واکسن زدن ممکن است مانع انتقال سویه دلتای کرونا به دیگران نشود

در باره این که افراد واکسینه شده تا چه حد می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند اطلاعات ناچیزی وجود دارد

گونه دلتای کرونا که ابتدا در هند مشاهده شد، ویروس غالب در همه‌گیری کنونی در بریتانیا است- ISHARA S. KODIKARA / AFP

جدیدترین تحلیل داده‌های مرتبط با همه‌گیری کووید-۱۹ نشان می‌دهد که افراد واکسینه شده‌ای که به گونه دلتای ویروس آلوده می‌شوند ممکن است به همان اندازه افرادی که واکسن نزده‌اند آن را به دیگران منتقل کنند.

بر اساس نتایج پژوهش جدید اداره بهداشت عمومی بریتانیا، هرچند واکسن‌های کرونا ظاهرا در وهله اول خطر کلی ابتلای افراد به گونه دلتا را کاهش می‌دهند، اما در صورت آلوده شدن «تفاوت محدودی» بین افراد واکسینه شده با واکسینه نشده‌ها وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکسن‌های کرونا نشان داده‌اند که محافظت خوبی از افراد واکسینه شده در برابر بیماری شدید و مرگ آنها بر اثر ابتلا به گونه دلتا به عمل می‌آورند، به ویژه پس از تزریق دو دوز واکسن؛ اما در ارتباط با این که آیا افراد واکسینه شده تا چه حد می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند اطلاعات اندکی وجود دارد.

اداره بهداشت عمومی بریتانیا در بیانیه‌ای گفت، «برخی یافته‌های ابتدایی ... نشان می دهند که سطح ویروس در کسانی که به گونه دلتا آلوده شده‌اند و قبلا واکسن زده‌اند ممکن است مشابه با سطح ویروس یافت شده در افرادی باشد که هنوز واکسن نزده‌اند.»

با این حال، این اداره دولتی بریتانیایی گفته است که این هنوز یک «تحلیل اکتشافی اولیه» است و تاکید کرده است که برای پژوهش‌های بیشتری تعیین میزان انتقال گونه دلتای ویروس کووید-۱۹ از افراد واکسینه شده به دیگران مورد نیاز است که باید انجام شود.

گونه دلتای کرونا که ابتدا در هند مشاهده شد، ویروس غالب در همه‌گیری کنونی در بریتانیا است و تقریبا ۹۹ درصد موارد جدید ابتلا به این بیماری را به خود اختصاص داده است. از ۱۹ ژوئیه به این سو، بیش از ۵۵ درصد کسانی که به دلیل این بیماری بستری شده‌اند، واکسن نزده‌اند، اما نزدیک به ۴۰ درصد آنها قبلا هر دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند.

بیشتر از جهان