طالبان کاخ ریاست جمهوری افغانستان را به اشغال خود درآورد

دو مقام طالبان گفتند افغانستان دولت انتقالی نخواهد داشت و این گروه به چیزی کمتر از به دست گرفتن تمام قدرت رضایت نخواهد داد

طالبان چند ساعت پیش گفته بود وارد کابل نمی‌شود- REUTERS/Stringer

به گزارش منابع ایندیپندنت فارسی، شامگاه یکشنبه، طالبان وابسته به گروه حقانی، ارگ ریاست جمهوری افغانستان و ساختمان معاونت آن را اشغال کردند. به گفته این منابع، افراد طالبان با شصت خودرو وارد محوطه ارگ و معاونت اول ریاست جمهوری شدند.

همزمان، دو مقام طالبان شامگاه یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفتند که در افغانستان خبری از دولت انتقالی نخواهد بود و این گروه خواهان تصرف کامل قدرت است. 

این در حالی است که حامد کرزی، رئیس ‌جمهوری اسبق افغانستان، ساعاتی پیش خبر تشکیل شورایی به همراه عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی، و گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان و از چهره‌های قدیمی جهادگرا، در آن کشور داده بود. 

اشرف غنی، رئیس‌ جمهوری پیشین افغانستان، روز یکشنبه پس از محاصره کابل از سوی نیروهای طالبان، از آن شهر گریخت. 

طالبان که «امارت اسلامی» آنان در افغانستان، بیست سال پیش با حمله آمریکا و نیروهای دیگر کشورها سرنگون شده بود، اکنون مجددا قدرت را تقریبا در تمام کشور در اختیار گرفته است.

عبدالستار میرزاکوال، وزیر کشور موقت، گفته بود که قدرت قرار است تحویل دولتی انتقالی داده شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای صالح عصر یکشنبه در توییتی به زبان انگلیسی نوشت: «من هرگز و هرگز، تحت هیچ شرایطی در برابر تروریست‌های طالب سر خم نخواهم کرد. هرگز به روح و میراث پیشوایم احمدشاه مسعود خیانت نخواهم کرد...من میلیون‌ها نفر را که به حرفم گوش دادند ناامید نخواهم کرد. من هرگز با طالبان زیر یک سقف نخواهم رفت. هرگز.»

در عین حال،‌ ده‌ها شهروند افغانستان در تهران  در مقابل مقر سازمان ملل علیه طالبان تظاهرات کردند و شعارهایی همچون «مرگ بر طالبان» و «امارت اسلامی نمی‌خواهیم» سر دادند. این معترضان همچنین آن‌چه حمایت پاکستان از طالبان می‌دانند، محکوم کردند و پرچم‌هایی با هش‌تگی بالا بردند که در روزهای گذشته در اینترنت رایج بوده است: «پاکستان را تحریم کنید.»

در حالی که بسیاری از مخالفان آقای غنی اقدام او به ترک کشور را تخطئه می‌کنند، برخی تحلیل‌گران می‌گویند او اطمینان داشته است که طالبان می‌خواهند او را به قتل برسانند. 

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، گفت با شاه‌محمود قریشی، همتای پاکستانی خود، صحبت کرده است و هر دو طرف عمیقا راجع به آینده افغانستان نگران هستند. آقای راب گفت: «توافق کردیم که جامعه جهانی می‌بایست با صدای متحد به طالبان بگوید که خشونت باید پایان یابد و حقوق بشر باید پاس ‌داشته شود.»

طالبان چند ساعت پیش گفته بودند که وارد کابل نخواهند، اما حوالی ساعت هفت شب به وقت محلی گفت وارد شهر می‌شود تا نظم را برقرار کند. گزارش‌هایی در مورد غارت گسترده اموال مردم در شهر منتشر شده است. 

وزارت خارجه روسیه اعلام کرد مسکو طالبان را هنوز به عنوان قدرت جدید در افغانستان به رسمیت نمی‌شناسد. ریا ، خبرگزاری دولتی روسیه، به نقل از آن وزارتخانه گفت بعید است غنی عازم روسیه شود. برخی گزارش‌ها حاکی از سفر آقای غنی به کشور همسایه افغانستان، تاجیکستان، است.