مصونیت جمعی در برابر کرونا، تنها به شرط واکسینه شدن کودکان بالای ۱۲ سال

برای ایجاد مصونیت جمعی لازم است حدود ۸۵ درصد افراد از طریق واکسیناسیون یا آنتی‌بادی محافظت شوند

کنترل انتقال و سرایت ویروس کرونا امکان‌پذیر نخواهد بود مگر آنکه واکسیناسیون سراسری، نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله را نیز پوشش دهد-FREDERIC J. BROWN / AFP

دانشمندان هشدار داده‌اند برای رسیدن به مصونیت جمعی و مهار ویروس در بریتانیا، واکسیناسیون سراسری برای کووید-۱۹ باید به نوجوانان ۱۲ ساله و بالاتر گسترش یابد.

چند هفته پس از آنکه کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی، تحت پوشش قرار گرفتن نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله در برنامه واکسیناسیون سراسری را توصیه کرد، قرار است این نوجوانان بریتانیایی اولین دوز واکسن فایزر را دریافت کنند اما کارشناسان برجسته هشدار داده‌اند که کنترل انتقال و سرایت ویروس کرونا امکان‌پذیر نخواهد بود مگر آنکه واکسیناسیون سراسری، نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله را نیز پوشش دهد.

به گفته کارشناسان اپیدمیولوژی، مصونیت جمعی -نقطه‌ای که در آن پس از ایمن شدن شمار کافی افراد، انتشار بیماری به کنترل درمی‌آید- مستلزم این است که حدود ۸۵ درصد افراد از طریق واکسیناسیون یا آنتی‌بادی محافظت شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر دیپتی گورداسانی، کارشناس اپیدمیولوژی دانشگاه کویین مری لندن، به ایندیپندنت گفت:‌ «بدون واکسیناسیون نوجوانان کم‌سن‌تر، امکان ندارد به مصونیت جمعی برسیم.» وی از «تاخیر غیرلازم» در واکسیناسیون نوجوانان انتقاد کرد و گفت که بسیاری از ۱۶ و ۱۷ ساله‌ها تا قبل از بازگشت به مدرسه در آغاز ماه آینده، واکسن دریافت نخواهند کرد.

او گفت:‌ «ما می‌توانستیم تمامی این گروه سنی (نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله) را قبل از ماه سپتامبر واکسینه کنیم و از آنجا که نوجوانان (بالای ۱۲ ساله) در واکسیناسیون پوشش داده نمی‌شوند، مدارس کماکان محل ابتلای کودکان به ویروس و انتقال آن به دیگران خواهند بود؛ بنابراین ما باید برای گسترش واکسیناسیون به گروها‌ی سنی بیشتر تلاش بیشتری کنیم.»

مقام‌های بهداشت و سلامت جمهوری ایرلند روز سه‌شنبه اعلام کردند که از هفته آینده، نوجوانان ۱۲ تا ۱۵ ساله می‌توانند برای دریافت واکسن ثبت‌نام کنند. فرانسه، کانادا و ایالات متحده آمریکا پیش‌تر واکسیناسیون نوجوانان بالای ۱۲ سال را آغاز کرده‌اند.

دکتر گورداسانی در تلاش برای ترغیب بریتانیا به پیروی از این کشورها گفت:‌ «حتی اگر کودکان بیشتری را واکسینه کنیم، رسیدن به مصونیت جمعی دشوار خواهد بود. وقتی که انواع مختلف ویروس جهش‌یافته در حال تکامل است، نمی‌دانیم به چه سطحی از مصونیت دست خواهیم یافت اما اگر کودکان را واکسینه نکنیم، بدون شک شانسی نخواهیم داشت.»

دکتر استفن گریفین، استادیار ویروس‌شناسی در دانشگاه لیدز، گفته است که کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی نتوانسته توضیح دهد که چرا توصیه‌اش در مورد واکسیناسیون نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله را تغییر داده اما نوجوانان کم‌سن‌تر را مشمول این تصمیم‌گیری نکرده است.»

دکتر گریفین گفت:‌ «ما نمی‌توانیم به این ترتیب (یعنی تنها با واکسینه کردن نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله) به مصونیت جمعی برسیم. باید برای شکستن زنجیره انتقال، در مسیر واکسیناسیون بیشتر پیش برویم.»

