان را تضمین کنند. ما از نزدیک بر چگونگی تامین حقوق زنان در هر نوع حکومت آینده افغانستان نظارت خواهیم کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ورود طالبان به شهرهای افغانستان و سقوط نظام جمهوری، جامعه جهانی و شهروندان افغان به ویژه زنان را به شدت نگران کرده است.

سازمان ملل متحد نیز از نقض حقوق زنان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است که به حقوق زنان ارج بگذارند.

طالبان در دور اول حکومت خود در مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها را به روی زنان بسته بودند و به زنان اجازه کار بیرون از خانه و گشت و گذار بدون محرم را نمی‌دادند.

پیشتر، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان در اولین کنفرانس خبری خود در روز سه شنبه به روزنامه‌نگاران گفت که زنان بخش عمده از جامعه هستند و به حضورشان نیازمندند، اما حقوق زنان باید در چارچوب شریعت اسلام تنظیم شود.

گروه طالبان با پیشروی بی‌سابقه در ظرف سه هفته توانست ۳۳ استان افغانستان را تصرف کند. استان پنجشیر هنوز از دسترس طالبان خارج است.

فرار اشرف غنی، رئیس‌جمهوری سابق افغانستان، باعث ورود سریع‌تر طالبان به شهر کابل شد و آنها ظرف چند ساعت توانستند کاخ ریاست جمهوری را فتح کنند.