تخریب روزافزون خانه‌های فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس

اخذ مجوز ساخت خانه برای فلسطینیان در بیت‌المقدس، ناممکن شده است

نمای از منطقه "وادی الجوز" در قدس شرقی . عكس از:  AFP

پس از این‌که اسرائیل در سال ۱۹۶۷، توانست بیت‌المقدس را به تصرف خود درآورد و کنترل خود را بر سراسر این شهر تحمیل کند، اکنون تل‌آویو از مدتی بدین سو در صدد ایجاد تغییر در ساختار جمعیت فلسطینیان ساکن این شهر شده و سعی می‌کند فلسطینی‌ها را به بهانه‌های مختلف وادار به ترک بیت‌المقدس کند. در سایه همین سیاست، از حدود ۳۲۰ هزار فلسطینی که شناسنامه بیت‌المقدس را دارند، بیش از ۱۰۰ هزار نفر آن‌ها ناگزیر شدند خانه‌های خود را در بیت‌المقدس رها کرده و در محله‌های خارج از شهر که در آن سوی دیوار "آپارتاید" که بیت‌المقدس را از محیط فلسطینی آن جدا می‌کند، زندگی کنند.

دشواری اخذ مجوز برای ساخت خانه در بیت‌المقدس، فلسطینی‌ها را مجبور کرده است تا شماری از آن‌ها بدون دریافت مجوز ساخت و ساز، اقدام به ساخت خانه‌های خود کنند هرچند این امر می‌تواند منجر به پرداخت جریمه‌های سنگین مالی و تخریب خانه‌های آنان شود. البته موضوع به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا برخی از فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس ناگزیر به تخریب‌های خانه‌ها خود می‌شوند تا از پرداخت مبلغ ۳۰ هزار دلار هزینه تخریب برای شهرداری بیت‌المقدس جلوگیری کنند.

تخریب خانه های فلسطینیان در بیت المقدس تبدیل به یک پدیده آشکار و روزافزون شده و در جریان سال جاری ۳۷ فلسطینی دست به تخریب خانه‌های خود زدند، افزون بر این‌که شهرداری در طول یک سال، ده‌ها خانه را ویران کرده است.

از سال ۱۹۶۷ تا کنون، بیش از ۵ هزار خانه به بهانه‌ چالش‌های امینتی یا ساختن بدون مجوز، ویران شده است و این روند را فلسطینیان و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر به عنوان "عملیات پاکسازی قومی" که توسط اسرائیل انجام می شود، توصیف می‌کنند. در واقع، اسرائیل در تلاش است با گسترش این راهکار، فلسطینی‌ها را از شهر بیرون کرده و بیت‌المقدس را به یک شهر کاملا یهودی تبدیل کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایاد ابوصبیح، یکی از ساکنان بیت‌المقدس که خانه‌اش در منطقه "جبل المبکر" بدون اخذ مجوز ساخته شد بود ناگزیر شده است خانه خود را تخریب‌ کند سپس همراه با خانواده‌اش در چادر و زیر آفتاب سوزان زندگی کند تا از پرداخت هزینه تخریب برای شهرداری جلوگیری کند.

ابوصبیح گفت: به دلیل دشواری اخذ پروانه ساخت و ساز، وی سه سال پیش با استفاده از تعطیلات یهودیان، ساخت خانه خود را بدون اخذ مجوز آغاز کرد، سپس شهرداری بیت‌المقدس به وی دستور داد تا روند ساخت خانه را متوقف کند اما او از پذیرش این امر امتناع ورزیده و ساخت خانه را تمام کرد. وی پس از اتمام ساخت خانه، تلاش‌های بسیاری را برای اخذ مجوز انجام داد ولی موفق به دریافت مجوز نشد و ضرب الاجلی را که شهرداری بیت‌المقدس برای اخذ مجوز تعیین کرده بود پایان یافت. در ماه ژوئیه گذشته، شهرداری به ابوصبیح دستور داد یا برای تخریب خانه، ۳۰ هزار دلار به شهرداری پراخت کند یا این که خودش خانه را تخریب کند، در نتیجه، وی ناگزیر شده برای جلوگیری از پرداخت ۳۰ هزار دلار بابت تخریب خانه، خود دست به تخریب آن بزند. اکنون به‌رغم این‌که ابوصبیح خانه خود را تخریب کرده است، اما باید به دلیل ساخت خانه بدون مجوز، به مدت شش سال، هر ماه ۳۵۰ دلار جریمه پرداخت کند.

