کیانوش جهانپور: تا پایان تابستان ۴۰ میلیون دوز واکسن وارد می‌شود

رئیس اتاق بازرگانی تهران: وزارت بهداشت جلوی واردات شش میلیون دوز واکسن کرونا را گرفت

جهانپور اعلام کرد دست‌کم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارداتی و تولید داخل برای واکسیناسیون مردم تامین شده است‌ـ عکس از خبرگزاری برنا

هم‌زمان با ورود سیزدهمین محموله واکسن کرونا به ایران که فقط حاوی یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن است، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، اعلام کرد که ۴۰ میلیون دوز واکسن تا پایان تابستان به کشور وارد می‌شود. این خبر پس از آن اعلام شد که جدال لفظی میان مسئولان دو وزارتخانه بهداشت و امور خارجه دولت حسن روحانی بر سر واردات واکسن بالا گرفته است. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در تهران، در سخنانی که واکنش‌های زیادی در پی داشت، از کم‌کاری برخی ارگان‌ها برای واردات واکسن انتقاد کرد اما مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران، در توییتی تصریح کرد که وزارت بهداشت جلوی واردات شش میلیون دوز واکسن کرونا را گرفته است.

از دی‌ماه ۱۳۹۹ که علی خامنه‌ای ورود واکسن‌های انگلیسی و آمریکایی به ایران را ممنوع کرد تا امروز، واردات واکسن به ایران با حاشیه‌های زیادی همراه بوده است. ابتدا وزارت بهداشت مدعی شد که واکسن‌های وارداتی از دیگر کشورها مثل چین، هند و روسیه تامین خواهند شد اما در خرداد ۱۴۰۰ و با تعطیل شدن برخی مراکز واکسیناسیون به‌دلیل تمام شدن ذخایر واکسن، وزیر بهداشت ناچار شد به رسانه‌ها و افکار عمومی پاسخ دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید نمکی علت اختلال به‌وجود‌آمده را «بدعهدی کشورهای دوست» دانست که در ارسال محموله‌های واکسن به کشور «قصور» کرده‌اند. او همچنین وعده داد که با تولید واکسن‌های داخلی، تا خرداد و تیر ۱۴۰۰ بیش از ۱۴ میلیون نفر از جامعه هدف ایران واکسینه می‌شوند و تا پاییز، ۷۰ درصد جامعه هدف واکسن می‌زنند و پس از آن، صادرات واکسن آغاز خواهد شد.

البته وعده واکسیناسیون ۱۴ میلیون نفر تا پایان تیرماه ۱۴۰۰، همچون دیگر قول‌های وزیر بهداشت، محقق نشد و کار به جایی رسید که تا نیمه مرداد، تنها حدود سه میلیون نفر از جامعه هدف ایران واکسن دریافت کرده‌اند و این در حالی است که موج پنجم کرونا در ایران به‌سرعت در حال پیشروی است و از مبتلایان قربانی می‌گیرد.

حالا با بی‌نتیجه بودن انتظارها برای واکسن‌های داخلی، وزارت بهداشت بار دیگر برای واردات واکسن خیز برداشته و وعده‌ واردات میلیونی داده است.
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، روز پنجشنبه ۲۱ مرداد اعلام کرد که تا دو ماه آینده، ۴۰ میلیون دوز واکسن به کشور وارد می‌شود. او همچنین گفت که دست‌کم ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارداتی و تولید داخل برای واکسیناسیون مردم تامین شده است. جهانپور که پیش‌تر در توییتی اعلام کرده بود واردات واکسن‌های فایزر و مدرنا منعی ندارد، بار دیگر هم این خبر را تایید کرد و گفت واکسن‌ها نباید در دو کشور آمریکا و انگلیس تولید شده باشند.

جهانپور در حالی وعده واردات ۴۰ میلیون واکسن کرونا در دو ماه آینده را داده است که روز پنجشنبه ۲۱ مرداد، سیزدهمین محموله واکسن کرونا وارد کشور شد که فقط حاوی یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن است. به‌ عبارت‌ دیگر، از زمستان ۱۳۹۹ تاکنون، تنها حدود ۲۱ میلیون دوز واکسن وارد کشور شده است و حالا، مسئولان وزارت بهداشت قول داده‌اند که تا دو ماه آینده، ۴۰ میلیون دوز واکسن وارد کنند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت دوازدهم، بارها اعلام کرده است که وزارت بهداشت مسئول واردات واکسن نیست اما هم‌زمان با جدال لفظی میان مسئولان دو وزارتخانه بهداشت و امور خارجه بر سر واردات واکسن، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازگانی تهران، افشاگری کرد و در توییتی نوشت: «فروردین ماه امسال با موافقت رئیس‌جمهور و ستاد کرونا تهران، همه مقدمات واردات شش میلیون دوز واکسن را طی کردیم اما به دلایلی که تاکنون برای ما مشخص نشده است، وزارت بهداشت مانع از انجام کار شد.»