عربستان سعودی: ایران در خاورمیانه بی‌پرواتر شده است

«ایران با این رویکرد منفی کشتی‌رانی در منطقه را به خطر انداخته، حوثی‌هایی یمن را تجهیز می‌کند و در بن‌بست سیاسی در لبنان نقش دارد»

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی-Aamir QURESHI / AFP

فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز سه‌شنبه گفت که ایران در رفتار خود در خاورمیانه بی‌پرواتر شده و «با این رویکرد منفی کشتی‌رانی در منطقه را به خطر انداخته، حوثی‌هایی یمن را تجهیز می‌کند و در بن‌بست سیاسی در لبنان نقش دارد».

فیصل بن فرحان در گفت‌و‌گو با «السعود»، اتاق فکر آمریکایی تاکید کرد که ایران در سراسر منطقه بی‌پرواتر شده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که حمله پهپادی پنجشنبه گذشته به یک کشتی تحت مالکیت خانواده اسرائیلی که دو کشته بر جای گذاشت به جمهوری اسلامی و نیروهای نیابتی‌اش نسبت داده شده است. همچنین حمله و رباییش چند کشتی دیگر در بندر فجیره در شامگاه سه‌شنبه نیز به نیروهای ایرانی یا مرتبط با جمهوری اسلامی نسبت داده شده است. تهران این اتهام‌ها را تکذیب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به حمله‌های اخیر گفت: «ایران با رفتار منفی خود به شدت در منطقه فعال است و به حمایت از حوثی‌ها و تامین تسلیحاتی آنها و به خطر انداختن کشتی‌رانی در منطقه ادامه می‌دهد.» او تاکید کرد که ایران با دامن زدن به بن‌بست سیاسی در لبنان اقتصاد این کشور را تضعیف کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی و ایران در اوایل سال جاری رایزنی‌هایی در جهت کاهش تنش‌ها داشته‌اند. انتظار می‌رفت دور بعدی رایزنی‌ها در عمان برگزار شود. اما با افزایش تنش‌ها در منطقه، سرنوشت این گفت‌و‌گو‌ها روشن نیست.

از سوی دیگر در ماه‌های اخیر پس از روی کار آمدن دولت بایدن، شش دور مذاکره برای احیای برجام انجام شده است. اما اکنون رهبر جمهوری اسلامی اظهاراتی علیه مذاکره با آمریکا مطرح می‌کند.

فیصل بن فرحان درباره مذاکرات احیای برجام گفت که باید توافقی «قوی‌تر و طولانی‌تر» با ایران انجام شود و تضمین شود که تهران هیچگاه به دانش تولید سلاح هسته‌ای دست نمی‌یابد. او گفت ریاض تا زمانی که مطمئن باشد توافق به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای نمی‌دهد، از آن حمایت می‌کند.

او در عین حال تاکید کرد که ریاض از مشارکت تهران در ثبات و کامیابی منطقه استقبال می‌کند. به گفته وزیر امور خارجه عربستان، مشاکرت در ثبات و کامیابی منطقه زمانی امکان‌پذیر است که ایران به عنوان یک کشور عادی رفتار کند، نه کشوری حامی گروه‌های شبه‌نظامی، نه کشوری که برای شبه‌نظامیان سلاح می‌فرستد و نه کشوری که به دنبال نوعی از برنامه‌های هسته‌ای است که می‌تواند تسلیحاتی باشد.