او افزود: «ما هرگز نتوانسته‌ایم در مورد هیچ بیماری عفونی فقط از راه مصونیت طبیعی به مصونیت جمعی برسیم، بنابراین نمی‌دانم چرا فورا این روند را شروع نمی‌کنید. اگر برای پوشش جامع کودکان و نوجوانان برنامه واکسیناسیون نداشته باشید، هرگز به آستانه مصونیت جمعی نمی‌رسید.»

هم‌زمان، مدیر یکی از دانشکده‌های مطرح پزشکی به واکسیناسیون کودکان برچسب «نابسامان» زده و گفته است که پزشکان هنوز درباره جزئیات «در تاریکی به سر می‌برند».

روز پنجشنبه، کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی بریتانیا اعلام کرد که ظرف چند هفته آینده اولین دوز واکسن فایزر برای افراد ۱۶ و ۱۷ ساله -حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر- بدون نیاز به رضایت والدین در دسترس خواهد بود اما هنوز مشخص نیست که دوز دوم چه زمان به آنان ارائه خواهد شد.

دو هفته پیش اعلام شد که به نوجوانان بالای ۱۲ سال که به علت ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در خطر ابتلا به کوویدند، واکسن فایزر ارائه خواهد شد.

کدتر کامیلا کینگدان، رئیس کالج سلطنتی پزشکی و سلامت کودکان، گفت که برنامه‌ریزی برای واکسیناسیون کافی نبوده است. او گفت که سامانه ملی رزرو واکسن در انگلستان هنوز ثبت‌نام و وقت گرفتن برای افراد زیر ۱۸ سال را نمی‌پذیرد. او گفت: «نوجوانان یا والدینشان دائم از اعضای ما سوال‌هایی می‌پرسند که جوابش را نمی‌دانند زیرا سامانه‌ها هنوز تعریف نشده‌اند و توصیه‌ دقیق هنوز ارائه نشده است.»

دولت اسکاتلند اعلام کرده است که واکسیناسیون نوجوانان ۱۶ و ۱۷ ساله با واکسن فایزر از روز جمعه آغاز می‌شود و پیش‌بینی می‌کند که تا پایان ماه سپتامبر به پایان برسد.

پرفسور لارنس یانگ، معاون دانشکده پزشکی واویک، گفته است که فارغ از مشکلات اجرایی پیش رو، در نهایت لازم است که تمامی نوجوانان ۱۲ ساله در واکسیناسیون بریتانیا لحاظ شوند تا «دیوار مصونیت» تشکیل شود.

او به ایندیپندنت گفت: «بیانیه دیروز کمیته مشترک واکسیناسیون و ایمن‌سازی اعلام کرد که مقام‌ها در حال بررسی این موضوع‌اند، پس منتظر چه هستیم؟ واکسینه نکردن نوجوانان و اینکه بگذاریم ویروس کودکان ما را فرا گیرد، از نظر اخلاقی درست نیست. چرا باید این کار را بکنیم؟

پروفسور یانگ گفت که واکسن‌های فعلی کووید همچون واکسن‌های دیگر مانند سرخک و دیگر بیماری‌ها، مصونیت طولانی‌مدت و مصونیت کامل در مقابل بیماری ارائه نمی‌دهند اما آنطور که کارشناسان واویک می‌گویند، گسترش واکسیناسیون برای مهار نقل و انتقال ویروس کماکان مهم است.»

او افزود:‌ «به نظر من این کار حفاظت از رفاه و سلامت کودکان و همچنین اطمینان از تعطیل نشدن مدارس یا بازگرداندن شمار بالایی از کودکان به خانه است. اطلاعات مربوط به مصونیت (برای بیش از ۱۲ ساله‌ها) در دسترس است. گسترش برنامه واکسیناسیون مهم است. گمان می‌کنم که به موقع این کار را خواهیم کرد.»

پروفسور جاناتان ون‌تم، معاون پزشکی انگلستان، گفته است که دیگر «زمانی برای تلف کردن» باقی نمانده است. او گفت که پیش‌بینی می‌کند که واکسیناسیون ۱۶ و ۱۷ ساله‌ها «ظرف چند هفته آینده» آغاز شود که با بازگشایی مدارس پس از تعطیلات تابستانی هم‌زمان خواهد بود.

معاون ارشد پزشکی گفت که ممکن است در آینده واکسیناسیون ۱۲ تا ۱۵ ساله‌ها را نیز پوشش دهد. او گفت:‌ «احساس من این است که هم‌زمان با در دسترس قرار گرفتن داده‌های بیشتر، به احتمال زیاد این فهرست در آینده گسترش خواهد یافت.»

© The Independent

بیشتر از جهان