پمپئو: ادامه مذاکره با ایران «دیوانگی» است

کانادا نیز حمله به کشتی مرسر استریت را محکوم کرد و خواستار پاسخگو کردن ایران در قبال اقدام خود شد

پمپئو «حمله ایران به نفتکش مرسر استریت» در دریای عمان را  نوعی سوءاستفاده  از «ضعف» آمریکا دانست- Jessica McGowan/Getty Images/AFP

درحالی‌که مقام‌هایی از ایران و آمریکا موضوع حمله به نفتکش مرسر استریت را با مذاکرات وین برای احیای برجام بی‌ارتباط خوانده‌اند، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، ادامه مذاکره با ایران در زمینه برجام را «دیوانگی» می‌داند.

در حمله پنجشنبه‌شب به نفتکشی به نام «مرسر استریت» در دریای عمان دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی  کشته شده و اسرائیل، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا ایران را مسئول این حمله اعلام کرده‌اند؛ ایران در مقابل دست داشتن در این حمله را رد کرده و آن را ادعای «واهی و بی‌پایه» خوانده است.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، روز دوشنبه، ۱۱ مردادماه، در نشست خبری خود اعلام کرد که حمله به مرسر استریت «بر مذاکرات ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ تأثیری ندارد».

او گفت: «دیدگاه ما این است که اگر برنامه هسته‌ای ایران محدود نشود، مواجه شدن با هر چالش و تهدید دیگری از سوی ایران جدی‌تر و خطرناکتر می‌شود.» سخنگوی کاخ سفید افزود: «محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران با بازگشت به برجام ما را در موقعیت بهتری برای حل مشکلات دیگر قرار می‌دهد…. ما همچنان بر این باوریم که دنبال کردن یک مسیر دیپلماتیک به جلو  و دنبال کردن یک امکان برای اطمینان از اینکه قابلیت‌های هسته‌ای آنها برایمان شفاف‌تر خواهد بود، با منافع ملی ما منطبق است.»

جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در ماه‌های گذشته مذاکرات غیرمستقیمی را برای احیای توافق برجام آغاز کردند که تاکنون شش دور آن در قالب نشست‌های کمیسیون مشترک برجام در وین، پایتخت اتریش برگزار شده است. این مذاکرات در هفته‌های گذشته متوقف شده و طرف ایرانی اعلام کرده است که پس از روی کار آمدن دولت جدید در ایران به ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی ادامه خواهد یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بریتانیا روز دوشنبه محسن بهاروند، سفیر ایران، را به وزارت خارجه فراخواند تا در مورد این حمله که منجر به کشته‌شدن یک شهروند بریتانیایی شده است، توضیح بدهد. بهاروند ساعتی پس از آن، در گفت‌وگو با روزنامه فایننشیال‌تایمز، مسئول دانستن ایران برای این حمله را «واکنشی بسیار ناپخته و شتابزده» دانست و افزود که این موضوع بر مذاکرات ایران با بریتانیا و دیگر قدرت‌های جهانی برای احیای برجام تاثیری نخواهد داشت.

هم‌زمان مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده آمریکا، دوشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری فاکس‌نیوز، درحالی که ایران به یک کشتی در دریا متعلق به متحدان آمریکا حمله کرده و «یک بریتانیایی و یک رومانیایی را کشته است»، «نشستن بر سر میز مذاکره و تلاش برای گفت‌وگو درمورد توافق هسته‌ای» با آن کشور را «دیوانگی» دانست.  

پمپئو همچنین از آنچه «شکست دولت بایدن در اتخاذ رویکرد سختگیرانه درقبال کشورهایی ازجمله روسیه، چین، کره‌شمالی و ایران» خواند، ابراز تأسف کرد و حمله پنجشنبه ایران به نفتکش مرسر استریت در دریای عمان را  نوعی سوءاستفاده از «ضعف» آمریکا دانست. 

کانادا نیز روز دوشنبه حمله به کشتی مرسر استریت را محکوم کرد و خواستار پاسخگو کردن ایران در قبال اقدام خود شد. وزارت خارجه کانادا در توئیتی نوشت: «کانادا حمله به ام‌وی مرسر را که اطلاعات بین‌المللی به ایران نسبت می‌دهد، محکوم می‌کند.»

در ادامه این توئیت آمده است: «کانادا در حمایت از امنیت بین‌المللی و پاسخگو کردن ایران برای اقدام‌های بی‌ملاحظه‌اش در کنار جامعه بین‌المللی است.»

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در نشستی خبری بار دیگر ایران را مسئول حمله اخیر به کشتی مرسر استریت در دریای عرب دانست و اعلام کرد که ایالات‌متحده همراه‌با شرکای بین‌المللی خود در واکنش به این حمله، «پاسخی مشترک» خواهند داشت.