مذاکرات هسته‌ای ایران پس از پیشرفت قابل‌توجه به بن‌بست رسید

مذاکرات احیای برجام با ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا آغاز شد و مذاکره‌کنندگان در شش دور مذاکرات فشرده در وین شرکت کردند

برای احیای برجام تاکنون شش دور مذاکره میان ایران و غرب در وین  برگزار شده است- AFP

یک مقام آلمانی که در مذاکرات اتمی با جمهوری اسلامی ایران شرکت دارد، اظهار داشته است که تا رسیدن به توافق در ماه ژوئن دو هفته مانده بود اما به گفته او، هنوز چند مسئله پیچیده حل نشده باقی است.

مذاکرات برای احیای برجام پیش‌تر در سال جاری میلادی و با شروع ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا آغاز شد و مذاکره‌کنندگان در شش دور مذاکره فشرده در وین شرکت کردند.

شبکه خبری سی‌ان‌بی‌سی آمریکا به نقل از این مقام ارشد آلمانی گفت:‌ «در ماه مارس هدف ما و دوستان آمریکایی‌مان انجام سریع کار بود اما از آنچه فکر می‌کردیم بیشتر طول کشید. به نظر من اگر در ماه ژوئن مذاکرات جدی را برای دو هفته دیگر و با اراده سیاسی ادامه می دادیم، می‌توانستیم به نتیجه برسیم.»

به گفته این مقام آلمانی که نخواست نامش فاش شود، با وجود بن‌بست دو ماهه، پیشرفت به دست آمده در سه دور پایانی گفت‌وگوها «قابل‌توجه» بوده است. او گفت: «دشوارترین موارد برای پایان کار مانده بودند ولی ما با یک صفحه کاغذ خالی شروع کردیم و در ماه ژوئن چهار نسخه متفاوت و متن توافقی یک هزار و ۵۲۰ صفحه‌‌ای در دست داشتیم.»

مذاکرات اتمی به دنبال انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران و جانشینی ابراهیم رئیسی با حسن روحانی متوقف شد.

ایران و کشورهای موسوم به ۵+۱ در سال ۲۰۱۵ و در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما در آمریکا برجام را امضا کردند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری را بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. اینک دولت بایدن در تلاش است تا برجام را احیا کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته، یکی از مقام‌های ارشد دولت بایدن به خبرنگاران گفت که تیم مذاکره‌کننده آمریکا پس از شش دور مذاکره به توافق نرسیده است. ‌‌‌این مقام ارشد دولت آمریکا که نخواست نامش اعلام شود، خبر داد که آمریکا با کشورهای ۵+۱ که دیگر امضاکنندگان برجام‌اند، به دور هفتم مذاکرات وارد می‌شود.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته درباره بن‌بست تقریبا دو ماهه مذاکرات اتمی جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد. او ۲۹ ژوییه هنگام سفر به کویت در یک نشست خبری گفت: «ما به دیپلماسی پایبندیم اما این روند نمی‌تواند تا ابد ادامه یابد.»

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران پیش‌تر هرگونه ملاقات با بایدن را رد کرده و وعده داده است که «تحریم‌های ظالمانه آمریکا»‌ را رفع می‌کند و شرایط معیشت مردم را بهبود بخشد.

رئیسی به دلیل سوابقش در نقض حقوق بشر در فهرست تحریم‌شدگان آمریکا است و پیش‌بینی می‌شود که در مذاکرات وین رویکرد سرسختانه‌تری اتخاذ کند.

سی‌ان‌بی‌سی به نقل از مقام آلمانی مشارکت‌کننده در مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده که مذاکرات تاکنون «بسیار سرراست» بوده است. او گفته است:‌ «ما درباره ورود مجدد به برجام با ایرانی‌ها تفاهم خوبی داریم اما در عین حال نمی‌خواهم نکات باقیمانده و مجادله‌برانگیز را بی‌اهمیت جلوه دهم.»

او گفت که یکی از نگرانی‌های طرف ایرانی این است که با شروع یک دولت جدید در آمریکا، واشنگتن ممکن است بار دیگر از توافق خارج شود. این مقام آلمانی افزود که ایرانی‌ها خواستار تضمینی‌اند که رئیس‌جمهور بعدی به راحتی نتواند یک بار دیگر از توافق خارج شود.

این مقام آگاه از مذاکرات گفت که تحریم‌ها از دیگر موارد جنجالی‌اند و طرف‌های غربی می‌گویند که تحریم‌های مرتبط با برجام باید رفع شوند و تحریم‌های مرتبط به حقوق بشر باقی بمانند. او اضافه کرد:‌ «مسائل دیگری هست که ایران مایل به تعهد دادن درباره آن‌ها نیست و باید در دور بعدی مذاکرات درباره‌ آن صحبت کنیم.»

پس از خروج ترامپ از برجام، جمهوری اسلامی غنی‌سازی و ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را افزایش داد.

این مقام آلمانی گفته است که فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و تولید و تحقیقات اتمی در برجام جایی ندارد.