بدهی خارجی ایران با ۳۰ درصد افزایش، به ۸ میلیارد دلار رسید

به دلیل تحریم‌ها، ایران به منابع مالی ناشی از صادرات نفت و گاز خود در خارج از کشور دسترسی ندارد

بدهی خارجی ایران افزایش یافته است - عکس از پایگاه اطلاع رسانی دولت

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بدهی خارجی ایران تا پایان خرداد ماه سال جاری رقم هشت میلیارد و ۷۴۴ میلیون دلار را نشان می‌دهد. مطابق با این گزارش بدهی‌های خارجی کشور در مقایسه با پایان سال ۱۳۹۲ بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گزارش ایسنا، بررسی آمار بانک مرکزی از وضعیت بدهی‌های خارجی کشور از ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۲ تا پایان خرداد ماه سال جاری نشان می‌دهد که در سال ۱۳۹۲ بدهی‌های خارجی ایران معادل شش میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار بوده که از این میزان، سهم بدهی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از این مقدار ۷۷ میلیون و ۷۰۰ دلار و پنج میلیارد و ۸۷۸ میلیون دلار است.

بررسی روند بدهی‌های خارجی ایران نشان می‌دهد که روند افزایش بدهی ایران بعد از سال ٩٢ تا سال ٩٥ ادامه داشته است. بدهی‌های خارجی کشور در سال‌های ۱۳۹۳، ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ به ترتیب معادل پنج میلیارد و ۱۰۷ میلیون دلار، هفت میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار و هشت میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار بوده است.

اما در جهش بزرگ، بدهی کشور در سال ٩٦ به ۱۰ میلیارد و ۹۱۰ میلیون دلار رسید که بیشترین میزان بدهی ایران طی ٨ سال گذشته محسوب می‌شود.

در ادامه، در پایان سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸، ۱۳۹۹ بدهی‌های خارجی کشور به ترتیب به ارقام ۹ میلیارد و ۳۳۹ میلیون دلار، ۹ میلیارد و ۳۱ دلار و ۹ میلیارد و ۱۴۲ میلیون دلار رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اگرچه این میزان از بدهی خارجی به نسبت به تولید ناخالص داخلی چندان بزرگ نیست. اما از آنجا که ایران در شرایط تحریم اقتصادی قرار دارد و به دلیل عدم امکان صادرات نفتی و تحریم بانکی، نمی‌تواند پول خود را وارد کشور کند، بدهی خارجی می‌تواند توان ایران در مبادلات کالا با سایر کشورها را افزایش دهد.

زیرا در شرایط عادی کشورها بر اساس اعتبار بین‌المللی که ناشی از سطح صادرات، تولید و سرمایه‌های بین‌المللی در آن کشور است، می‌توانند بیش از دارایی‌های خود بدهکار شوند. اما ایران نه تنها سرمایه خارجی در داخل خود ندارد، بلکه به دلیل عدم امکان صادرات نفتی، نقش خود در تجارت بین‌الملل را نیز از دست داده است.

از سوی دیگر، میلیاردها دلار از دارایی‌های ایران در کشورهای دیگر بلوکه شده است.

به گزارش تجارت نیوز، برآورد‌ها نشان می‌دهد ۳۶ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف ازجمله کره جنوبی، ژاپن، لوکزامبورگ، عمان، چین و عراق مسدود است. این در حالی است که علی‌رغم عدم اعلام رسمی میزان پول‌های بلوکه شده ایران در چین، گمانه‌زنی‌ها از حدود ٢٠ میلیارد دلار پول ایران در بانک‌های چینی خبر می‌دهد.

گفته می‌شود میزان منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی هشت میلیارد، در عراق شش میلیارد و در لوکزامبورگ دو میلیارد دلار است. کمیته مشترک بازرگانی ایران و ژاپن هم تخمین زده رقم منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در ژاپن دو تا سه میلیارد دلار است.

به دلیل تحریم‌های ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، ایران به منابع مالی ناشی از صادرات نفت و گاز خود در خارج از کشور دسترسی ندارد و نمی‌تواند آنها را به شکل عادی و از طریق مبادلات مالی بین‌بانکی منتقل کند.

بیشتر از اقتصاد