بایدن: افغانستان مشکل من نیست

بستن سفارت آمریکا در کابل یکی از گزینه‌های در حال بررسی است

پولیتیکو گزارش داده است که دولت آمریکا در حال بررسی بستن سفارت این کشور در افغانستان تا آخر ماه جاری میلادی است-US EMBASSY / AFP

با پیشروی طالبان و تصرف دست‌کم ۱۰ مرکز استان افغانستان چشم‌ها بار دیگر به واشینگتن دوخته شده است تا بلکه آمریکا به بزرگ‌ترین «متحد راهبردی غیرناتو» خود کمکی برساند اما جز چند مورد بمباران مواضع طالبان در جنوب و شمال افغانستان، واشینگتن گامی برنداشته است و جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، همچنان بر خروج کامل سربازانش از این کشور تا ۱۸ روز دیگر تاکید می‌کند.

به گزارش تازه نشریه پولیتیکو، آقای بایدن در پاسخ به فشار افکار عمومی و متحدان افغانستان در آمریکا گفته است: «افغانستان مشکل من نیست.»

با تصرف مناطق مختلف افغانستان به دست طالبان، اخباری از موارد گسترده‌ نقض حقوق بشر از جمله اعدام سربازان تسلیم شده، سرکوب رسانه‌ها، آوارگی گروهی، ازدواج اجباری زنان، کشته شدن ده‌ها کودک و جراحت صدها تن در مناطق مورد منازعه طالبان منتشر شده است اما در آمریکا آب از آب تکان نخورده است.

سه منبع آگاه از اوضاع جاری افغانستان به نشریه پولیتیکو گفته‌اند که گفت‌وگوهای داخلی در آمریکا برای تخلیه سفارت ایالات متحده آمریکا در کابل به عنوان یکی از گزینه‌ها، در جریان است. یکی از این منابع می‌گوید که شاید سفارت آمریکا تا آخر ماه جاری میلادی (اوت۲۰۲۱) هم‌زمان با خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، خالی شود.

این نشریه آمریکایی کوشیده است دیدگاه وزارت خارجه آمریکا درباره این خبر را هم داشته باشد؛ مقام‌های آمریکایی هم خبر تخلیه احتمالی سفارت را در کابل تکذیب نکرده‌اند. آن‌ها تاکید کرده‌اند که بررسی‌های منظم و عادی امنیتی در مورد فعالیت سفارت همواره وجود دارد و یک مقام آمریکایی به پولیتیکو گفته: «موضع ما تغییر نکرده است.»

از کابل خبر می‌رسد که بسیاری از سفارتخانه‌های خارجی فعالیت خود در این پایتخت را به شدت محدود و بسیاری از کارمندان خود را از کابل خارج کرده‌اند. سفارتخانه‌های بریتانیا و آمریکا با صدور هشدارهایی مبنی بر لزوم خروج فوری شهروندانشان از افغانستان اعتراف کرده‌اند که بسیاری از دیپلمات‌ها رفته‌اند و امکانات سفارت برای کمک به شهروندانش در کشور به شدت کاهش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین مورد، گزارش‌هایی از سقوط استان غزنی در ۱۵۰ کیلومتری کابل منتشر شده است که تهدیدی جدی را متوجه پایتخت می‌کند. هرچند دولت افغانستان بر توانایی دفاع از شهر و بازپس‌گیری بسیاری از مناطق از دست رفته تاکید می‌کند، اما نگرانی‌ها پابرجا است.

حنیف اتمر،‌ وزیر خارجه افغانستان، در ارزیابی صریحی از اوضاع روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، گفت:‌ «دولت هدف بزرگترین، فاجعه‌بارترین و فرصت‌طلبانه‌ترین عملیات نظامی خشونت‌آمیز و تروریستی طالبان در تاریخ این کشور قرار گرفته است.»

تلاش‌ها برای گفت‌وگو و توافق با طالبان هم به بن‌بست رسیده است؛ هرچند عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، هم اکنون در قطر است تا بلکه بتواند گرهی از این مشکل را بگشاید.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که با سوال‌های زیادی درباره آینده افغانستان مواجه است، می‌گوید: «نظر نهایی ما این است که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تجهیزات، نیرو و آموزش کافی برای جنگیدن دوباره را دارند تا موضع آن‌ها در میز مذاکره را تقویت کند. ما باور داریم که راه‌حلی سیاسی وجود دارد و این تنها روندی است که می‌تواند صلح و ثبات را برای افغانستان به ارمغان بیاورد.»

بیشتر از جهان