طالبان یک شاعر افغان را بعد از شکنجه کشت

امرالله صالح معاون ریاست جمهوری می‌گوید که طالبان مغزهای افغانستان را هدف می‌گیرد

عبدالله عاطفی شاعر شناخته‌شده در ارزگان از خانه‌اش برده و تا مرگ شکنجه شد -  @jalil_rawnaq

مقام‌های افغان تایید می‌کنند که گروه طالبان یک شاعر و مورخ را در ولایت جنوبی ارزگان از خانه اش برده و به قتل رسانده است.

عمر شیرزاد، والی ارزگان می‌گوید که افراد مسلح طالبان دیشب ۴ اوت ۲۰۲۱ عبدالله عافطی را از خانه اش برده و بعد از شکنجه به قتل رسانده‌اند.

این حادثه در شهرستان چوری ولایت ارزگان رخ داده، که تازه تحت نفوذ طالبان قرار گرفته است.

آقای شیرزاد به تلویزیون آریانا گفت: «جنایت طالبان چنان است که هر منطقه که تحت کنترل آنها در می‌آید، علما، رئيس سفیدان، فعالان مدنی، نویسندگان و شاعران مورد تهدید و شکنجه قرار می‌گیرند و کشته می‌شوند و خواهران ما هم با مشکلاتی رو برو می‌شوند.»

آقای شیرزاد توضیح نداده است که منظور او از مشکلاتی که برای زنان به وجود می‌آید چیست، اما حنیف اتمر،‌ وزیر خارجه کشور و چند منبع دیگر تایید کرده اند که گروه طالبان زنان افغان را به زور به نکاح اجباری جنگجویان خود در می‌آورند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه طالبان هرچند نکاح اجباری را تکذیب می‌کند، اما در باره کشتن عبدالله عاطفی، شاعر ارزگانی توضیحی نداده است.

با این حال، امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به کشته شدن این شاعر می‌گوید: «عبدالله عاطفی دو فوق‌لیسانس در اقتصاد و تاریخ داشت. طالبان مورد حمایت آی‌اس‌آی او را از خانه اش در شهرستان چوره ارزگان بیرون کشیدند و جابه‌جا کشتند. جرم او این بود که اقتصاد و تاریخ می‌دانست. مغز افغانستان زیر حمله است. طالبان و حامیانش یک ویرانه می‌خواهند.»

گروه طالبان پیشتر یک کمدین افغان به نام خاشه زوان را نیز از خانه‌اش بیرون کشیدند و با خود بردند و بعد به قتل رساندند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان تایید می‌کند که افراد طالبان عامل قتل آقای زوان بودند و او را به همکاری با نیروهای امنیتی افغان متهم کرد.

گروه‌های حقوق بشری مانند کمیسیون مستقل حقوق بشر و دیده‌بان حقوق بشر از تخطی‌های جدی حقوق بشر در جریان افزایش حملات طالبان هشدار داده‌اند. کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید در شش ماه اول سال جاری میلادی تلفات غیرنظامی ۸۰ درصد افزایش یافته است و قتل‌های هدفمند یکی از عوامل افزایش تلفات بوده است.

بیشتر از جهان