شماری از اعضای کنگره آمریکا حضور نماینده اروپا در تحلیف رئیسی را محکوم کردند

آن‌ها در نامه‌ای به جوزپ بورل، این اقدام اتحادیه اروپا را «شرم‌آور و به‌شدت ناامیدکننده» خواندند

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مراسم تحلیف رئیسی در مجلس شورای اسلامی- ATTA KENARE / AFP

تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای خطاب به جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی و نایب رئیس کمیسیون اروپا، از تصمیم اخیر آن اتحادیه برای فرستادن یک نماینده ارشد به مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران، به‌شدت انتقاد و این اقدام را محکوم کردند.

هشت عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا، روز پنجشنبه، ۱۲ اوت (۲۱ مردادماه) در نامه‌ای به جوزپ بول، با اشاره به «سوابق نقض حقوق بشر ابراهیم رئیسی»، «واقعی نبودن انتخابات ریاست جمهوری در ایران» و همچنین «اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده رژیم جمهوری اسلامی، ازجمله حمله پهپادی مرگبار اخیر به یک نفتکش و تهدید آزادی و امنیت کشتیرانی بین‌المللی»، از فرستادن انریکه مورا، معاون جوزپ بورل، به‌عنوان نماینده اتحادیه اروپا در مراسم تحلیف رئیسی انتقاد کردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حضور نماینده اتحادیه اروپا در مراسم سوگند خوردن رئیس جمهوری جدید ایران در روز ۱۴ مردادماه، پیش از این نیز با انتقاد گسترده‌ فعالان و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، فعالان سیاسی و همچنین مقام‌های برخی کشورها ازجمله اسرائیل روبه‌رو شده بود.  منتقدان به‌دلیل نقش رئیسی در اعدام‌ جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷، حضور نماینده اروپا در این مراسم را در تضاد با ارزش‌های حقوق بشری مورد پذیرش جامعه جهانی و اروپا می‌دانند و این کار را محکوم کرده‌اند.  

کلودیا تنی، عضو کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و تنظیم‌کننده این نامه، ضمن انتشار آن در حساب توئیتر خود، نوشته است: «رئیس جمهوری جدید ایران، ابراهیم رئیسی، ناقض حقوق بشر است و در انتخاباتی دروغین برگزیده شد که مانع از دستیابی مردم ایران به حقوق خود بود. اما سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این شرایط، یک مقام رسمی را برای تجلیل از تحلیف او    فرستاد. من برای محکوم کردن این تصمیم، نامه‌ای به جوزپ بورل فرستادم.»

 تام بورچت، اسکات پِری، استفانی بایس، برایان مَست، نیکول مالیوتاکیس، فرد کلر و رانی جکسون، دیگر نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره‌اند که علاوه‌بر کلودیا تنی این نامه را امضا کرده‌اند.

این اعضای کنگره آمریکا در نامه خود، برای اتحادیه اروپا که از حقوق بشر و اصول دموکراتیک پشتیبانی می‌کند، احترام گذاشتن و مشروعیت دادن به قاتل هزاران نفر که در انتخاباتی غیرعادلانه و غیرآزاد به قدرت رسیده است را اقدامی «شرم‌آور و به‌شدت ناامیدکننده» خوانده و خواستار حمایت اتحادیه اروپا از «مردم شجاع ایران» شده‌اند که به‌مدت طولانی تحت ستم رژیم حاکم بر آن کشور بوده‌اند.