انتقاد صریح خامنه‌ای از حسن روحانی و دولت او در آخرین دیدار

« عملکرد دولت آقای روحانی یکسان نبوده است، در برخی موارد بر طبق انتظارات بود، اما در برخی موارد این‌گونه نبود»

علی خامنه‌ای، حسن رو حانی را از جمله به دلیل اعتماد به غرب مورد سرزنش قرار داد- عکس از وبسایت رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با انتقاد از دو دوره ریاست جمهوری حسن روحانی و عملکرد دو دولت او گفت:« در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد و آنها کمک نمی‌کنند و هرجا که بتوانند ضربه خواهند زد و اگر جایی هم ضربه نمی‌زنند به این دلیل است که نمی‌توانند.»

او روز چهارشنبه، در دیدار هیئت دولت و رئیس‌جمهوری، در اقدامی کم‌سابقه به صراحت از حسن روحانی و دولت او در پایان دو دوره ریاست جمهوری وی انتقاد کرد و افزود: «عملکرد دولت آقای روحانی در بخش‌های مختلف یکسان نبوده است، در برخی موارد بر طبق انتظارات بود، اما در برخی موارد این‌گونه نبود.»

این آخرین دیدار حسن روحانی در مقام ریاست جمهو‌ری و هیئت دولت او با رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. انتقادهای علی خامنه‌ای، همزمان با حملات شدید منتقدان به حسن روحانی و عملکرد او و در شرایطی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر، حسن روحانی تمام تلاشش را صرف دفاع از خود و دولتش کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی در توصیف دستاورد اصلی دوران ریاست جمهوری حسن روحانی گفت: «یک تجربه بسیار مهم در این دوران عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب که آیندگان باید از آن استفاده کنند.»

او خطاب به رئیس‌جمهوری و اعضای دولت او گفت: «مطلقاً نباید برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب منوط کرد زیرا حتماً شکست خواهد خورد. هر جا که کارها را منوط به غرب و مذاکره با آن و آمریکا کردید ناموفق بودید و هر جا که بدون اعتماد به غرب، حرکت و از آنها قطع امید کردید موفق بودید و پیش رفتید.»

علی خامنه‌ای مثالی از موارد موفقیت دولت نیاورد، اما در بررسی عملکرد دولت در مذاکرات هسته‌ای وین نیز، تنها عملکرد بعضی از دیپلمات‌های جمهوری اسلامی را خوب ارزیابی کرد.

 او ضمن «ابراز رضایت از زحمات دیپلمات‌ها و عملکرد خوب بعضی از آنها در این مذاکرات»، آمریکایی‌ها را متهم کرد که در این مذاکرات، بر سر «موضع عنادآمیز خود محکم ایستادند و یک قدم هم جلو نیامدند.»

علی خامنه‌ای، پس از انتشار فایل صوتی یک مصاحبه با محمد جواد ظریف، به تندی از او انتقاد کرد و سرپرستی مذاکرات وین عملا به معاون او، عباس عراقچی، سپرده شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه انتقادهای خود افزود: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً در باره برخی موضوعات صحبت شود وگرنه توافقی نخواهیم داشت.»

به گفته خامنه‌ای، «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث در باره آنها نشود، بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

او افزود: «آمریکایی‌ها کاملاً ناجوانمردانه و خباثت آلود برخورد می کنند. آمریکا هیچ ابایی از نقض قول و تعهدات خود ندارد همان‌طور که یک‌بار توافق را نقض کردند و کاملاً هم بی‌هزینه بود. اکنون هم که به آمریکایی‌ها گفته می‌شود، تضمین دهید که توافق را در آینده نقض نخواهید کرد، می گویند تضمین نمی‌دهیم.»

علی خامنه‌ای با سزنش دولت حسن روحانی برای بها دادن به مذاکره با آمریکا گفت: «این یک تجربه بسیار مهم  برای دولت و دولتمردان آینده و همچنین برای همه فعالان در صحنه سیاسی است، البته این تجربه همواره از اول انقلاب وجود داشته، اما در این دولت بیشتر از گذشته بوده است.»

او در حالی از موضع «عنادآمیز» آمریکا سخن گفته که هم حسن روحانی و هم محمد جواد ظریف، در هفته‌های اخیر بارها به صراحت گفته بودند که در مذاکرات وین برای رفع تحریم‌ها به توافق رسید‌ه‌اند، اما در داخل کشور ترجیح داده شده که موفقیت دستیابی به توافق، به نام ابراهیم رئیسی و دولت او ثبت شود.

جمهوری اسلامی پیشتر اعلام کرده بود که تا استقرار دولت جدید، به پشت میز مذاکرات در وین بازنخواهد گشت. آمریکا نیز در واکنش گفته است که پیشنهادهایش برای همیشه روی میز باقی نخواهد ماند.