پیام‌های تلویحی دیدار رئیسی با نماینده حوثی‌ها

رژیم ایران سیاست حمایت از شبه نظامیان حوثی را همچنان ادامه می‌دهد

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران. عكس از:  AFP

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران پیش از مراسم تحلیف، با هیئتی از شبه نظامیان حوثی به ریاست محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی این گروه دیدار کرد. این دیدار که در تهران صورت گرفت،‌ پیام‌هایی تلویحی متعددی را به سایر طرف‌های درگیری در پرونده یمن ارائه می‌دهد.

البته گروه حوثی از زمان کودتا علیه دولت قانونی یمن، روابط سیاسی و نظامی نزدیکش را با تهران که منتهی به حمایت همه جانبه رژیم ایران از حوثی‌ها شد، حفظ کرده است. بسیاری از رهبران سپاه پاسداران به کمک‌های تهران برای حوثی‌ها اذعان می‌کنند، همان‌گونه که رستم قاسمی، دستیار فرمانده سپاه قدس در امور اقتصادی در یک مصاحبه تلویزیونی اذعان کرد که «هر چه حوثی‌ها از اسلحه و تجهیزات دارند به لطف کمک‌های ایران است»، با این حال، تهران همواره کمک به حوثی‌ها را انکار می‌کند.

این در حالی است که با تغییر روسای جمهور در ایران، امید و ناامیدی نسبت به احتمال دگرگونی سیاست و موضع تهران در قبال پرونده یمن به گونه‌ای که شامل حل سیاسی بحران و برقراری صلح باشد و جنگی که منجر به بزرگترین فاجعه انسانی در جهان شد را پایان دهد، تغییر می‌کند

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، معمر الاریانی، وزیر اطلاع‌رسانی در دولت قانونی یمن، معتقد است که دیدار رئیس جمهوری جدید ایران با هیئت حوثی‌ها «منجر به خوش بینی نسبت به احتمال تغییر رویکرد خصمانه و بی‌ثبات کننده تهران در امنیت و ثبات منطقه نمی‌شود». وی افزود که «حضور شبه نظامیان وابسته به ایران در مراسم تحلیف رئیس جمهوری جدید این کشور، خود نشان روشنی از ماهیت رویکرد بعدی در قبال یمن است و ماهیت سیاست و رویکرد احتمالی دولت جدید ایران در حمایت از شبه نظامیان و مسئولیت آشکار تهران در قبال بحران‌‌ها و درگیری‌های منطقه و نقش آن را در گسترش هرج و مرج و تروریسم که منافع کل جهان را تهدید می‌کند، نشان می‌دهد.»

خبرگزاری رسمی یمن (سبا) به نقل از الاریانی، گفت که «رئیس جمهوری جدید ایران به جای ارائه پیام‌های مثبت در حاشیه مراسم تحلیف و نشان دادن تغییر سیاست‌های ایران در قبال بحران‌های منطقه، به صراحت اعلام کرد که تهران حمایت خود را از شبه نظامیانی که عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند، ادامه می‌دهد.»

رئیسی در دیدار با هیئت حوثی‌ها گفت که امروز یمن به الگوی مقاومت تبدیل شده است. تردیدی نیست که این اظهارات نشان می‌دهد که وی با حوثی‌ها هماهنگی کاملی دارد و موضع کنونی رئیسی با گفته‌های وی قبل از به دست گرفتن قدرت که خواستار آشتی منطقه‌ای با کشورهای همسایه در خلیج فارس شده بود، مغایرت دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، ابراهیم رئیسی در دیدار با حوثی‌ها گفت که مبارزه کنونی حوثی‌ها در یمن، تنها به ملت یمن تعلق نمی‌گیرد، بلکه این مبارزه مربوط به همه «آزادگان» در جهان است.

در همین راستا، دکتر محمد جمیح، سفیر یمن در یونسکو، گفت که هدف از تصمیم آغاز جلسات رئیس جمهوری جدید ایران با محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی حوثی‌ها نشان دادن میزان علاقه‌مندی رهبران ایران به امور حوثی‌ها است، علی‌رغم این‌که سازمان حزب‌الله لبنان از نظر ایدئولوژیکی به رژیم ولایت فقیه نزدیک‌تر است. با این حال، مقامات ایران خواستند با نشان دادن توجه و تمایل به حوثی‌ها، پیام‌های بیشتری را به جهان عرب بفرستند.

از سوی دیگر، عادل احمدی، نویسنده سیاسی، رفتار ایران را «یک پیام بی‌باکانه و تحریک آمیز دانست که رژیم تئوکراتیک جمهوری اسلامی ایران سعی دارد از این طریق اعلام کند که دولت جدید ایران نه تنها از ادامه کمک به حوثی‌‌ها دریغ نخواهد کرد، بلکه این رویکرد را به عنوان مهم‌ترین سرمایه‌گذاری برای بی‌ثبات سازی یمن و منطقه دبنال خواهد کرد.»  وی معتقد است که پیام اخیر رژیم ایران، تأکید بر تداوم حمایت تهران از حوثی‌ها است و نشان می‌دهد که حوثی‌ها همچنان در اولویت سیاست ایران قرار دارند. در نتیجه، این موضع‌گیری، یک پیام سرکشی به جامعه جهانی و ائتلاف عربی است که از دولت قانونی و منتخب یمن حمایت می‌کنند.

عادل احمدی افزود که هدف از این دیدار، همچنان برآشفته ساختن بیشتر مردم یمن است، به ویژه در مناطقی که کنترل آن در دست حسن ایرلو است که به عنوان سفیر ایران در یمن فعالیت می‌کند. وی بر لزوم برخورد ائتلاف عربی و دولت قانونی یمن با پیام ایران به عنوان اصرار این کشور بر ادامه جنگ در یمن و برهم زدن ثبات و امنیت منطقه تأکید کرده و افزود که اکنون همه امیدها برای حل و فصل مسالمت آمیز بحران جنگ در یمن نقش برآب شده است و بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل حوثی‌ها با استفاده از زور، کوتاه‌ترین راه برای برقراری صلح در یمن است.

همچنان، دکتر عادل شجاع، نویسنده سیاسی با اظهارات عادل احمدی ابراز موافقت کرده و گفت که «این دیدار پیام واضحی را ارائه می‌دهد که مسئله یمن در اولویت اساسی ایران قرار دارد و حوثی‌ها نه تنها ابزاری در دست رژیم ایران بوده، بلکه هواخواهانی هستند که سیاست‌ها و برنامه‌های رژیم جمهوری اسلامی ایران را در منطقه اجرا می‌کنند. وی گفت که «رئیسی نخستین دیدارش را با هیئت حوثی انجام داد تا این پیام را برساند که حوثی‌ها بخشی از پروژه ایران و صاحب خانه هستند و با سایر مهمانان تفاوت دارند، علاوه براین‌که آن‌ها نقشه ایران را عملی کردند و ایران را به مرزهای جنوبی عربستان سعودی رساندند.» وی خاطرنشان کرد که «این دیدار دارای دو پیام بود، پیام اول به دولت قانونی یمن بود مبنی بر این‌که هر کس در کنار ایران باشد، تهران به وی احترام می‌گذارد و از آن حمایت می‌کند و پیام دوم خطاب به عربستان سعودی بود به این معنا که ایران تا کنون در یمن حضور دارد و سفیر آن در صنعا است.»

© IndependentArabia