هشدار آمریکا به دولت رئیسی: یا برجام یا هیچ

مقام ارشد کاخ سفید به «آکسیوس» گفت: «امیدواریم فکر نکنند که چون سرسخت‌تر هستند، امتیازهای بیشتری می‌گیرند»

ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران- ATTA KENARE / AFP

در حالی که چند روز بیشتر تا مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی، باقی نمانده است، مقامات آمریکایی به تهران هشدار می‌دهند که اگر پیشنهادی که در وین ارائه شده است نپذیرد، خبری از امتیاز دادن بیشتر از سوی واشنگتن نخواهد بود.

وب‌سایت «آکسیوس» در گزارشی ضمن طرح این نکته، یادآوری کرد که دولت جو بایدن امید بسیاری داشت که پیش از سر کار آمدن رئیسی توافقی با ایرانی‌ها امضا کند که بازگشت به برجام را ممکن سازد. حالا پس از شش ماه مذاکره، طرف ایرانی اعلام کرده است که گفت‌وگوها با آمریکا را تا زمان سر کار آمدن دولت بعدی تعلیق می‌کند.

یکی از مقامات ارشد دولت‌ آمریکا به «آکسیوس» گفت که دولت بایدن اظهارات مختلف راجع به برجام را در ایران زیر نظر دارد، اما هنوز نظری قطعی در مورد موضع دولت رئیسی نشنیده است. این مقام تاکید کرد که فرصت رسیدن به توافق تا مدتی طولانی باز نخواهد بود و جمهوری اسلامی ایران اگر توافق می‌خواهد، باید سر میز برگردد. او گفت: «پیشنهادی روی میز موجود است و ایرانی‌ها اگر می‌خواهند تحریم‌ها لغو شود، راهی برای انجام این کار دارند.»

این مقام افزود: «ما در ضمن امیدواریم آن‌ها فکر نکنند که چون سرسخت‌تر هستند، امتیازهای بیشتری نسبت به دولت قبل دریافت خواهند کرد. مسئله میزان سفت و سخت بودن نیست، بلکه اعمال کامل توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است. موضع آمریکا تغییر نخواهد کرد و ایرانی‌ها نخواهند توانست مذاکرات هسته‌ای را از نو ابداع کنند، یا به وضعیتی برسند که آن‌ها گام‌‌های کمتری بردارند و ما گام‌هایی فراتر.»

او همچنین گفت که اگر روند مذاکرات بیش از حد به طول انجامد، تا چند ماه دیگر به نقطه‌ای می‌رسیم که بازگشت به برجام دیگر ضرورت نخواهد داشت، چون برنامه هسته‌ای ایران به پیشرفت‌هایی خواهد رسید که اگر هم محدودیت‌های برجام اعمال شود، زمان رسیدن ایران به قابلیت تولید کافی اورانیوم غنی‌شده برای بمب هسته‌ای، زیر یک سال خواهد بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر «آکسیوس» در تل‌آویو در گزارش خود پیش‌بینی کرد که علی باقری کنی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر آن نهاد، وزیر خارجه رئیسی باشد. آقای کنی در زمانی که سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران بود، معاون سیاست خارجی او بود.

پدر او، محمدباقر باقری کنی، از اعضای سابق مجلس خبرگان است و جزو آن اصولگرایانی که در انتخابات اسفند ۱۳۹۴رای نیاورد. عموی او، محمدرضا مهدوی کنی که در سال ۱۳۹۳ درگذشت، از بنیانگذاران جمهوری اسلامی در ایران، رئیس سابق مجلس خبرگان، و دبیرکل سابق جامعه روحانیت مبارز بود.

باقری کنی ۵۳ ساله است و با خانواده علی خامنه‌ای، رهبر نظام حاکم بر ایران، نیز نسبت دارد و برادر داماد او است. شایعه انتصاب باقری کنی به وزارت خارجه دولت رئیسی زمانی قوت گرفت که در دیدار رئیسی با وزیر خارجه هند، او نیز حضور یافت. 

باقری کنی از سوی «آکسیوس» به عنوان «دیپلمات محافظه‌کار و از منتقدان اصلی برجام» معرفی شده است که «اگر به این سمت انتخاب شود، تیم جدید مذاکره‌کننده تشکیل می‌دهد.»

این تارنما در گزارش خود گفت که طرف ایرانی اظهارات ضد و نقیضی درباره مذاکرات هسته‌ای داشته است. از  سویی، اعضای دولت روحانی می‌گویند پیش‌نویس متن توافقی که نیازهای ایران را برطرف می‌کند، روی میز است، اما نزدیکان به دولت آینده (دولت رئیسی) می‌گویند چنین متنی وجود ندارد و توافق‌هایی که بین تهران و واشنگتن در وین حاصل شده است، کافی نیست. «آکسیوس» همچنین به مطبوعات ایران اشاره کرد که می‌گویند رئیسی قرار است موضع سخت‌تری نسبت به روحانی اتخاذ کند. 

در گزارش «آکسیوس» به دیدار اخیر خامنه‌ای با روحانی نیز اشاره شده است و سخنان رهبر جمهوری اسلامی ایران را نشانه‌ای بد برای آینده مذاکرات هسته‌ای خوانده است. آقای خامنه‌ای گفته بود که دولت رئیسی باید از روحانی عبرت بگیرد و برنامه‌هایش را وابسته به مذاکرات با غرب نکند. 

اعتراضات استان خوزستان و سایر نقاط کشور نیز در گزارش «آکسیوس» مطرح شده‌اند. در خط پایانی آن گزارش می‌خوانیم: «اعتراضات، یادآور این هستند که اقتصاد ایران زیر بار تحریم‌ها و همه‌گیری ویروس کرونا تضعیف شده است؛ تا جایی که دولت در ارائه خدمات بنیادین هم دچار مشکل است.»