سازمان ملل: افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان نگران‌کننده است

عبدالله عبدالله: طالبان باید به صلح تن دهد و بیش از این مردم افغانستان را شکنجه نکنند

دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در افغانستان - Fabrice COFFRINI / AFP

سازمان ملل متحده یک‌ بار دیگر نگرانی خود از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان را اعلام کرد و از طرف‌های درگیر جنگ خواست که جنگ را تمام کنند و برای صلح و ثبات پایدار بکوشند.

دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل، در دیدار روز گذشته (سه‌شنبه ۵ مرداد) خود در کابل با عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، نگرانی سازمان ملل متحده از بالا رفتن آمار کشته‌شدگان غیرنظامی در جنگ جاری افغانستان را ابراز داشت. 

خانم لاینز که در قصر سپیدار با عبدالله عبدالله دیدار می‌کرد، اظهار داشت: «سازمان ملل متحد از افزایش تلفات افراد غیرنظامی در افغانستان نگران است و طرف‌های درگیر جنگ باید بپذیرند که تشدید و ادامه جنگ راه‌حل نیست.»

خانم دبورا لاینز همچنین به عبدالله عبدالله اطمینان داد که سازمان ملل از تلاش برای رسیدن به یک توافق سیاسی در افغانستان فروگذار نمی‌کند.

رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در دیدار با نماینده سازمان ملل متحد، تلاش‌های دولت افغانستان برای پایان جنگ و خونریزی و دست‌یابی به صلحی پایدار را یادآور شد و طالبان را به ادامه دادن جنگ متهم کرد و گفت: «طالبان باید بدانند که ادامه جنگ فقط بر درد و رنج مردم افغانستان می‌افزاید و بس.»

عبدالله عبدالله همیشه تاکید کرده است که از نظر وی جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نیست و طالبان نباید بر تداوم جنگ پافشاری کنند. او طالبان را به تشدید جنگ و فرار از مذاکرات متهم کرده است و می‌گوید که طالبان وقت‌کشی می‌کنند و فرصت تاریخی برای پایان منازعه ۴۳ ساله را به خطر انداخته‌اند. او گفت: «خشونت، خشونت به بار می‌آورد و مردم افغانستان در برابر زور، ستم و استبداد تسلیم نخواهند شد؛ پس بهتر است که گروه طالبان با درک وضعیت جاری در کشور، به گفت‌وگوی معنادار و نتیجه‌بخش روی آورد و بیش از این مردم افغانستان را شکنجه نکند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آغاز نخستین دور مذاکرات صلح بین‌افغانی در دوحه تاکنون، دولت افغانستان همواره انگشت انتقاد را به سمت طالبان نشانه رفته است و تاکید می‌کند که این گروه (طالبان) به ادامه جنگ و خشونت تمایل دارد نه گفت‌وگوهای صلح. دولت‌مردان افغان بر این باورند که طالبان در پی وقت‌کشی‌اند و با بهانه‌جویی‌های مختلف از میز مذاکره فرار می‌گریزند و فکر می‌کنند با تشدید جنگ به اهدافی که دارند دست می‌یابند و از راه زور به قدرت می‌رسند؛ که هیچ‌گاه ممکن نیست. طالبان باید جنگ را کنار بگذارد و برای یک توافق سیاسی، با دولت افغانستان کنار بیاید.

بسیاری از شهروندان افغانستان نیز طالبان را مقصر اصلی تدوام جنگ در کشور خود می‌دانند و می‌گویند که این گروه به نمایندگی شماری از کشورهای خارجی و همسایه‌های افغانستان جنگ را تشدید و از میز مذاکره فرار کردند و تلاش دارند از راه زور، جنگ، کشتن و ویرانی امارتشان را دوباره احیا کنند؛ برداشتی که هم اشتباه و هم غیرممکن است؛ اما طالبان تمام اتهام‌ها علیه این گروه را که دولت افغانستان و شماری از شهروندان افغان وارد می‌کنند، رد می‌کند و برعکس دولت افغانستان را در ادامه جنگ و ناکام ماندن روند صلح بین‌افغانی مقصر می‌داند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، به ایندیپندنت فارسی گفت: «ما هیچ‌گاه از میز مذاکره فرار نکردیم و نمی‌کنیم، خواست ما از دولت افغانستان این است که وقت‌کشی نکنند و به هیئتشان در دوحه اختیارات بدهند که مذاکرات را پیش ببرند و از آمریکا نیز می‌خواهیم که به توافق دوحه پایبند باشد و تمام شرایطی را که برای پایان جنگ و تامین صلح پایدار افغانستان در آن ذکر شده است، عملی کند.»

دولت افغانستان هم بارها اعلام کرده است که طالبان آنچه به زبان می‌گویند با عملشان نیست. طالبان وقت‌کشی می‌کنند و جنگ را شدت دادند و فکر کردند که از راه زور و جنگ به قدرت می‌رسند که اشتباهی محاسباتی بیش نیست.

با شدت یافتن جنگ در افغانستان، بالا رفتن شمار تلفات غیرنظامیان و افزایش نگرانی‌های مردم از وضعیت پیش آمده در این کشور، به تازگی نمایندگی‌ها و دیپلمات‌های استرالیا، جمهوری چک، کانادا، دانمارک، اتحادیه اروپا، فنلاند، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، کره جنوبی، هلند، دفتر ارشد محلی ناتو، اسپانیا، سوئد، انگلستان و امریکا در اعلامیه‌ای مشترک تشدید جنگ و خونریزی در افغانستان را محکوم کردند و آن را باعث نابودی زیرساخت‌ها، نهادهای عمومی و دستاوردهای چندین دهه در این کشور خواندند و از طالبان خواستند به یک آتش‌بس فوری و سراسری تن دهد؛ اعلامیه‌‌ای که طالبانه تاکنون به آن پاسخ مثبت نداده‌اند.