«طالبان خانه به خانه در جستجوی خبرنگاران افغان هستند»

طالبان: هیچ خبرنگاری را تهدید نکرده‌ایم. با همه روابط خوب داریم و نباید از کارشان دست بکشند      

طالبان می‌گوید هیچ تهدیدی متوجه خبرنگاران نیست -WAKIL KOHSAR / AFP

نهاد حمایت‌‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) در اعلامیه‌ای از برخورد نادرست طالبان در مناطق تحت کنترلشان در برابر خبرنگاران افغان انتقاد کرد و نوشت که این گروه پس از تصرف روستاها و استان‌ها در این کشور، خبرنگاران را خانه به خانه جست‌وجو می‌کند. این کار آنان سبب شده است که شمار زیادی از خبرنگاران کار و وظیفه‌شان را ترک و به خارج از افغانستان فرار کنند.  

در اعلامیه‌ این نهاد آماده است: «گزارش‌هایی که به ما رسیده نشان می‌دهد گروه طالبان پس از تصرف روستاها و شهرهای بزرگ در پی خبرنگاران شده و آن‌ها را خانه به خانه جست‌وجو می‌کند. این کار طالبان سبب شده است تا ترس و رعب میان خبرنگاران حکم‌فرما شده و تلاش به فرار کنند.» 

نی، ضمن انتقاد سخت از این عمل طالبان به هیئت مذاکره‌کننده این گروه می‌گوید: «از شما به عنوان طرف منازعه افغانستان می‌خواهیم تا به اساس تعهد رهبرانتان نباید دنبال خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای باشید.» 

نهاد حمایت‌‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان از گرفتاری شماری از خبرنگاران از سوی طالبان در مناطق تحت کنترلشان نیز خبر داد و گفت: «همینک یک خبرنگار در قید طالبان به سر می‌برد که از وضعیتش معلومات روشنی در دست نیست.»

نی، در گذشته نیز بارها اعلام کرده بود که خبرنگاران افغان بارها از سوی طالبان تهدید یا ترور شده‌اند.

مجیب خلوتگر، رئیس نی، در صحبتی که با خبرگزاری ایندیپندنت فارسی داشت، گفت: «فکر طالبان در مورد آزادی بیان، آزادی رسانه‌ها مانند گذشته بوده است و هیچ گونه تغییری نکرده است؛ به همین دلیل صدها خبرنگار ما یا ترک وظیفه کردند یا از افغانستان به بیرون فرار کردند.»

طالبان اعلامیه‌ «نی» را بی‌اساس و بی‌بنیاد خواند و تاکید کرد که هیچ تهدیدی از سوی آنان علیه خبرنگاران افغان در سراسر افغانستان به ویژه مناطق تحت کنترلشان وجود ندارد و نباید خبرنگاران در این باره نگران باشند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی گفت: «ما نمی‌دانیم که نی چگونه و بر کدام اساس و معلومات این اعلامیه را منتشر کرده است. به هیچ خبرنگار افغان از سوی ما تهدیدی وجود ندارد به ویژه خبرنگارانی که در مناطق ما زندگی دارند. خبرنگاران افغان باید کارشان را دوباره آغاز کنند و هیچ ترس و هراسی نداشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از شدت گرفتن جنگ در افغانستان و پیشروی‌های طالبان و ساقط شدن شماری از استان‌ها و روستاها به دست این گروه، خبرهایی منتشر شده مبنی بر آنکه طالبان خبرنگاران افغان به ویژه خبرنگاران زن را تهدید، ترور یا مجبور به ترک وظیفه کرده است. شماری را کشته است و شمار دیگری که توان فرار داشتند به خارج رفتند تا جانشان را نجات دهند. بار دیگر نی یا حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان در حالی صدایش را در مورد تهدید خبرنگاران افغان در مناطق تحت نفوذ طالبان بلند کرده است که این گروه کنترل بیش از ۱۸ استان را به دست گرفته است و گفته می‌شود که صدها رسانه (تصویری، چاپی، شنیداری) به دلیل ترسی که از طالبان دارند فعالیت‌هایشان را متوقف کرده و صدها کارمندان این رسانه‌ها گریخته‌اند.

در همین حال دولت کانادا با شدت گرفتن جنگ در افغانستان و افزایش خشونت‌ها و تهدیدها علیه شهروندان این کشور روز جمعه، ۲۲ مرداد، اعلام کرد که حدود دو هزار روادید مهاجرت به افغان‌ها می‌دهد که در این میان خبرنگاران افغان نیز مد نظر گرفته شده‌اند، چون گفته می‌شود خبرنگاران افغان نسبت به سایر اقشار این جامعه زیر تهدید قرار دارند و باید نجات پیدا کنند.

اتحادیه خبرنگاران اروپایی نیز از دولت‌های اروپایی خواسته‌اند تا برنامه‌های روادید پناهندگی برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌های افغانستان را بیشتر کنند.

بر اساس گزارش رسمی این اتحادیه، پس از تشدید جنگ در افغانستان ۱۲۰۰ خبرنگار و کارمند رسانه‌های این کشور کارشان را از دست دادند و سایر کسانی که مشغول کارند در معرض تهدید قرار دارند.

نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، دولت این کشور و نهادهای بین‌المللی، دلیل عمده ترک خبرنگاران افغان از کار خبررسانی یا فرار آنان را به خارج؛ تهدید، ترور و دشمنی طالبان با آنان می‌داند و تاکید می‌کند که اگر طالبان رفتار تهدیدآمیز با خبرنگاران و اهل رسانه‌ها نداشت امروز هیچ خبرنگار یا اهل رسانه‌ای ترک وظیفه یا تلاش به فرار نمی‌کرد. اما سخنگوی طالبان در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، ادعای تهدید علیه خبرنگاران را از سوی افراد آنان رد کرد و گفت: «ما با تمام خبرنگاران روابط خوب داریم به ویژه خبرنگارانی که تحت کنترل ما کار و فعالیت دارند. هیچ خبرنگاری زیر تهدید نیست و نباید ترک وظیفه کند، باید کارشان را بی‌طرفانه و برای تقویت اجماع ملی در افغانستان به پیش ببرند و نباید کشورشان را ترک کنند.» 

بیشتر از جهان