بایدن: نیروهای ایالات متحده تا خروج همه آمریکایی‌ها در افغانستان باقی می‌مانند

به نظر نمی‌رسد ضرب‌الاجل پایان ماه اوت برای خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان قابل اجرا باشد

جو بایدن-Anna Moneymake/ Getty Images via AFP

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که نیروهای ایالات‌متحده تا خروج کامل همه آمریکایی‌ها از افغانستان در این کشور باقی می‌مانند. با توجه به باقی ماندن هزاران آمریکایی در افغانستان، به نظر می‌رسد که از هم اکنون ضرب‌الاجل پایان ماه اوت بایدن برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان قابل اجرا نباشد.

بایدن به ای‌بی‌سی‌ نیوز گفت: «هرچه در توان داشته باشیم برای بیرون کشیدن همه آمریکایی‌ها و متحدانمان (از افغانستان) انجام می‌دهیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بایدن روز پنجشنبه گفت: «اگر آمریکا بتواند روزانه پنج تا هفت هزار نفر را از افغانستان خارج کند، ضرب‌الاجل با موفقیت اجرا می‌شود.»

این در حالی است که پنتاگون می‌گوید در ۲۴ ساعت اخیر دو هزار نفر شامل ۳۲۵ شهروند آمریکا را از افغانستان خارج کرده است.

پیش از این جان کربی، سخنگوی پنتاگون و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نیز به طور تلویحی به امکان‌پذیر نبودن خروج همه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا ۳۱ اوت اشاره کرده بودند.

سالیوان گفته بود که توافق خروج امن نیروها با طالبان می‌تواند تمدید شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا و طالبان توافق کرده‌اند تا زمانی که آمریکا نیروهای خود را از افغانستان خارج می‌کند، امنیت فرودگاه کابل در دست نیروهای آمریکایی باشد. با این حال تصاویر منتشر شده از افغانستان، نیروهای طالبان را پشت دیوار فرودگاه نشان می‌دهد. آنها برای پراکنده کردن جمعیت افغانستانی‌هایی که هراسان می‌کوشند خود را به آن‌سوی دیوار فرودگاه برسانند، اقدام به تیراندازی کرده‌اند. گزارش شده که در این تیراندازی‌ها تعدادی از افغانستانی‌ها کشته یا زخمی شده‌اند.

به دنبال اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان ماه اوت، طالبان به سرعت پیشروی در افغانستان را آغاز کرد و روز یکشنبه به کابل رسید. آنها اعلام کرده‌اند که قصد تشکیل حکومت اسلامی و قوانین شریعت را دارند.

بایدن نیز به رغم نارضایتی مردم افغانستان و فاجعه حقوق بشریی که در این کشور قابل پیش‌بینی است، از تصمیم خروج نیروهای آمریکایی دفاع می‌کند.

بیشتر از جهان