طالبان پول و تسلیحات خود را از کجا می‌آورد؟

افغانستان بزرگ‌ترین صادرکننده تریاک در جهان است که سرچشمه تامین اکثر منابع مالی این گروه اسلام‌گرا است

با حرکت طالبان در کشور، آنان توانسته‌اند تسلیحاتی را که از طرف ایالات متحده به ارتش و نیروهای پلیس داده شده بود، به غنیمت بگیرند- Wakil KOHSAR / AFP

پس از دو دهه درگیری‌های خشونت‌بار، با تسخیر کابل، شهر پایتخت، به دست طالبان در روز یکشنبه، ۱۵ اوت، افغانستان دوباره به ورطه بحران افتاد.

شورشیان تاسیس «امارت اسلامی» را در آن کشور اعلام کردند و همزمان، هزاران نفر سعی در ترک شهر داشتند. رئیس جمهوری اشرف غنی هم به سرعت کاخ ریاست جمهوری را ترک گفت و از کشور فرار کرد.

طالبان در سال ۲۰۰۱ سرنگون شد، اما با حرکت در کشور طی چند ماه آخر خروج سربازان ایالات متحده، به سرعت قلمروهایی جدید به دست آورد.

افغانستان اکنون رسما به دست این گروه اسلام‌گرا اداره می‌شود و آن‌ها کنترل تمام شهرهای بزرگ و اکثر سایر مناطق کشور را در دست دارند.

ایندیپندنت نگاهی داشته است به این که چگونه منابع مالی این گروه تروریستی تامین می‌شود و چه کسی آنان را مسلح می‌کند.

منابع مالی آن‌ها چگونه تامین می‌شود؟

افغانستان بزرگ‌ترین صادرکننده تریاک در جهان است که سرچشمه تامین اکثر منابع مالی این گروه اسلام‌گرا نیز هست.

سزار گودس، دبیر دفتر کابل اداره مواد مخدر و جرایم سازمان ملل، به رویترز گفت: «طالبان بر تجارت تریاک افغانستان به عنوان یکی از منابع اصلی درآمد خود نگاه می‌کند. تولید بیشتر تریاک باعث می‌شود که مواد مخدر بیشتری به قیمت پایین‌تر و جذاب‌تر عرضه شود و در نتیجه، بازار گسترده‌تری برای آنان فراهم آورد.»

طالبان قبلا در سال ۲۰۰۰ کاشت خشخاش را ممنوع کرد، اما بعد از شکایت کشاورزان مناطق روستایی، به نحو قابل توجهی در مواضع خود نرم‌تر شد.

کارشناسان معتقدند که این گروه در کنار مقامات دولتی مدت زمانی طولانی به تجارت مواد مخدر مشغول بودند، ولی درباره این که آن‌ها واقعا چقدر از این تجارت درآمد دارند، اختلاف نظر وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارشی محرمانه که از سوی ناتو تدوین شد و بعد به دست رادیو آزاد اروپا / رادیو آزادی افتاد، نشان می‌دهد که این گروه همچنین از طریق معدن‌کاری، املاک و مستغلات، و حامیان منطقه‌ای که نامی از آنها برده نشده است، منابع مالی خود را تامین می‌کند.

این گزارش که سال گذشته به قلم لین اودانل خبرنگار نوشته شد، هشدار داد: «مگر آن که اقداماتی در سطح جهان اتخاذ شود، وگرنه طالبان سازمانی شدیدا ثروتمند باقی خواهد ماند که منابع درآمد پایداری دارد و از کشورهای منطقه هم کمک‌های خارجی می‌گیرد.»

در بخش‌هایی از کشور که تحت کنترل آنان است، طالبان همچنین نوعی از مالیات هم دارد که «عشر» نامیده می‌شود. در گزارشی از سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۲، آمده است که این مالیات معادل با ۱۰ درصد از درآمد کشت و زرع و ۲.۵ درصد مالیات بر ثروت است.

چه کسی آنان را مسلح می‌کند؟

با حرکت طالبان در کشور، آنان توانسته‌اند تسلیحاتی را که از طرف ایالات متحده به ارتش و نیروهای پلیس داده شده بود، به غنیمت بگیرند.

رابرت کروز، کارشناس افغانستان در دانشگاه استنفورد، به واشنگتن پست گفت: «یکی از اولین اقداماتی که طالبان هنگام ورود به قلمرو جدیدی انجام می‌دهد، آن است که به مقر ادارات دولتی می‌رود، اشخاص حاضر در آنجا را بازداشت می‌کند یا می‌کشد، زندان‌ها را باز می‌کند، و بعد به پایگاه‌های نظامی می‌رود و اسحله‌ها را ضبط می‌کند.»

این گروه همچنین تسلیحات و تجهیزاتی از طرف کشورها و گروه‌های دیگر دریافت کرده است که به نوعی با هدف آن‌ها همسو و همدل هستند.

ایالات متحده پیش‌تر در سال ۲۰۱۸ روسیه را متهم کرد که از طالبان حمایت می‌کند و به آن‌ها تسلیحات می‌دهد. سرلشکر جان نیکلسون در مصاحبه با بی‌بی‌سی ادعا کرد که تسلیحاتی از مرز‌ کشور همسایه، تاجیکستان، به قلمرو طالبان قاچاق شده است.

او گفت: «ما شاهد تسلیحاتی بودیم که رهبران افغان به مقرهای ما می‌آوردند و می‌گفتند این‌ها را روسیه به طالبان داده است.» هم روسیه و هم طالبان، ادعای ایالات متحده را انکار کرده‌اند.

گزارش‌های تکمیلی از سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent