وزیر پیشنهادی بهداشت، از امضاکنندگان نامه منع واردات واکسن بود 

۲۵۰۰ پزشک در دی‌ماه سال ۹۹ در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری وقت مدعی شدند واکسن‌های فایزر و مدرنا عوارض ناشناخته و جبران‌ناپذیری دارد

بهرام عین‌اللهی یکی از پزشکانی است که خواستار منع واردات واکسن کرونا به ایران شده بود- ایسنا

بهرام عین‌اللهی که از سوی ابراهیم رئیسی برای تصدی وزارت بهداشت معرفی شده است، یکی از پزشکانی است که خواستار منع واردات واکسن کرونا به ایران شده بود. این پزشکان مدعی شده بودند که واکسن‌های مدرنا و فایزر عوارض ناشناخته‌ای دارد. 

بر اساس آمار رسمی حکومت در ایران، تاکنون بیش از ۹۵ هزار نفر از شهروندان ایرانی جان خود را به دلیل ابتلا به کرونا از دست داده‌اند. آمار رسمی حکومت از تعداد جان‌باختگان در دی‌ماه سال گذشته (۱۳۹۹) حدود ۵۵ هزار نفر بود، اما از زمان دستور علی خامنه‌ای برای منع واردات واکسن‌ آمریکایی و انگلیسی، تاکنون ۴۰ هزار نفر دیگر نیز جان خود را از دست داده‌اند. گفته می‌شود که شمار واقعی جان‌باختگان چند برابر بیش از آمار رسمی است.

پس از دستور علی خامنه‌ای در دی‌‌ماه سال گذشته، ۲۵۰۰ پزشک در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهوری وقت، خواستار منع واردات واکسن به کشور شدند. 

آنان در نامه خود مدعی شدند که واکسن‌هایی مثل فایزر و مدرنا، «عوارض ناشناخته و جبران‌ناپذیری» دارد و شهروندان کشورهای تولیدکننده نیز از دریافت آن امتناع می‌کنند. 

امضاکنندگان آن نامه اعطای تأییدیه‌های رسمی جهانی را به شرکت‌های تولید‌ی واکسن «هیاهو و سیاه‌بازی» و دارای «ابهامات جدی» دانستند، و اهدای واکسن‌های کرونا به کشور را «غیرمنطقی» برشمردند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آنان همچنین بر تولید واکسن داخلی تاکید کردند و خواستار منع واردات واکسن‌های انگلیسی، آمریکایی، و فرانسوی به کشور شدند و حتی تاکید کردند: «هرگونه واکسن تولید شده از سوی مراکز غیرقابل‌اعتماد، به‌واسطه گری کشور ثالث نیز وارد کشور نشده و برخی واکسن‌های مربوط به سازوکار کوواکس نیز که ماهیت مورد شبهه و مشکوک به ارتباط با جریانات کاملا مسئله‌دار بین‌المللی دارد، خریداری نشود.» 

حالا هفت ماه از دستور علی خامنه‌ای و انتشار آن نامه سرگشاده گذشته است. سراسر کشور با سویه‌ دلتای ویروس کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند و اهمال در واکسیناسیون زودهنگام، باعث شده است که آمار رسمی، روزانه بالغ ‌بر ۵۰۰ نفر طبق جان خود را از دست بدهند. 

تبلیغات و هیاهوی حکومت درباره تولید انبوه واکسن‌های داخلی نیز راه به‌جایی نبرد و به‌تازگی سخنگوی سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که در ماه‌های آینده ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد کشور می‌شود. 

این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا با واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی بیش از ۶۰ درصد جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند. اهمیت این وضعیت زمانی دوچندان می‌شود که در فهرست پیشنهادی وزرای دولت آینده از سوی رئیس‌جمهوری جدید، نام فردی برای تصدی وزارت بهداشت به چشم می‌خورد که از امضاکنندگان نامه مذکور است، به‌ویژه پس از ضرب‌الاجل یک‌هفته‌ای  که آقای رئیسی برای جمع‌آوری پیشنهادهایی در راستای کنترل کرونا تعیین کرده است. 

بهرام عین‌اللهی، متخصص چشم‌پزشکی و وزیر پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای  تصدی وزارت بهداشت، یکی از کسانی است که با امضای نامه مذکور و با اعمال فشار و ایجاد محدودیت، مانع واردات واکسن به کشور شدند. منع واردات واکسن در دوره‌ای نسبتا طولانی، از جمله عوامل مهمی است که به قربانی شدن هزاران نفر از شهروندان ایرانی و سوگوار شدن خانواده‌های آنان انجامید.