از یک هفته بدین سو، ابوصبیح به دنبال یافتن خانه اجاره‌ای است، اما بحران افزایش جمعیت در بیت‌المقدس، این مسئله را دشوار ساخته است. وی با ابراز گلایه می‌گوید که تشکیلات خودگردان فلسطین توجهی به وضعیت فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس نمی‌کند. نامبرده افزود که پس از رسیدن به وضعیتی که وی را به "گدایی" رسانده است، تشکیلات خودگردان فلسطین، تنها مبلغ ۲۵۰۰ دلار بابت پرداخت جریمه ساخت خانه بدون مجوز به او پرداخت کرده است.

ابوصبیح گفت: اسرائیل سعی می‌کند به بهانه‌های مختلف و شیوه‌های متفاوت نسبت به سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۶۷، فلسطینیان را از بیت‌المقدس اخراج کرده و با اعمال فشارها و عدم صدور مجوز برای ساخت خانه، فلسطینی‌های ساکن بیت‌المقدس را وادار به ترک شهر کند.

از سال ۱۹۴۸ تا کنون، ویران کردن منازل فلسطینیان بخشی از زندگی آن‌ها شده است و اسرائیل روستاهای بسیاری را در این مدت ویران کرده و به محض اشغال بیت‌المقدس در سال ۱۹۶۷، اسرائیل دست به تخریب محله "مغاربه" زد.

در همین راستا، زیاد الحموری، مدیر مرکز حقوقی و اجتماعی بیت‌المقدس با اشاره به چالش تخریب خانه‌های فلسطینیان گفت: مسایل امنیتی و ساخت خانه بدون اخذ مجوز، دو بهانه عمده است که اسرائیل با استفاده از آن‌ها، خانه‌های فلسطینی‌ها را در بیت‌المقدس تخریب می‎کند. وی افزود: اسرائیل جز اخذ مجوز، گزینه دیگری برای فلسطینیان باقی نگذاشته است، در حالی‌که اخذ مجوز ساخت خانه برای فلسطینیان نه تنها دشوار و پرهزینه بوده بلکه دریافت آن در بسیاری از موارد ده‌ها سول طول می‌کشد. الحموری خاطرنشان کرد که در سایه همین سیاست، اکنون تنها ۱۳ درصد از اراضی بیت‌المقدس برای فلسطینیان باقی‌مانده است در حالی‌که بیت‌المقدس شاهد ساخت ۳۳ شهرک یهودی‌نشین بوده و ۵۵ درصد از اراضی آن به عنوان "سرزمین های سبز" به حساب می آید.

وی افزود: حدود ۸۰ درصد از فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس زیر خط فقر زندگی می‌کنند و فردی که به موفق به ساخت خانه در بیت‌المقدس شود، در واقع تمام سرمایه خود را از دست داده است، بنابر این، فلسطینیان مجبور می‌شوند خانه‌های خود را با دست‌های خود ویران کنند تا از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری به عمل آید. الحموری، در ادامه سخنانش گفت: اسرائیل، ساخت خانه برای فلسطینیان در بیت‌المقدس را تبدیل یک به "اقدام غیر ممکن" کرده است تا آن‌ها را وادار به ترک شهر کرده و روند یهودی‌سازی بیت‌المقدس را بیشتر از پیش تسریع بخشد و در فرجام، بیت‌المقدس، شهری منحصر به یهودیان شود.

© IndependentArabia