تلاش اسرائیل برای سلب حاکمیت فلسطین در کرانه باختری ‏

فروش زمین به یهودیان، بخشی از طرح الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل است

عکس از: خبر گزاری فلسطین (اندیپندنت عربی) .

در یک اقدام بی سابقه ی که هدف از آن، تحکیم اشغال سر زمین های فلسطینی است، دولت اسرائیل قصد دارد برای یهودیان اجازه دهد تا زمین های کرانه باختری را به گونه ای مستقیم خریداری کنند. طبق قانونی که از سوی اردن در رابطه به خرید زمین در کرانه باختری در حال اجرا است، بغیر از شهروندان فلسطینی، اردنی و اعراب، شخص دیگری حق خرید زمین را در کرانه باختری ندارد مگر این که دولت فلسطین تصمیم فوق العاده ی در زمینه اتخاذ کند. شهروندان اسرائیلی نیز اجازه خرید را زمین را به صورت فردی در این منطقه ندارند اما آن ها می توانند از طریق شرکت های املاک و مستغلات و با تأیید رئیس اداره شهری اسرائیل اقدام به خرید زمین در کرانه باختری کنند. در این اواخر، مشاوران حقوقی وزارت جنگ اسرائیل، پیشنهادی را مطرح کرده اند که برای یهودیان اجازه می دهد به صورت فردی اقدام به خرید زمین در کرانه باختری کنند. این پیشنهاد بی سابقه، فرصتی را برای بنگاه های املاک اسرائیل فراهم کرده است تا اقدام به جعل اسناد و مدارک خرید و فروش زمین کنند و با این حیله، زمین های فلسطینی ها را در کرانه باختر تحت تصرف خود در آورند. طرح پیشنهاد اجازه خرید زمین به یهودیان، در زمانی مطرح می شود که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قصد دارد دره اردن و شهرک های کرانه باختری را به خاک اسرائیل الحاق کند.

در همین راستا، یکی از مقامات اداره شهری اسرائیل در کرانه باختری اظهار داشته است که اجازه خرید زمین برای یهودیان، تبعیض نژدای کنونی را پایان می دهد و دیگر هنگام خرید و فروش زمین، تفاوتی میان عرب و غیر عرب وجود نخواهد داشت زیرا ممنوعیت معاملات املاک و مستغلات بر اساس گرایش‌های ملی و قومی، یک اقدام نگران کننده است.

ولید عساف، رئیس هیئت مقابله با دیوار نژادپرستانه و شهرک‌سازی رژیم اسرائیل، در صحبتی که با اندیپندنت عربی داشت، هشدار داد که این تصمیم می تواند منجر به دشواری های بسیاری شود و اعمار شهرک ها و خانه های غیر قانونی را در کرانه باختری افزایش دهد. علاوه بر آن، با اجرا شدن این اقدام، زمین های زیادی از سوی بنگاه های معاملاتی به گونه ای فروخته خواهد شد که با معیار های حقوقی شناخته شده در تعارض باشد.

عساف گفت پس از این که مقامات اسرائیلی در اجرای قوانین اعمال شده که خلاف مقررات بین المللی می باشد، ناکام شدند، تصمیم گرفتند به یهودیان مهاجر اجازه دهند تا زمین های کرانه باختری را به گونه ای مستقیم خریداری کنند. البته این تصمیم در هماهنگی با طرح الحاق بخش های بزرگی از کرانه باختری به خاک اسرائیل که مورد حمایت ایالات متحده است، صورت می گیرد.

موسی شکارنه، رئیس سازمان تنظیم اراضی فلسطین در صحبت با اندیپندنت عربی گفت تصمیم اخیر اسرائیل که به یهودیان اجازه خرید زمین در کرانه باختری را می دهد از نظر قانونی باطل است و در تعارض با قانون شماره 40 اردن در سال 1950 می باشد. وی گفت هر فلسطینی که بدون اجازه دولت فلسطین اقدام به فروش زمین به یهودیان کند، مورد پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

از سوی دیگر، خلیل التفکجی، متخصص امور نقشه برداری تأکید کرد که این تصمیم در تعارض با قوانین بین المللی به اتباع اسرائیل، حق شهروندی  می دهد و تل آویو آن را در هماهنگی با برنامه الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل به پیش می برد.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

© IndependentArabia

بیشتر از دیدگاه