آخرین حرف روحانی: با این وضع، برجام در دولت بعدی هم احیا نخواهد شد

«جهان غرب تصمیم گرفته بود با ایران وارد جنگ شود»

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران- Iranian Presidency / AFP

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در آخرین مصاحبه‌اش با تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی، گفت که با مصوبه کنونی مجلس، دولت بعدی هم نخواهد توانست به توافق هسته‌ای با قدرت‌های جهانی برسد.

روحانی گفت که دلیل اصلی نامزد شدنش در انتخابات هشت سال پیش، این بود که جهان غرب تصمیم گرفته بود با ایران وارد جنگ شود.

«این گره یا با دیپلماسی حل می‌شد و یا با جنگ به سرانجام می‌رسید. در ذهن من این بود که یا وارد جنگ با دنیا می‌شویم و یا صلح، و راه صلح، دیپلماسی بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او مصوبه مجلس درباره لغو تمامی تحریم‌های چهل سال گذشته آمریکا را مانع اصلی رسیدن به توافق با آمریکا و متحدانش عنوان کرد، و گفت: «ما تنها به دلیل مصوبه مجلس نتوانستیم به سرانجام برسیم. اگر معیار را فرمایشات رهبر انقلاب قرار دهیم، توافق حاصل می شود. اما با مصوبه مجلس توافق دور است.»

روحانی تاکید کرد که در مذاکرات اولیه برجام در هشت سال پیش، هدف تنها رهایی ایران از خطر جنگ و نجات آن از تنگنای اقتصادی بود، و به همین دلیل، تنها موضوع مذاکره و توافق، برنامه هسته‌ای ایران بود، نه چیز دیگر.

او گفت که اگر مصوبه مجلس درباره لغو تمامی تحریم‌های آمریکا، از جمله شامل مسایل موشکی و حقوق بشر و دیگر مسائل مورد اختلاف غرب با ایران بر جای خود بماند، «توافق دور است.»

حسن روحانی در آخرین مصاحبه‌اش در مقام رئیس جمهوری اسلامی ایران، گفت: «مهم‌ترین پرونده‌ای که دست دولت سیزدهم قرار می‌گیرد، باز هم مسئله مذاکره و تعامل با دنیاست و هیچ‌راهی در کوتاه‌مدت جز مذاکره نداریم. مسائل اقتصادی که برخی از آن‌ها نیاز دارد (تا) مردم آینده را روشن‌تر ببینند، دومین پرونده‌ای است که به دولت سیزدهم می‌رسد.»