وزیر خارجه عربستان «حزب‌الله» را عامل اصلی بحران در لبنان دانست

«ارائه هرگونه کمک به لبنان ارتباط مستقیم با انجام «اصلاحات جدی» در آن کشور خواهد داشت»

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی-Aamir QURESHI / AFP

شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز چهارشنبه گروه شبه‌نظامی حزب‌الله مورد حمایت ایران و پافشاری این گروه بر تحمیل خواسته‌هایش را عامل اصلی بحران در لبنان دانست.

به گزارش رویترز، به نقل از شبکه الاخباریه، شاهزاده فیصل بن فرحان در سالگرد انفجار بندر بیروت از اینکه تحقیقات در این زمینه به نتیجه ملموسی نرسیده است، ابراز نگرانی کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که ارائه هرگونه کمک به لبنان ارتباط مستقیم با انجام «اصلاحات جدی» در آن کشور خواهد داشت.

همزمان کنفرانسی برای جمع‌آوری کمک‌های فوری به لبنان و وضعیت بد اقتصادی آن برگزار و بنابر اعلام نهاد ریاست جمهوری فرانسه، حدود ۳۷۰ میلیون دلار برای این منظور جمع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروه شبه نظامی شیعه حزب‌الله که نفوذ بالایی در جنوب لبنان دارد و در ساختار سیاسی این کشور خاورمیانه نیز فعالیت وسیعی دارد، از حمایت کامل جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

عربستان و ایران، دو رقیب منطقه‌ای که روابطشان چند سالی است به تیرگی گراییده، اختلافات اساسی بر سر برخی مسائل عمده در منطقه، از جمله در یمن، سوریه، عراق و لبنان، دارند.

ریاض و حامیان منطقه‌ای آن همچنین خواستار شرکت در مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی با ایران برای احیای برجام و گنجاندن فعالیت‌های منطقه‌ای تهران در این مذاکرات هستند.

بیشتر از جهان