کناره‌گیری عمرو موسی و نبیل فهمی از هیئت اُمنای بنیاد یاسر عرفات

تشدید روزافزون اختلافات رهبران جناح‌های فلسطینی، مسئله فلسطین را بیشتر از پیش به انزوا می‌کشاند

عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب. عكس از:  AFP

عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب، دیروز (سه شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰)، از سمتش به عنوان رئيس هیئت اُمنای «بنیاد یاسر عرفات»، استعفا داد. همزمان با این اقدام، نبیل فهمی، وزیر پیشین امور خارجه مصر نیز که عضو هیئت اُمنای بنیاد یاسر عرفات بود، کناره‌گیری خود را به صورت ناگهانی از سمتش اعلام کرد.

عمرو موسی در صحبتی که با ایندیپندنت عربی داشت، گفت که دلایل استعفایش از سمت رئیس هیئت اُمنا را در نامه‌ای رسمی خطاب به احمد صبح، مدیر کل بنیاد یاسر عرفات به صراحت و شفافیت اعلام کرده تا وی به نوبه خود ریاست دولت فلسطین را از این تصمیم اطلاع دهد.

در متن استعفانامه چنین آمده است «می‌خواهم ریاست دولت فلسطین و اعضای هیئت اُمنای بنیاد یاسر عرفات را از تصمیمی که برای کناره‌گیری از سمت خود به عنوان رئیس هیئت اُمنای بنیاد یاسر عرفات اتخاذ کرده ام، اطلاع دهید. امیدوارم اطلاع رسانی در مورد این تصمیم، شامل این موضوع باشد که من بر حمایت همیشگی خود از حقوق کامل ملت فلسطین همان‌گونه که در اجلاس سران عرب در سال ۲۰۰۲ بیان شد، تأکید می‌ورزم و همزمان از تشدید اختلافات و ناسازگاری‌های اخیر که موقعیت سیاسی فلسطین را تضعیف کرده و بر روند آرمان ملت فلسطین تأثیر منفی گذاشته است، ابراز تأسف می‌کنم.» استعفانامه با این جمله به پایان رسیده است که «از خداوند می‌خواهم مسئله فلسطین را یاری رساند و آرمان ملت فلسطین را از گزند دشمنان و مسئولان آن حفظ کند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، نبیل فهمی، وزیر پیشین امورخارجه مصر، با اشاره به دلایل استعفایش گفت که «وی این تصمیم را به دلیل اوج‌گیری اختلافات و ناسازگاری میان رهبران فلسطینی که تأثیر منفی آن بر کارکرد تمام نهادها، از جمله هئیت اُمنای بنیاد یاسر عرفات منعکس شده است، اتخاذ کرده است». وی افزود که «علی‌رغم علاقه و توجه بسیاری که به مسئله فلسطین در طول چندین دهه داشتم و در آینده نیز در تمام مجامع بین‌المللی از مسئله فلسطین حمایت می‌کنم، اما ناگزیر شدم از سمت خود به عنوان عضو هیئت اُمنای بنیاد یاسر عرفات کناره‌گیری کنم.»

برکناری ناصر القدوه

در همین حال، منابع آگاه از این موضوع، به ایندیپندنت عربی، گفتند که «منشاء اختلاف در بنیاد یاسر عرفات به پنج ماه پیش بر می‌گردد، هنگامی‌که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، ناصرالقدوه را از ریاست هیئت مدیره بنیاد یاسر عرفات برکنار کرد و متعاقبا بین دو طرف بر سر قانونی بودن اخراج، بحث و جدل و تبادل اتهام صورت گرفت، علاوه براین‌که تنش بین ناصرالقدوه، تشکیلات خودگردان فلسطین و شماری از اعضای هیئت اُمنا تا به حال ادامه دارد.» منابع مزبور افزودند که «قرار است به هیئت اُمنا توصیه‌هایی در مورد شیوه انتخاب رهبری هیئت داده شود، اما در عین حال، تصمیم نهایی را تشکیلات خودگردان فلسطین اتخاذ می‌کند.

با این حال، آن‌چه در حال حاضر به طور خلاصه اتفاق می‌افتد، تنش و درگیری بین تشکیلات خودگردان فلسطین، ناصر القدوه و طرفداران او است که بر وضعیت داخلی این نهاد تأثیر منفی بسیاری گذاشته است و دیگر مشخص نیست که آیا هیئت اُمنا نقشی در تصمیم‌گیری‌ها دارد یا خیر؟

قابل ذکر است که پس از برکناری ناصرالقدوه توسط محمود عباس در اواسط ماه ژوئن گذشته، ناصر القدوه تصمیم برکناری‌اش را رد کرده و آن را مغایر با نظام داخلی بنیاد یاسر عرفات دانست. اما محمود عباس به عنوان رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین با صدور حکم رسمی مبتنی بر مفاد فرمان تأسیس هیئت اُمنا که به محمود عباس صلاحیت تأیید اعضای هیئت را می‌دهد، وی را برکنار کرد.

ابراز تأسف بنیاد یاسر عرفات نسبت به کناره‌گیری‌های اخیر

از سوی دیگر، بنیاد یاسر عرفات، در وب‌سایت رسمی خود نسبت به کناره‌گیری‌های اخیر ابراز تأسف کرده و استعفانامه‌ها را به اعضای هیئت اُمنا منتقل کرده است، مشروط بر این‌که نبیل شعث، به عنوان نایب رئیس هیئت مدیره، مسئولیت ریاست هیئت اُمنا را به طور موقت و تا زمان برگزاری نشست اضطراری بر عهده گیرد. این درحالی است که انتظار می‌رود نشست اضطراری در ۸ ماه اوت جاری به منظور انتخاب رئیس جدید و بحث در مورد سایر امور مربوط به رهبری این نهاد، برگزار شود.

البته بنیاد یاسر عرفات در سال ۲۰۰۷، به عنوان یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی، تأسیس شد و هدف از تأسیس این بنیاد، همان‌گونه که در وب‌سایت رسمی آن آمده است علاوه بر حفظ میراث رئیس فقید فلسطین و ماندگاری خاطراتش در اذهان فلسطینیان، ملت‌های عربی و شهروندان کشورهای دوست، انجام امور خیریه و فعالیت‌های بشردوستانه، اجتماعی و دانشگاهی برای ارائه خدمت به مردم فلسطین است. با آن‌که بنیاد یاسر عرفات از سوی دولت حمایت می‌شود و وظایفی را با ماهیت دولتی در قبال میراث رئیس فقید فلسطین انجام می‌دهد، اما از استقلال حقوقی، مالی و اداری برخوردار است و مسئولیت تصمیم‌گیری‌های آن را رهبری این بنیاد بر عهده دارد.

© IndependentArabia

بیشتر از جهان