ارتش آمریکا: گمان نمی‌کردیم افغانستان در ۱۱ روز سقوط کند

مارک میلی گفت هیچ برآورد اطلاعاتی به فروپاشی سریع دولت و نیروهای امنیتی اشاره نکرده بود

ژنرال مارک میلی-Olivier DOULIERY / AFP

مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت هیچ برآورد اطلاعاتی وجود نداشت که نشان دهد نیروهای امنیتی و دولت افغانستان درمدت ۱۱ روز سقوط می‌کند. برخی دیگر از مقامات آمریکا و بریتانیا نیز اعلام کرده‌اند که از سرعت و مقیاس پیشروی طالبان شگفت‌زده شده‌اند.

میلی این نکته را خاطرنشان کرد که برخی گزارش‌ها فروپاشی سریع افغانستان را بین چندین هفته تا چند ماه یا حتی چند سال پس از خروج نیروهای آمریکایی پیش‌بینی می‌کردند. اما سقوط در ۱۱ روز پیش‌بینی نشده بود.

البته میلی نیز مانند بایدن از تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دفاع کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که رهبران طالبان نیز انتظار نداشتند ارتش افغانستان به سرعت فرو بپاشد، اشرف غنی، رئیس‌جمهور کشور را ترک کند و آنها به سرعت کنترل همه کشور جز منطقه پنجشیر را در دست بگیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره ضعف اطلاعاتی و داده‌های جاسوسی از چشم‌انداز افغانستان پس از پیشروی طالبان منتشر شده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که دستور خروج کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان تا ۱۱ سپتامبر را داده نیز بارها از این تصمیم دفاع کرده است.

این در حالی است که به دنبال اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، طالبان به سرعت در سراسر افغانستان پیشروی کرد و روز یکشنبه کابل را به تصرف خود درآورد.

به گزارش رویترز، مارک میلی در کنفرانس خبری روز چهارشنبه با تاکید براینکه هیچ گزارشی سقوط فوری افغانستان را پیش‌بینی نمی‌کرد، ‌گفت: «ارتش افغانستان آموزش دیده بود و آنها توانایی دفاع داشتند.»

این در حالی است که تجهیزات نظامی مدرنی که آمریکا در اختیار ارتش افغانستان گذاشته بود تا از خود دفاع کند، اکنون در اختیار طالبان است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن روز سه‌شنبه گفته بود که میلیاردها دلار تجهیزات نظامی و سلاح که آمریکا به ارتش افغانستان هدیه داده بود، اکنون تحت کنترل طالبان است.