زندانی سابق گوانتانامو در میان طالبان مستقر در کابل

روحانی نزدیک به ۶ سال را در بازداشتگاه تحت اداره آمریکایی‌ها در گوانتانامو گذراند

طالبان پس از خروج مقامات افغانستان از ارگ، ۱۵ اوت، وارد آنجا شدند- تصویر ویکی لیکس

با انتشار تصاویر مقامات طالبان در کابل، یکی از زندانیان سابق گوانتانامو در میان آن‌ها دیده‌شده است.

یکی از جنگجویان طالبان که تصویرش در جشن تصرف کابل در کاخ ریاست جمهوری افغانستان در روز یکشنبه، ۱۵ اوت، فیلم‌برداری شده، به‌عنوان زندانی سابق گوانتانامو شناسایی‌ شده است.

 بر اساس اسناد زندان که توسط نیویورک‌تایمز منتشر شده، او به یکی از نگهبانان آنجا گفته بود: «شما را بیرون از اینجا گیر می‌آوریم.»

غلام روحانی در سخنرانی پیروزی خود گفت که نزدیک به هشت سال در گوانتانامو زندانی بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ویکی لیکس نیز در حساب توییتری خود تصویر و اسنادی درباره این عضو طالبان منتشر کرده است. روحانی نزدیک به ۶ سال را در بازداشتگاه تحت اداره آمریکایی‌ها در گوانتانامو گذراند.

سوابق نشان می‌دهد که روحانی یکی از اولین جنگجویان طالبان بود که پس از حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ توسط ایالات‌متحده اسیر شد و در اولین روز باز شدن زندان در ژانویه سال ۲۰۰۲ وارد گوانتانامو شد. او در دسامبر سال ۲۰۰۷، در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، به افغانستان بازگردانده شد.

در ارزیابی قبل از آزادی، مقامات پنتاگون گفتند که روحانی تهدیدی «متوسط» برای ایالات‌متحده به شمار می‌رود، ازآنجاکه برخی از اعضای خانواده او در «نهادهای شبه‌نظامی ضد ائتلاف» حضور دارند، احتمالاً در صورت آزادی او به چنین گروه‌هایی ملحق می‌شود و در حملات علیه نیروهای آمریکایی در افغانستان شرکت خواهد کرد.

رفتار روحانی در زندان «غیر خصمانه نسبت به نیروهای نگهبان و کارکنان» گزارش‌ شده بود. اما دست‌کم در یک مورد گزارش شد در سال ۲۰۰۵ یک نگهبان را تهدید کرده و به او گفته است «ما شما را بیرون گیر می‌آوریم.»

بر اساس شواهد علیه روحانی، او در وزارت اطلاعات طالبان کار می‌کرد و در دسامبر سال ۲۰۰۱ حین ملاقات طالبان و آمریکایی‌ها دستگیر شد.

این زندانی سابق، طی سال‌هایی که در گوانتانامو زندانی بود تلاش کرد نقش خود در طالبان کم اهمیت جلوه دهد.

روحانی گفته بود که وقتی طالبان افغانستان را در دهه ۱۹۹۰ تصرف کردند، او مجبور شد به این گروه بپیوندد. او گفت که تنها به کارهای اداری می‌پرداخته چراکه «از جنگیدن می‌ترسد» و نمی‌خواهد در میدان جنگ بمیرد.

روحانی همچنین گفته بود کار او در یک اداره پلیس محلی شامل باغبانی و سرایداری بوده است. او همچنین ادعا کرده بود که هر ۱۰-۱۵ روز یک‌بار باید به شغلی که در تشکیلات طالبان در کابل داشت مراجعه می‌کرد اما اغلب اوقات در فروشگاه لوازم‌خانگی خانواده‌اش در غزنی، یک مغازه‌دار ساده بود.

او ادعا کرده بود تا یازده سپتامبر نام القاعده را نشنیده و اسامه بن‌لادن مسئول آوردن جنگ به افغانستان بود. او همچنین مدعی بود که طالبان را ترک کرده و تنها به درخواست یکی از آشنایانش در ملاقات بین آمریکایی‌ها و طالبان، جایی که در سال ۲۰۰۱ دستگیر شد، به‌عنوان مترجم حضور داشت.

روحانی در زمان حضور در گوانتانامو گفته بود که می‌خواهد به افغانستان بازگردد تا به پدر بیمارش در اداره فروشگاه کمک کند.

 این زندانی سابق گوانتانامو روز یکشنبه گذشته، پس‌ازآنکه مقامات دولتی از جمله اشرف غنی، کاخ ریاست جمهوری را ترک کردند وارد ارگ شد.

بیشتر از جهان