ادامه حفاری‌های اسرائیل در قدس و نمایان شدن نشانه‌های جنگ ۱۹۶۷

نبرد «تل مدور»که در محله شیخ جراح در بیت‌المقدس به وقوع پیوست، یکی از برجسته‌ترین نبردهای جنگ ۱۹۶۷ بود

نمای از محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی. عكس از:  AFP

حفاری‌های پیوسته اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی اشغالی نشانه‌های بیشتری از جنگ ۱۹۶۷ که بخشی از آن در کرانه باختری بین ارتش اردن و اسرائیل رخ داد و منجر به اشغال قسمت باقی‌مانده فلسطین توسط اسرائیل شد را نمایان می‌سازد. در واقع، پنجاه و چهار سال پیش، بیت‌المقدس شاهد یکی از شدیدترین نبردها در طول جنگ سال ۱۹۶۷ بود که در نتیجه آن ده‌ها تن از سربازان ارتش اردن کشته شدند. طبق آمار نیروهای مسلح اردن، شمار قربانیان ارتش این کشور که در طول جنگ ۱۹۶۷، در سراسر کرانه باختری جان باختند حدود ۵۷۲ نفر بوده است.

نبرد «تل مدور»

در تابستان سال ۱۹۶۷، نیروهای اردن و اسرائیل در نقاط متعددی در شهر بیت‌المقدس، از شمال تا جنوب و دروازه‌های شهر قدیمی بیت‌المقدس وارد نبرد شدند. نبرد «تل مدور» که در محله شیخ جراح رخ داد یکی از برجسته‌ترین رویارویی‌های جنگ ۱۹۶۷ بود. نیروهای اسرائیلی به اردوگاه ارتش اردن، جایی که گردان «دوم حسین» در آن مخفی شده بوده بودند حمله کردند و در نتیجه، ۷۰ سرباز اردنی و ۳۶ سرباز اسرائیلی کشته شدند. این نبرد که چندین ساعت طول کشید، با کنترل ارتش اسرائیل بر تپه‌ای که از شمال به شهر قدیمی بیت‌المقدس مشرف است، پایان یافت. سربازان اردنی در سنگرهایی که در داخل تپه حفر کرده بودند مستقر شدند تا مانع پیشروی ارتش اسرائیل به سمت شهر قدیمی و مسجد شوند. اما حملات جنگنده‌های اسرائیلی به این نقطه، باعث نابودی گردان «دوم حسین» شده و جنگ را به نفع اسرائیل پایان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کشف بقایای اجساد سربازان

در جریان حفاری‌های اخیر اسرائیل به منظور ساخت قطار بین محله‌های شهر بیت‌المقدس، یک مورخ اسرائیلی بقایای جسد یک سرباز اردنی را همراه تفنگ، جعبه گلوله، خنجر، کلاه ایمنی و ساعت پیدا کرد. کتری معوز، مدیر مرکز میراث جنگ شش روزه، با انتشار پستی در صفحه کاربری خود در فیس‌بوک، از کشف بقایای جسد یک سرباز اردنی که در این نبرد شرکت کرده بود، خبر داد و خاطرنشان کرد که «اکتشافات تا به حال در مراحل ابتدایی است و ماجراهای زیادی در این تپه پنهان شده است».

به گفته یکی از مقامات نیروهای مسلح اردن، ارتش اردن کمیته ویژه‌ای را به موسسه ابوکبیر در تل‌آویو فرستاده است تا هویت این سرباز را تعیین کند و وسایل کشف شده مربوط به سرباز اردنی را مورد بررسی قرار دهد. از سوی دیگر، حدود ده هفته پیش، مقامات اسرائیلی در حین ساخت زیربنای قطار، دو پرتابه متعلق به ارتش اردن را در همین محل پیدا کردند.

چهار سال پیش، وزارت امور خارجه اردن اعلام کرد که شهرداری بیت‌المقدس در جریان حفاری در اردوگاه «جرس» متعلق به ارتش اردن که تاریخ آن به سال ۱۹۴۸ بر می‌گردد، بقایای جسد یک سرباز اردنی را پیدا کرده است.

در پیوند به این موضوع، عریب رنتاوی، مدیر مرکز مطالعات سیاسی قدس، اظهار داشت که «کشف بقایای اجساد سربازان اردنی در کرانه باختری، از جمله بیت‌المقدس، نمایانگر دلیری سربازان اردنی و نبردهای شدید آن‌ها علیه ارتش اسرائیل در سال ۱۹۶۷، است.» وی خاطرنشان کرد که سربازان اردنی تا آخرین نفس به جنگ ادامه داده و حاضر به عقب‌نشینی نشده بودند.» عریب رنتاوی با اشاره به این‌که اسرائيل در طول جنگ سال ۱۹۶۷، یک تیپ کامل نظامی وابسته به ارتش اردن را از بین برده است، افزود که «توازن قوا در آن زمان به نفع اسرائیل بود و همین ویژگی باعث شد جنگ سال ۱۹۶۷، به نفع اسرائيل خاتمه پیدا کند.»

© IndependentArabia

بیشتر از جهان