اعدام مخفیانه یک کودک-مجرم در زندان کرمانشاه

عفو بین‌الملل اعدام سجاد سنجری را «تجاوزی ظالمانه به حقوق کودکان» دانست

سجاد سنجری بیش از یک‌دهه زندانی بود و بدون اطلاع خانواده‌اش در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه اعدام شد- تصویر از وب‌سایت سازمان حقوق بشر ایران

سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران سجاد سنجری، کودک-مجرم محبوس در زندان دیزل‌آباد کرمانشاه را بامداد روز دوشنبه، ۱۱ مردادماه، به‌طور مخفیانه اعدام کرده‌اند. این کودک-مجرم در هنگام بازداشت ۱۵ سال داشته و بیش از یک دهه در زندان به‌سر برده است.

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه، ۱۳ مردادماه، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام این خبر، نوشت خانواده این زندانی از اجرای حکم او بی‌اطلاع بوده‌اند تا یک روز پس از اعدام که یکی از مسئولان زندان به آن‌ها خبر داده است تا برای تحویل جسد مراجعه کنند.   

سجاد سنجری در سال ۱۳۸۹، زمانی که ۱۵ ساله بود، به اتهام قتل یک مرد به ضرب چاقو بازداشت شد. به گزارش عفو بین‌الملل، سنجری گفته بود که مقتول قصد تجاوز به او را داشته و او در دفاع از خود مرتکب قتل شده است، اما دادگاه او را به اتهام قتل عمد به اعدام محکوم کرده است. 

دیانا الطحاوی، معاون دفتر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل، درمورد اعدام این کودک-مجرم گفت: «با اعدام مخفیانه سجاد سنجری، مقام‌های ایرانی بار دیگر بی‌رحمی مطلق سیستم قضایی خود علیه نوجوانان را نشان دادند. استفاده از مجازات اعدام علیه افرادی که در زمان ارتکاب جرم زیر ۱۸ سال سن داشته‌‌اند براساس قوانین بین‌المللی مطلقا ممنوع است و تجاوزی ظالمانه به حقوق کودکان محسوب می‌شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته الطحاوی اعدام مخفیانه این کودک-مجرم، بدون دادن امکان خداحافظی به او و خانواده‌اش، نشان‌دهنده «الگوی هشداردهنده‌ای» است که براساس آن، مقام‌های جمهوری اسلامی با هدف «به حداقل رساندن شانس مداخلات خصوصی و عمومی برای حفظ جان محکومان»، حکم اعدام را بدون اعلام قبلی و مخفیانه به اجرا درمی‌آورند.

در دی‌ماه‌ ۱۳۹۵ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل از مقام‌های جمهوری اسلامی درخواست کرد تا سجاد سنجری را متوقف کنند. درپی این درخواست و دیگر واکنش‌های بین‌المللی به این حکم، در آن زمان مقام‌های جمهوری اجرای آن را به تعویق انداختند. 

سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه خود، از مقام‌های ایران خواسته است تا با اصلاح قانون مجازات و ممنوع کردن استفاده از مجازات اعدام  علیه افرادی که در زمان ارتکاب جرم کمتر از ۱۸ سال داشته‌اند، فورا به این «نقض شنیع» حق زندگی و حقوق کودکان پایان بدهند.

جمهوری اسلامی ایران یکی از معدود کشورهایی‌ است که در نظام قضایی خود کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و این احکام اعدام را به درمی‌آورد. براساس گزارش سالانه سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۰، دست‌کم چهار کودک- مجرم در ایران اعدام شدند. به گفته سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در حال حاضر دست‌کم ۸۴ کودک‌-مجرم در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران در صف اعدام قرار دارند.