ظریف: آمریکا و سه کشور اروپایی باج‌خواهی می‌کنند

برجام که مهم‌ترین دستاورد دولت روحانی محسوب می‌شد، با کارشکنی‌های داخلی و خروج دونالد ترامپ به شکست انجامید

ظریف در آخرین نامه خود به دبیرکل سازمان ملل از طرف های مذاکره کننده غربی انتقاد کرد - عکس از دیدار نیوز

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد، با اشاره به مذاکرات طولانی برای انعقاد «برنامه جامع اقدام مشترک» موسوم به برجام و تأیید آن توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، اظهار داشت آمریکا و سه کشور اروپایی، بارها سوءنیت خود را برای وادار کردن ایران به مذاکره مجدد در باره مفاد آن، از طریق فشار اقتصادی و باج‌خواهی نشان داده‌اند.

محمد جواد ظریف که به مناسبت ششمین سالگرد تصویب قطعنامه ٢٢٣١ شورای امنیت سازمان ملل متحد این نامه را نوشته است، با این ادعا که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات خود را انجام داده، افزود: «آمریکا با کمک و تشویق همدستان اروپایی خود، هرگز این‌ها و بسیاری از مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام را با حسن‌نیت اجرا نکرد، مشارکت‌کنندگان غربی برجام همچنان به استفاده از فشار اقتصادی برای دستیابی به اهداف سیاسی نامشروعی که در طی مذاکرات طولانی و خسته‌کننده برجام نتوانسته بودند به آن دست یابند ادامه می‌دهند.»

دولت حسن روحانی تمام تلاش خود را به کار بست تا برجام را به نتیجه برساند. این مذاکرات که مهم‌ترین دستاورد دولت روحانی تلقی می‌شد، در نهایت با خروج دونالد ترامپ از برجام با شکست روبه‌رو شد. موضوعی که دولت روحانی آن را به کارشکنی نیروهای تندرو داخلی هم نسبت می‌دهد.

در همین راستا، رهبر جمهوری اسلامی در آخرین دیدار خود با هیئت دولت گفت: «کارکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم این‌جوری است. هر جا شما موضوعات را به توافق با غرب و به مذاکرة با غرب و با آمریکا و مانند اینها موکول کردید، آنجا ماندید و نتوانستید پیش بروید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه افزود: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً در باره برخی موضوعات صحبت شود وگرنه توافقی نخواهیم داشت.»

به گفته خامنه‌ای، «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث در باره آنها نشود، بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی توافق.»

این در حالی است که تصمیم به مذاکره با آمریکا و دیدارهای پنهانی در عمان که نهایتاً به برجام انجامید، یک سال پیش از آغاز دولت روحانی و با دستور و نظارت مستقیم علی خامنه‌ای آغاز شده بود و ظریف و روحانی تنها راهی را رفتند که او سنگ بنایش را گذاشته بود.

در حالی که چند روز بیشتر تا مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، باقی نمانده است، مقامات آمریکایی به تهران هشدار می‌دهند که اگر پیشنهادی که در وین ارائه شده است نپذیرد، خبری از امتیاز دادن بیشتر از سوی واشنگتن نخواهد بود.