نخستین روز کابل زیر سایه امارت

به‌جز بخش کوچکی از کابل، طالبان بقیه شهر را تصرف کردند

کابل به روی نخستین روز زیر پرچم سفید طالبان چشم باز کرده است. اولین نشانه این تغییر حضور نداشتن دختران و زنان در سطح شهر است. صبح کابل همیشه با حضور جمع کثیری از زنان و دخترانی آغاز می‌شد که به سوی محل کار، دانشگاه و مدرسه می‌رفتند ولی این صبح دوشنبه در کابل با حضور تا حدی کمرنگ و حتی بی‌رنگ زنان آغاز شده است. دلهره حضور طالبان در شهر به آنان اجازه نمی‌دهد از خانه‌ بیرون بیایند. کابل در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد و تمامی نهادهای دولتی و غیردولتی از جمله بانک‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها، بازارهای بزرگ و مغازه‌های لوازم لوکس و گران‌قیمت مانند زرگری‌ها همچنان بسته‌اند.

یکشنبه شب، گروه طالبان حضور خود در بخش‌هایی از شهر کابل را تثبیت کرد و تقریبا بیشتر پاسگاه‌های پلیس را در کنترل گرفت. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان، در مصاحبه با رسانه‌ها مدعی شد که جنگجویان این گروه از بیم چپاول مکان‌های دولتی و خانه‌های مردم مجبور شدند به کابل وارد شوند. به گفته مجاهد، به دلیل اینکه پلیس وظایف خود در کابل را ترک کرده، آنان ناچار شده‌اند به کابل وارد شوند و کنترل آن را به دست گیرند. با این حال این گروه هنوز به بخش‌های از کابل وارد نشده‌ است. آنان هنوز به اطراف فرودگاه کابل نرسیده‌اند؛ جایی که صدها سرباز آمریکایی در حال انتقال دیپلمات‌ها، شهروندان کشورهای غربی و افغان‌هایی‌اند که حضور طالبان برایشان خطر جانی دارد.

به تازگی، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته است که هزار سرباز دیگر هم به کابل خواهد فرستاد تا کنترل فرودگاه کابل برای خروج نیروهایشان را با قدرت بیشتری در دست داشته باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هجوم مردم به فرودگاه کابل

از شامگاه یکشنبه، پس از اینکه برخی از کارمندان دولت، سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی نظامیان برای خارج شدن از افغانستان به فرودگاه کابل رفتند، تعدادی از شهروندان کابل نیز به سوی فرودگاه هجوم آوردند. تلاش پلیس و محافظان فرودگاه برای کنترل جمعیت بیهوده بود و بالاخره مردم به فرودگاه کابل وارد شدند و پارکینگ هواپیماها و حتی باند فرودگاه مملو از مردم شد.

جالب اینجا است که تعداد زیادی از افرادی که به فرودگاه کابل آمدند، نه ویزای کشوری را داشتند و نه حتی گذرنامه افغانستان را. آنان به امید اینکه به هواپیمایی سوار شوند، به فرودگاه هجوم آورده‌اند. در میان این خیل عظیم مردم، حتی کودکانی که در کنار خیابان‌ها دست‌فروشی یا دوره‌گردی‌ می‌کردند نیز دیده می‌شدند. مردم تا صبح دوشنبه همچنان در فرودگاه حضور دارند و به سمت هر هواپیمایی که آماده  پرواز می‌شود، هجوم می‌برند.

از سوی دیگر گزارش‌های از چپاول و غارت اموال عمومی نیز منتشر شده است. گفته می‌شود تعدادی از فرصت‌طلبان اسلحه برداشته‌ و داخل شهر ایست‌-بازرسی ایجاد کرده‌اند و از مردم اخاذی می‌کنند. برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که این افراد خودروهایشان را گرفته‌اند.

همچنین گزارش‌هایی از تاراج تعدادی از وزارتخانه‌ها از جمله وزارت شهرسازی منتشر شده است.

تعدادی از فرماندهان طالبان با حضور در سطح شهر و پخش ویدیوهایی مردم را به آرامش دعوت کرده و ادعا کرده‌اند که می‌توانند بدون واهمه از خانه‌های خود خارج شوند.

طالبان هنوز در مورد پوشش و حضور زنان در ادارات دولتی، رسانه‌ها و نهادهای خصوصی اظهارنظر نکرده‌اند. هرچند به نقل از رهبری این گروه اعلام شده است که زنان می‌توانند به کار و فعالیت‌های عادی ادامه دهند اما شهر هنوز رخوت‌زده و بی‌حال است و مشخص نیست چه زمان وضع به حالت عادی باز خواهد گشت.