درخواست سه روزنامه آمریکایی از بایدن برای خارج کردن روزنامه‌نگاران از افغانستان

واشینگتن‌پست، وال استریت ژورنال و نیویورک‌تایمز در بیانیه‌ای مشترک خواستار حفظ امنیت همکاران افغانستانی خود شدند

صدها نفر از شهروندان افغانستان روز دوشنبه به امید پیدا کردن راهی برای خارج شدن از کشور، به فرودگاه کابل هجوم بردند- Wakil Kohsar / AFP

سه روزنامه‌ آمریکایی واشینگتن‌پست، وال استریت ژورنال و نیویورک‌تایمز در بیانیه‌ای مشترک، خطاب به جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، از او خواستند تا درپی تسلط طالبان بر افغانستان، خروج امن روزنامه‌نگاران این رسانه‌ها از آن کشور را تضمین کند.

در بیانیه مشترک این سه‌ روزنامه که روز دوشنبه، ۲۵ مردادماه منتشر شد، با اشاره به گرفتار شدن همکاران افغانستانی آن‌ها در کابل و در خطر بودن جانشان، از دولت بایدن خواسته شده است تا ضمن حمایت از «رسانه‌های آزاد»، فورا در راستای حفظ امنیت این روزنامه‌نگاران اقدام کند.

مدیران و ناشران این روزنامه‌ها خواستار آن شده‌اند که برای روزنامه‌نگارانشان در کابل امکان «دسترسی آسان و محافظت‌شده به فرودگاه زیر نظر ایالات متحده»، «عبور ایمن از یک دروازه ورودی محافظت‌شده به فرودگاه» و «تسهیل پرواز به خارج از کشور» فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعتی پیش از انتشار این بیانیه، رسانه‌های آمریکایی از نامه فرد رایان، مدیر اجرایی ارشد و ناشر روزنامه واشینگتن‌پست، به جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا و درخواست مستقیم او برای این موضوع کمک به خروج امن روزنامه‌‌نگاران و خانواده‌هایشان از افغانستان خبر داده بودند.

به گزارش فاکس‌نیوز، رایان در نامه خود به سالیوان، به حضور «۲۰۴ روزنامه‌نگار واشینگتن‌پست، وال استریت ژورنال و نیویورک‌تایمز در افغانستان اشاره کرده و از طرف این سه‌روزنامه، خواستار انتقال روزنامه‌نگاران، کارکنان پشتیبانی و خانواده‌های آن‌ها از افغانستان با کمک ارتش ایالات متحده شده بود. 

پس از آن‌که رئیس جمهوری و شماری از مقام‌های دولتی افغانستان روز یکشنبه از آن کشور خارج شدند، نیروهای طالبان با ورود به شهر و تصرف ساختمان‌های دولتی، کنترل آن کشور را به‌دست گرفتند. درپی آن، روز دوشنبه، صدها نفر از شهروندان افغانستان در تلاش پیدا کردن راهی برای خارج شدن از کشور، به فرودگاه کابل هجوم بردند. تصویرهای منتشرشده از ازدحام جمعیت در باندهای فرودگاه و تلاش آن‌ها برای سوار شدن به هواپیماهای در حال پرواز حکایت دارد. براساس گزارش‌ها روز دوشنبه دست‌کم پنج نفر جان خود را در هرج‌ومرج فرودگاه از دست داده‌اند.

بیشتر از