وزیر اقتصاد عربستان سعودی: گروه ۲۰، بدهی کشورهای فقیر را تعلیق می‌کند

با تعلیق بدهی‌ها، ۲۰ میلیارد دلار برای کمک به بخش درمان در مقابله با کرونا آزاد می‌شود

محمد الجدعان می‌گوید عربستان سعودی به دنبال احیای اقتصادی پس از بیرون آمدن از بحران کرونا است-FAYEZ NURELDINE / AFP

محمد الجدعان، وزیر اقتصاد عربستان سعودی پس از کنفرانس ویدئویی با دیگر همتایان خود در گروه ۲۰ از اختصاص ۷ تریلیون دلار برای مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ خبر داد. این گروه متشکل از ۲۰ اقتصاد برتر جهان، یک تریلیون دلار را به کمک به کشورهای فقیر اختصاص داده و بدهی این کشورها را دست‌کم تا پایان سال جاری میلادی تعلیق کرده است. به گزارش الجزیره به این ترتیب حدود ۲۰ میلیارد دلار برای کمک به این کشورها در جهت بهبود سیستم درمانی و بهداشتی در جهت شتاب بخشیدن به مقابله با شیوع کرونا آزاد می‌شود. 

یک منبع مطلع از نشست وزیران اقتصاد و روسای بانک مرکزی کشورهای عضو گروه ۲۰ به العربیه گفت که تعلیق بدهی‌ها از اول ماه می به اجرا در می‌آید و تا پایان سال جاری میلادی (۳۱ دسامبر) ادامه خواهد داشت. به گفته این منبع آگاه، امکان تمدید این طرح در سال آینده میلادی وجود دارد.

به گزارش العربیه، محمد الجدعان گفت: «گروه ۲۰، هفت تریلیون دلار برای مقابله با پیامدهای کرونا در نظر گرفته است.»

در حال حاضر شمار مبتلایان به کرونا در جهان از دو میلیون نفر فراتر رفته و بیش از ۱۳۱ هزار نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند. این در حالی است که متخصصان در مورد پیامدهای فاجعه‌بار ضعف سیستم‌های بهداشت و درمان و کمبود تجهیزات در کشورهای فقیر و ناتوانی این کشورها برای مقابله با شیوع این بیماری همه‌گیر هشدار می‌دهند. 

وزیر اقتصاد آلمان ضمن حمایت از تصمیم گروه ۲۰ ابراز امیدوار کرده است که کشورهای فقیر و کمتر توسعه یافته به سرعت و بدون از دست دادن زمان، از منابع مالی و فرصت تعلیق بدهی‌ها برای بهبود زیرساخت بهداشت و درمان خود و جلوگیری از گسترده‌تر شدن شیوع کرونا استفاده کنند. 

الجدعان در ادامه گفت، عربستان سعودی استراتژی شفافی در مقابله با این بیماری همه‌گیری دارد و از این بحران بیرون خواهد آمد.

وزیر اقتصاد عربستان سعودی تصریح کرد که کمک مالی در اختیار کشورهای در حال توسعه قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر اقتصاد عربستان سعودی افزود، عربستان سعودی به دنبال غلبه بر بحران و احیای اقتصادی پس از پیامدهای این اپیدمی برای مردم و اقتصاد است.

جدعان با تاکید بر این نکته که گروه ۲۰ برای مقابله با پیامدهای بحران کرونا مصمم است و طرح عملیاتی این گروه شامل ابتکار عمل‌هایی مانند بسته صندوق بین‌المللی پول نیز می‌شود.

این در حالی است که عربستان سعودی اقدامات احتیاطی مانند اختصاص ۵۰ میلیارد ریال برای حمایت از بخش بهداشت و درمان را نیز انجام داده است.

وزیر اقتصاد عربستان سعودی همچنین تاکید کرد که گروه ۲۰، برای کشورهای فقیر در روند مقابله با شیوع کرونا کمک یک تریلیون دلاری در نظر گرفته است. از سوی دیگر این گروه بدهی‌های کشورهای فقیر را تا پایان سال ۲۰۲۰ به تعویق انداخته است.

به گفته جدعان، گروه ۲۰ در تلاش است با تامین نقدیندگی به کشورهای در حال توسعه کمک کند. از همین رو به تعویق انداختن بدهی‌ها کمک خوبی برای این کشورها به منظور تامین نقدینگی به شمار می‌رود.

بیشتر از اقتصاد